چگونه ذهن خود را خالی کنیم؟ (بخش دوم)

0 3,721

مدیتیشن کردن مزایای فراوانی برای جسم و آرامش ذهن بدنبال دارد و شک نکنید که با انجام منظم این کار می‌توانید شاهد تحولات مثبت زیادی در زندگی خود باشید.

مکان و زمان آرام و ثابتی را برای تخلیه ذهنی خود فراهم کنید.
در بخش اول این مقاله به این مطلب پرداختیم، که چگونه به وسیله راهکارهای استراحت بدن و ذهن، به تخلیه ذهنی برسید. در این بخش به اهمیت انتخاب یک فضای آرام برای تخلیه ذهنی اشاره می­ کنیم. با ما همراه باشید.

بخش دوم: به ذهن خود استراحت دهید

۴٫ متون آرامش بخش بخوانید.
یک کتاب شعر کوچک همراه خود داشته باشید. یا شاید یک کتاب با نقل قول­های الهام بخش. برخی مردم، مطالعه ی زندگی نامه ها را نیز خوشایند می دانند. همچنین کتاب هایی وجود دارند که می تواند به شما کمک کند تا بهتر بر افکارتان تمرکز کنید. به کتابخانه ی محله تان بروید، یا در اینترنت به دنبال نوشته هایی که باب میل شماست بگردید.

۵٫ بر روی یک چیز متمرکز شوید.
یک شخص، مکان، اتفاق، فکر و یا محلی را در ذهن خود تصور کنید. می تواند هر چیزی باشد. همه ی توان ذهنی خود را بر روی آن بگذارید و تا آنجایی که می شود روی آن تمرکز کنید. هر زمان که فکرتان منحرف شد، به این تصویری که در ذهن خود تصور کرده اید بازگردید.
به عنوان مثال، ممکن است بر روی این مسئله تمرکز کرده باشید که “چقدر به شهر شیراز علاقه مند هستید؟ سعی کنید همه ی آن چیزهایی که در شهر شیراز وجود دارد و شما را مجذوب خود ساخته را تصور کنید، با تمام جزئیاتش؛ سپس ذهن خود را آرام آرام از تصاویر، خالی کنید.

۶٫ با خودتان مهربان باشید
خیلی خوب است گفت و گویی با خود داشته باشید. اگر تمرکزتان را از دست دادید، به خودتان بگویید، “حواست پرت نشود. بر روی نفس هایت تمرکز کن.” اگر برای بد انجام دادن کارتان، به خودتان بد و بیراه بگویید، تمام کنترل و تمرکزتان را از دست خواهید داد. پس، افکار درون ذهن تان را مثبت کنید و آن را حفظ کنید.
اگر شک کردید، بنا را بر این بگذارید که همه چیز دارد خوب پیش می رود. در نهایت، اگر از انجام تخلیه ذهنی چیزی به دست آوردید، پس موفق بوده اید.

بخش سوم: فضای آرامی را برای تخلیه ذهنی فراهم کنید

۱٫ یک مکان امنی را برای تخلیه ذهنی مهیا کنید.
در حالت ایده آل، شما باید تلاش کنید که هر روز در همین مکان مشخص تخلیه ذهنی کنید. یک فضایی که به شما آرامش می دهد را انتخاب کنید، جایی که راحت باشد. این مکان می تواند اتاق خوابتان، آشپزخانه و حتی اتاق زیر شیروانی باشد. مطمئن شوید که در عین حال، جای امنی باشد.

۲٫ محیط اطراف خود را تمیز و مرتب کنید.
اگر احساس می کنید مکان مورد نظر کمی نامرتب است، بهتر است قبل از شروع تخلیه ذهنی همه چیز را منظم کنید. اینکه محیط پیرامون تان مرتب باشد، می تواند باعث آرامش خیال شما شود.

۳٫ دمای اتاق را معتدل کنید.
اگر خیلی سردتان باشد، تمرکز و آرامش خود را از دست خواهید داد. حتی ممکن است لرز کنید، که کاملا برابر است با حواس پرتی. اگر خیلی گرم تان باشد، ممکن است عرق کنید و یا به خارش بیافتید. دمای اتاق را تا آنجایی که ممکن است معتدل کنید. راه های مختلف را امتحان کنید تا به دمای مطلوب برسید.

۴٫ پوزیشن­ های مختلف مدیتیشن را امتحان کنید.
بسیاری از مردم ترجیح می دهند بر روی زمین مدیتیشن کنند، به حالت چهارزانو. اما شما می توانید پاهای تان را دراز کنید، روی صندلی بنشینید، به پهلو یا به کمر دراز بکشید و یا حتی قدم بزنید. این حالت ها را امتحان کنید تا بهترین پوزیشنی که باعث تمرکز بهتر شما می شود را پیدا کنید.
اگر حالت نشسته را برای مدیتیشن انتخاب کرده­اید، بهتر است حوله یا پتویی را زیر خود پهن کنید.

۵٫ روشنایی اتاق را کم کنید.
با نصب یک چراغ تایمردار در اتاق مخصوص مدیتیشن تان، فضای آرامی را ایجاد کنید. یا اینکه چراغ ها را خاموش و چند شمع کوچک روشن کنید. اگر احساس کردید حواس تان پرت می شود، تمرکز بر شعله ی شمع به شما کمک خواهد کرد.

۶٫ به آرامی، از پوزیشن مدیتیشن خود خارج شوید.
زمانی که مدیتیشن به پایان رسید، سریع بلند نشوید و به کارهای تان برسید! در عوض، بایستید و چند حرکت کششی طولانی انجام دهید. حتی می توانید دوباره قدم بزنید. آرام آرام به فعالیت و حالت عادی خود برگردید.

۷٫ این تمرین را هر روز انجام دهید.
تخلیه ذهنی را در برنامه ی روزانه­ی خود قرار دهید. به هنگام صبح، راحت­تر می توانید ذهن­تان را خالی کنید، اما ظهر و شب هم می توانند اوقات خوبی باشند. یک ساعت مشخصی را تعیین کنید، تا بدن و ذهن تان به آن عادت کند.

به این نکات مهم توجه کنید:
– بعد از هر تخلیه ذهنی، چند دقیقه ای را وقت بگذارید و به خودتان بگویید “سپاسگزارم”.
– وجود یک صدای ملایم و یک نواخت و یا موسیقی آرامش بخش به برخی کمک می کند تا بهتر تخلیه ذهنی کنند.
– شما همچنین می توانید یک استاد خصوصی بگیرید تا به شما تمرکز کردن را بیاموزد.

این هشدار را جدی بگیرید:
– اگر بیش از اندازه ناامید هستید و نمی توانید ذهن تان را خالی کنید، ممکن است لازم باشد که تخلیه ذهنی خود را یک ساعت به تاخیر بیاندازید و بعدا دوباره امتحان کنید.
 

مترجم : داوود سرافراز
منبع : https://www.wikihow.com/Clear-Your-Mind-for-Meditation
-
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود