آرایش کردن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

0 7,850

آن چه در متن روایت آمده است صرفا به آرایش و پوشیدن لباس اشاره دارد و چیزی در باره گردش در شهر نیامده است. بنابراین روشن است کسی که این شبهه را مطرح کرده است انگیزه های خاصی از این شبهه داشته است.

سوال

شیخ الطائفه طوسی اعتراف می کند که فاطمه در نبود علی چشمانش را آرایش کرده و در شهر با لباس رنگارنگ به گردش می پرداخته:
۴٣|-{وَقَدِم عَلِی مِنْ الْیمَنِ بِبُدْنِ النَّبِی فَوَجَدَ فَاطِمَة مِمَّنْ حَلَّ وَلَبِسَتْ ثِیابًا صَبِیغًا وَاکتَحَلَتْ فَأَنْکرَ ذَلِک عَلَیهَا، و قال: من أمرک بهذا؟ فقالت: أبی}۴٣|-[علی از یمن برگشت و فاطمه رو در حالی یافت که احرام خود شکسته و لباس رنگارنگ پوشیده و به چشمانش سرمه کشیده. علی آنرا نهی کرد و گفت چه کسی تو را به این کار دستور داده؟؟ فاطمه گفت: پدرم!

پاسخ

اولا آن چه در متن روایت آمده است صرفا به آرایش و پوشیدن لباس اشاره دارد و چیزی در باره گردش در شهر نیامده است. بنابراین روشن است کسی که این شبهه را مطرح کرده است انگیزه های خاصی از این شبهه داشته است.
ثانیا روایت مذکور پیرامون حج تمتع و خروج از احرام است. حجّ تمتع عبار است از احرام مکلّف از میقات به عمره تمتع؛ آن گاه داخل مکه شده هفت شوط طواف دور خانه خدا به جامی آورد، سپس در مقام ابراهیم دو رکعت نماز طواف می گزارد و بین صفا و مروه هفت شوط سعی می کند، در آخر نیز مویش را کوتاه می کند و با این عمل تمام اموری که بر او حرام بوده حلال می گردد؛ تا این که احرام دیگری برای حجّ می بندد، سپس روز نهم به عرفات می رود و در آن جا تا غروب وقوف می کند و بقیه اعمال را نیز انجام داده و از احرام دوّم نیز خارج می گردد. (تحریر الاحکام، ج 1، ص 557.)
سید شرف الدین می گوید؛
«علت این که این حجّ را «تمتع» می نامند، این است که در این حجّ متعه است. متعه به معنای لذت است. چون در مدت فاصل بین دو احرام «عمره و حج» محظورات و محرمات احرام مباح و حلال می گردد و شخص عامل به آن، می تواند در این مدّت از آنچه در احرام عمره حرام بود و در احرام حج نیز حرام می گردد، لذت و نفع ببرد. این همان معنایی است که عمر و برخی از تابعینش ناخوش می داشتند »(اجتهاد در مقابل نص، ص 213)
پیامبر گرامی در حجه الوداع، حج تمتع را برای مسلمین تبیین کرد که آنان می توانند پس از انجام عمره از احرام خارج شوند و محرمات احرام برای آنان حلال می شود و مجددا برای حج احرام ببندند و مراسم حج را به جا آورند.
بر این اساس پس از تبیین پیامبر گرامی، فاطمه زهراء سلام الله علیهما از احرام خارج شدند و در منزل خودش را زینت کردند، علی علیه السلام که در یمن بودند، وقتی به مکه رسیدند، برایشان سوال پیش آمد که چرا فاطمه زهراء از احرام خارج شده است، و آنچه را که بر محرم حرام بوده مانند زینت کردن را انجام داده است. حضرت زهراء در پاسخ فرمود که پیامبر حج تمتع را برای ما تبیین کرد و من مطابق امر و تبیین پیامبر رفتار کرده ام و از احرام خارج شدم، علی علیه السلام مساله را از پیامبر نیز جویا شدند و ایشان بیان کردند که حج تمتع چنین است و خداوند دستور به آن داده است و به این نحو وحی را بر من نازل کرده است.
چنان که در نقل مذکور آمده است که پس از آنکه پیامبر حج تمتع را تبیین کرد؛ « مردی از صحابه (عمر) گفت: ما چگونه به حج بیرون رویم و از سر و موهای ما آب غسل جنابت چکد؟ حضرت او را فرمود: تو هرگز ایمان به حج تمتع نخواهی آورد.پس سراقة بن مالک بن جعشم کنانی برخاست و عرض کرد: یا رسول اللّه احکام دین خود را دانستیم چنانکه گویا امروز مخلوق شده ایم، پس بفرما که آنچه ما را امر فرمودی در باب حج مخصوص این سال است یا همیشه ما باید حج تمتع بجا آوریم؟حضرت رسول فرمود: مخصوص این سال نیست بلکه ابد الآباد این حکم جاری است.پس حضرت رسول انگشتان دستهای خود را در یکدیگر داخل گردانید و فرمود: داخل شد عمره در حج تا روز قیامت.
در این وقت حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام که از جانب یمن به فرموده حضرت رسول متوجه حج گردیده بود داخل مکه شد، و چون به خانه حضرت فاطمه علیها السّلام داخل شد « فدخل علی فاطمه » دید که فاطمه علیها السّلام محل گردیده و بوی خوش از او شنید و جامه های ملوّن در بر او دید پس گفت: این چیست ای فاطمه و پیش از وقت محل شدن چرا محل شده ای؟ حضرت فاطمه علیها السّلام گفت که: رسول خدا مرا چنین امر کرد. پس حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام بیرون آمد و به خدمت حضرت رسول شتافت که حقیقت حال را معلوم نماید، چون به خدمت حضرت رسید گفت: یا رسول اللّه من فاطمه را دیدم که محل گردیده و جامه های رنگین پوشیده است. حضرت فرمود: من امر کرده ام مردم را که چنین کنند. ..»(حیاه القلوب ج 4 ص 1376 الکافی ج 8 ص 163)
بنابراین؛

1- علت تعجب علی علیه السلام به خاطر خروج فاطمه زهرا سلام الله علیهما از احرام بوده است نه زینت کردن ایشان.

2- زینت کردن فاطمه زهرا سلام الله علیها در منزل و برای شوهر خویش بوده است نه در ملا عام، ایشان در اجتماع با نهایت پوشش و حجاب حاضر می شده اند، چنان که آمده است، وقتی می خواستند از منزل خارج شوند و به مسجد برای احقاق حقشان بروند مطابق روایت؛

« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها»(بحار الانوار ج29 ص216)

و مطابق نقل های دیگر « حتی از نابینایان نیز حجاب می گرفتند و می فرمودند برترین زنان، زنانی اند که نه مردان آنها را ببینند و نه آنها مردان را ببیند ( مگر آنکه ضرورتی برای حضور در اجتماع باشد )»  مستدرک الوسائل ج 14 ص 289

3- در روایات ما آمده است که مستحب است، زن برای شوهر در منزل زینت و آرایش کند، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود؛

« سزاوار نیست زن، ( برای شوهر ) خود را بدون آرایش بگذارد. لااقل، گردنبندی به گردن بیندازد. »(الکافی ج 5 ص 509)

فاطمه زهراء نیز پس از خروج از احرام در منزل برای علی علیه السلام زینت کرده بودند نه در اجتماع و ملا عام.

4- با توجه به آنکه پیامبر گرامی در حجه الوداع حکم حج تمتع و خروج از احرام پس از انجام عمره را متذکر شدند و وحی در این رابطه آن هنگام نازل شده بود و علی علیه السلام در مکه نبودند تا حکم مذکور را فرا گیرند، وقتی مشاهده کردند که حضرت زهراء از احرام خارج شده تعجب کردند و جویای مساله از پیامبر شدند که پیامبر گرامی متذکر حکم مذکور و نزول وحی در این رابطه شدند.

منبع: ipasookh.ir

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود