تجربه زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی (بخش اول)

0 3,853

این روزها شبکه های اجتماعی بخش عمده ای از اوقات ما را به خود اختصاص می دهند. شبکه های اجتماعی در کنار تمام مزایا، معایب بی شماری را برای انسان ها به همراه آورده اند.

با خارج شدن از فضای مجازی زودتر بخوابید.
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

مقدمه

برای داشتن یک زندگی شاد و لذت بخش هیچ نیازی به شبکه های اجتماعی ندارید. دور شدن از شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا اوقاتی را برای انجام کارهای لذت بخش بیابید که پیش از این گمان می کردید فاقد چنین زمان هایی هستید. خوب است بدانید که با کنار گذاشتن کامل شبکه های اجتماعی جایگزین های بسیار جالب تر و لذت بخش تری را خواهید یافت که علاوه بر به ارمغان آوردن یک زندگی شاد، سلامت روانتان را نیز ارتقاء می بخشند.

۱٫ ترک شبکه های اجتماعی

الف. حساب کاربری شبکه های اجتماعی خود را غیر فعال کنید. یکی از ساده ترین راه ها برای خلاص شدن از شبکه های اجتماعی خروج از حساب کاربری است. بسیاری از سایت ها و برنامه های مرتبط با فضای مجازی به کاربران خود این امکان را می دهند که حساب کاربری شان را به طور کامل حذف کنند.

ب. اپلیکیشن ها و برنامه های مربوط به شبکه های اجتماعی را از روی گوشی، تبلت و رایانه خود حذف کنید. اگر این برنامه ها روی گوشی و یا رایانه شما باشند و از سویی قصد داشته باشید که استفاده از یک شبکه اجتماعی مانند تلگرام را ترک کنید، با هر بار روشن کردن گوشی وسوسه می شوید که تلگرام خود را چک کنید. پاک کردن این برنامه ها از روی گوشی و تبلت و رایانه، ترک کردن و کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی را برای شما آسان تر خواهد ساخت.

ج. سایت های شبکه های اجتماعی را در مرورگر خود بلاک (مسدود) کنید. اگر نمی توانند برای ورود به سایت های شبکه های اجتماعی، خود را کنترل کنید، می توانید از نرم افزارهایی که برای مسدود کردن سایت ها، طراحی شده اند کمک بگیرید. هم اکنون می توانید یکی از این نرم افزارهای مفید را از اینجا دانلود کنید.
اگر فکر می کنید ترک ناگهانی شبکه های اجتماعی برایتان دشوار است، کم کم شروع کنید. برای این منظور می توانید تنها این سایت ها را بر روی رایانه خود مسدود کنید و یا اینکه تنها دسترسی به آن ها را در برخی ساعات شبانه روز محدود نمایید.

د. برنامه روزانه خود را به نحوی تغییر دهید که به اجتناب و دوری از شبکه های اجتماعی کمک کند. بسیاری از افراد به محض اینکه از خواب بیدار می شوند، بین کلاس ها، اوقات استراحت، در محل کار و حتی تا لحظه خواب، شبکه های اجتماعی را چک می کنند. شما نیز باید اوقاتی را که معمولاً عادت دارید شبکه های اجتماعی را کنترل کنید، پیدا کرده و سعی کنید برای انجام برخی فعالیت ها در آن زمان ها، برنامه ریزی کنید.
وقتی غذا می خورید، بر غذای خود تمرکز کنید. به بافت و طعم غذا فکر کنید. اگر در کنار دیگران غذا می خورید، به جای چک کردن گوشی با آن ها حرف بزنید.
اگر احساس می کنید به حرف زدن با دیگران نیاز دارید، به جای اینکه این نیازتان را در شبکه های اجتماعی ارضاء کنید، با افراد دور و برتان صحبت کنید. اگر کسی اطرافتان نیست، به یک مکان عمومی مثل مسجد و یا یک مکان شلوغ مثل بازار رفته و سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید.
شب ها، گوشی تلفن همراه را از خودتان دور کنید. این کار نه تنها باعث می شود احتمال استفاده از شبکه های اجتماعی کاهش یابد، بلکه خواب بهتری را نیز تجربه خواهید کرد.

۲٫ برای شبکه های اجتماعی جایگزین پیدا کنید.

الف. یک کاغذ و قلم بردارید. اگر خوب فکر کنید متوجه می شوید استفاده از شبکه های اجتماعی مزایا و معایب مختلفی به همراه دارد. اگر شبکه های اجتماعی هیچ نکته مثبت و استفاده ی مفیدی نداشتند، هرگز اینقدر وقت خود را صرف پرداختن به آن ها نمی کردید! برای اینکه بتوانید بدون استفاده و صرف وقت در شبکه های اجتماعی، زندگی شادی را تجربه کنید، باید برای کاربردهای مثبت و استفاده های مفیدِ فضای مجازی، جایگزین های مناسبی را بیابید. برای پی بردن به این معایب و محاسن، قلم و کاغذ خود را بردارید و لیستی از نکات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی را یادداشت کنید.

ب. لیستی از نکات مثبت و استفاده های مفیدِ شبکه های اجتماعی، تهیه کنید. چه باعث شده نسبت به استفاده از شبکه های اجتماعی اینقدر ترغیب شوید؟ مثلاً:
“می توانم با استفاده از شبکه های اجتماعی با دوستانی که از آن ها دورم، ارتباط برقرار کنم.”
“می توانم از شبکه های اجتماعی برای با خبر شدن از آنچه اطرافم می گذرد، استفاده کنم.”
“شبکه های اجتماعی تاریخ تولدهای دوستانم را به من یادآوری می کند.”

ج. فکر کنید که چگونه می توان کارهایی که در بالا ذکر شد را بدون استفاده از فضای مجازی انجام داد، سپس لیستی از آن ها تهیه کنید. در حال حاضر شما لیستی از نکات مثبت شبکه های اجتماعی و نحوه دستیابی به این اهداف مثبت، بدون استفاده از شبکه های اجتماعی، را در دست دارید. با جایگزینی این راه ها، بدون اینکه دچار آفات استفاده از شبکه های اجتماعی شوید، به اهداف مد نظرتان خواهید رسید. مثلا:
“من به دوستان خود نامه می نویسم و برای دیدنشان به سفر خواهم رفت.”
“حوادث و اخبار را از طریق روزنامه و یا پرس و جو از دوستانم پیگیری می کنم.”
“لیستی از تاریخ تولد دوستان و نزدیکانم را لیست کرده و به دیوار اتاقم نصب می کنم.”

د. لیستی از نکات منفی استفاده از شبکه های اجتماعی را تهیه کنید. اکنون باید مواردی که در شبکه های اجتماعی برای شما آزار دهنده است را یادداشت کنید. به عبارتی سعی کنید ضررهایی که استفاده از شبکه های اجتماعی برای شما به همراه داشته است را لیست کنید. در این زمینه به کارها و وظایفی توجه کنید که به خاطر استفاده از شبکه های اجتماعی نتوانسته اید آن ها را انجام داده و یا به اتمام رسانید. مثلاً:
“من این سال ها به جای مطالعه کتاب های مورد علاقه ام، بیشتر وقتم را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی کرده ام.”
“به خاطر استفاده از شبکه های اجتماعی به شدت دچار کمبود خواب شده ام.”
“احساس می کنم به خاطر استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیاری از دوستان صمیمی خود را از دست داده ام و یا صمیمیتم با آن ها کاهش پیدا کرده است.”

ادامه دارد…   منبع: سایت ویکی هاو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود