چگونه متکی به نفس باشیم؟ (بخش  دوم)

0 3,813

متکی به نفس بودن، یعنی احساس قدرت، احساس شایستگی، احساس اعتماد به نفس نه آن چیزی که به عنوان تکبر از آن نام برده می شود. اگر احساس می کنید اتکاء به نفس در شما پائین است و یا دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

یکی از راه های متکی به نفس شدن، بالا بردن اعتماد به نفس است.

بخش سوم: اختلافات را حل و فصل کنید

۱٫ به شیوه ای آرام و منطقی از خودتان دفاع کنید. زمانی که مورد تهاجم قرار می گیرید، و یا شخصی شما را تحریک به دعوا می کند ، و زمانی که کسی می خواهد درگیری فیزیکی با شما داشته باشد، به طور شفاهی از خودتان دفاع کنید و مراقب خودتان باشید.
بی تفاوت نایستید، خیلی بهتر است که با عقل و منطق حرف بزنید. حتی اگر نتیجه ای نداشت، به خودتان ثابت کرده اید که بی احترامی را تحمل نخواهید کرد.
در اغلب موارد، واکنش مودبانه اما محکم نسبت به یک رفتار یا حرف توهین آمیز، کفایت می کند تا به مخاطب خود بفهمانید که لازم است تغییری در رفتارش داشته باشد، به خصوص اگرمستمع دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال: “ببخشید، من نفر بعدی در صف بودم و به اندازه ی بقیه ی افراد، عجله دارم”.
از سریع حرف زدن و مِن مِن کردن پرهیز کنید. تُن صدای شما و سرعت انتقال مفاهیم، بخش مهمی از تصریح خواسته ی شماست و همچنین در تعیین میزان اعتماد به نفس شما نقش مهمی ایفا می کند.
طبیعتا شیوه ای که انسان از خودش دفاع می کند، بستگی به شرایط پیش آمده دارد؛ و اگر مخاطب شما شخص سبک سری هست، جوانب ایمنی و احتیاط را در نظر بگیرید.

۲٫ پرخاشگر نباشید. در مقوله ی اتکای به نفس، شما هیچ وقت نباید متوسل به پرخاشگری شوید. پرخاشگر بودن، یا حتی ابراز خشونت، اثر مخربی خواهد داشت و مطمئنا اگر چنین واکنشی داشته باشید، هیچ رفیقی شما را برنده حساب نخواهد کرد.
اعمال خشونت – شفاهی باشد یا نه – راه سازنده ای برای رسیدن به اهداف و خواسته های تان نخواهد بود و به سادگی اطرافیان تان را علیه شما خواهد کرد.
اگر با هر مسئله ای آرام و منطقی برخورد کنید، به احتمال قوی نتیجه ی مثبتی از آن خواهید گرفت. بدون اینکه نیاز باشد صدای تان را بالا ببرید و یا عصبانی شوید، می توانید موضع خود را حفظ و خواسته ی خود را مطالبه کنید.

۳٫ پرخاشگر منفعل نباشید. احتیاط کنید و از اینکه نسبت به افراد و شرایط، پاسخی پرخاشگر و منفعل داشته باشید پرهیز کنید.
پاسخ های پرخاشگر و منفعل آن هایی هستند که شما به طور بی رحمانه ای، کاری را علی رغم میل تان انجام می دهید و در پایان، نسبت به افرادی که شما را مجبور به انجام آن کار کرده اند، حس نفرت و عصبانیت خواهید داشت و احساس افسردگی و ناتوانی می کنید.
این مسئله، تاثیر منفی بر روابط شما می گذارد و می تواند عوارض زیادی برای سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد. از همه مهمتر، اگر اختلال شخصیتی پرخاشگر منفعل داشته باشید، به شما اجازه نخواهد داد تا متکی به نفس باشید.

۴٫ سعی کنید منفی ها را مثبت کنید. راه دیگر برای متکی به نفس شدن این است که سیگنال های منفی که به سمت شما فرستاده شده اند را دریافت کنید و آن ها را به سیگنال های مثبت تبدیل کنید. در فرآیند تبدیل احساسات منفی به مثبت، اغلب متوجه خواهید شد که مثلا فلان احساس حسادت، نوعی رفتار تهاجمی است. مثلا:
اگر کسی ادعا می کند که شما رفتار رئیس مأبانه ای دارید، به جای آنکه اجازه دهید باعث سرخوردگی تان شود، این جمله را اینگونه تعبیر کنید که شما ذاتا مدیر هستید، قادر هستید افراد و پروژه ها را مدیریت کنید.
اگر کسی می گوید که شما ترسو هستید، آن را به عنوان تعریف برداشت کنید؛ به این معنی که یک دفعه روی پله ی آخر نمی پرید، اول عواقب و نتایج مسائل را می سنجید و سپس تصمیم می گیرید.
اگر کسی می گوید که شما بیش از حد حساس یا عاطفی هستید، اینگونه تعبیر کنید که شما قلب بزرگی دارید و از اینکه دیگران متوجه این مسئله شوند، هیچ ابایی ندارید.
یا اگر کسی به شما گفت که به اندازه ی کافی حرفه ای نیستید – اینگونه برداشت کنید که زندگی بدون استرسی دارید و عمر طولانی تری خواهید داشت.

۵٫ تسلیم نشوید. مهم نیست چقدر سختی کشیده اید تا اعتماد به نفس تان را افزایش دهید، روزی فرا خواهد رسید که همه ی این دوران را پشت سر خواهید گذاشت.
به جای آنکه مغلوب شکست هایی شوید که در مسیر رسیدن به اتکای به نفس خورده اید، به این فکر کنید که تلاش های تان برای چه بوده است. برخی از ترفند ها برای بازگشتن به مسیر حرکت تان عبارت اند از:
تا زمانی که انجامش بدهی، وانمود کن که انجامش داده ای. حتی اگر احساس اعتماد به نفس ندارید، وانمود کنید که دارید.
در مسیر خود ثابت قدم و استوار باشید. مردم انتظار دارند فردی که در حال حاضر هستید، فردی باشد که متکی به خودش است.
انتظار داشته باشید که رفتار برخی از مردم، شما را به چالش بیشتری دعوت کند. زمان می برد تا تصورات مردم نسبت به شما، با چیزی که قبلا از شما دیده اند تغییر کند. در برخی موارد شما دیگر نمی خواهید بخشی از زندگی اینگونه افراد باشید. بگذارید هرچه می خواهد، بشود.

نکات :

– از صدای مطمئن، قوی و استوار استفاده کنید. با قدرت و اعتماد به نفس صحبت کنید. این کار به شما کمک می کند تا نظرات و افکارتان را به کُرسی بنشانید.
– از فریاد زدن بر سر مردم اجتناب کنید؛ این کار فرصتی را برای افراد سرکش فراهم می کند تا شما را مسخره کنند یا موقعیت را بدتر کنند؛ واضح است که در این صورت همه چیز از کنترل شما خارج خواهد شد. حتی یک فرد ترسو هم می تواند در نهایت واکنش بدی داشته باشد.
– اگر زمانی که از خودتان دفاع می کنید در شک و ابهام قرار دارید، در آن لحظه شک را کنار بگذارید و فکر کردن را به بعد موکول کنید. وقتی در بحبوحه ی دفاع از خودتان هستید، شک کردن فقط باعث لکنت شما می شود. بعد از دفاع، وقت برای فکر کردن زیاد است.
 راه دیگر برای متکی به نفس شدن این است که سیگنال های منفی که به سمت شما فرستاده شده اند را دریافت کنید و آن ها را به سیگنال های مثبت تبدیل کنید. در فرآیند تبدیل احساسات منفی به مثبت، اغلب متوجه خواهید شد که مثلا فلان احساس حسادت، نوعی رفتار تهاجمی است.
– تلاش کنید تا آسیب های ناشی از سختی های زندگی را از بین ببرید. حقیقت این است که همه، فراز و نشیب های زندگی را تجربه می کنند؛ این نحوه ی پاسخ ما به آن هاست که همه چیز را تعیین می کند.
– به این فکر کنید که شما کمتر از دیگران نیستید، بلکه با آن ها برابرید.
– در مورد چیزی که می خواهید بگویید یا کاری که می خواهید انجام دهید، از پیش بیاندیشید.
– تا آنجایی که می توانید، به خودتان عشق بورزید. از اینکه می ترسید، خجالت نکشید؛ بدانید که قدم به قدم دارید شجاع تر می شوید.
– لبخند بزنید. اگر ترس و وحشتی ندارید، لبخند بزنید، این برای مردم چیز هایی را روشن می کند – و آن اینکه شما نمی ترسید.
– زمانی که احساس می کنید نمی توانید به تنهایی از پس یک کار بر بیایید، به دوستان و افراد مورد اعتماد تکیه کنید – رسیدن به اتکای به نفس، قرار نیست یک سفر یک نفره باشد.
– به گونه ای متکی به خودتان باشید که دیگران فکر کنند شما بسیار قوی هستید. همیشه این را به خاطر داشته باشید که بین “متکی به نفس بودن” و “گستاخ بودن”، یک مرز باریک وجود دارد. برای دیگران هم احترام قائل باش. متکی به نفس بودن می تواند شما را شخصی قوی جلوه دهد، اما احترام گذاشتن به دیگران شما را قوی تر نشان می دهد. در مواجهه با دیگران خوش رفتار باشید و به آن هایی که مشکل دارند، کمک کنید. با انجام این کار، نه تنها یاد می گیرید از خودتان و دیگران دفاع کنید، بلکه کم کم می توانید دنیا را تغییر دهید.
– جانبداری نکنید. اگر دوست تان کار اشتباهی مرتکب شد، به عنوان مثال، مردم را مورد آزار و اذیت قرار داد، باید از مردم دفاع کنید، حتی اگر آن شخص صمیمی ترین رفیق تان باشد. دیگر برای شما فرقی نمی کند ! همیشه عادل باشید.

هشدار ها :

– نگران افرادی که با اتکای به نفس شما مقابله می کنند نباشید؛ می توانید به آن ها پیشنهاد کنید که آن ها هم اینگونه رفتار کنند تا به خودشان کمک کنند، اما هیچ وقت لازم نیست رفتارتان را برای آن ها تشریح کنید یا از آنان عذر خواهی کنید. این زندگی شماست، متکی به نفس باقی بمانید !
– از گفتن جملاتی نظیر: ” من تصمیم گرفته ام متکی به نفس باشم” اجتناب کنید. این جمله در نظر دیگران به گونه ای اطلاق می شود که شما هنوز در حال تمرین کردن هستید و به اندازه ی کافی اعتماد به نفس ندارید. این بهانه را به آن ها ندهید؛ در عوض، به گونه ای رفتار کنید که بفهمند شما در حال حاضر بر خودتان متکی هستید.
– با افرادی که می خواهند شما را تغییر دهند، مراوده نکنید. دوستانی پیدا کنید که شما را برای چیزی که هستید بخواهند، و مطمئن شوید که دوستان خوبی باشند.
این یک راهنمایی است، نه یک کتاب قانون. کتاب قانون باید در قلب شما قرار بگیرد، و از تجربیات و ترجیحات خودتان ساخته شده باشد. هرآنچه را که از این مقاله می خواهید بپذیرید، و قسمت هایی که باب میل تان نیست را رها کنید.
– انتظار می رود که برخی مردم که می خواسته اند متکی به نفس باشند، بخواهند به شما ثابت کنند که با مشکلات سختی مواجه شده اند. ممکن است شما به طور غریزی با آن ها همدردی کنید، چرا که یادآور مشکلات خودتان هستند، اما این دلیل نمی شود که از موضع خود پایین بیایید. اگر می توانید، به آن ها کمک کنید تا متوجه رفتار های اشتباه گذشته شان شوند، و اگر نمی توانید با طناب آن ها به چاه نروید.

مترجم: داوود سرافراز
منبع: https://www.wikihow.com/Stand-up-for-Yourself

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود