با کنترل ضمیر ناخودآگاه، زمان را مدیریت کنید

0 3,860

هر چه در مدیریت و برنامه‌ریزی دقایق و ساعات روز که بلوک‌های زندگی شما را تشکیل می‌دهند، دقیق‌تر باشید و وسواس به خرج دهید، مؤثّرتر عمل می‌کنید و بیشتر خود را دوست می‌دارید و به خودتان احترام می‌گذارید و مطمئناً تمامی جنبه‌های بیرونی و درونی زندگی شما بهبود می‌یابند.

احساس خودارزشمندی از طریق مدیریت زمان و کنترل ضمیر ناخوآگاه رخ می دهد.

چندین شیوه‌ی ذهنی برای برنامه‌ریزی خود و زندگی‌تان، به منظور عملکرد بهتر و رسیدن به اوج وجود دارد.

خود گفت‌وگویی مثبت

اوّلین مرحله برای برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه، گفت‌وگوهای مثبت، تأییدهای مثبت است. اینها فرمان‌هایی هستند که شما از ضمیر و ذهن خودآگاه به ضمیر و ذهن ناخودآگاه‌تان می‌فرستید. فرامین، جملاتی هستند که می‌توانید آرام یا بلند با خود تکرار کنید و از طرفی، با احساس و اشتیاق این کلمات را به ضمیر و ذهن ناخودآگاهتان به عنوان دستورالعمل جدید، تثبیت می‌نمایید. در زیر، مثال‌هایی درباره فرامین تأییدیه را می‌بینید که می‌توانید آنها را برای بهبود مهارت‌های مدیریت زمانیِ خود به کار ببرید. مرتّب با خودتان تکرار کنید: «من در مدیریت زمان، فوق‌العاده هستم. من در مدیریت زمان فوق‌العاده هستم!» هر زمانی که بارها و بارها با ایمان و پذیرش روحی کافی تکرار کنید، سرانجام ضمیر ناخودآگاه آن را می‌پذیرد. سپس ضمیر ناخودآگاهتان کلمات، عملکردها و احساساتی را که با این فرامین جدید و هماهنگ سازگار باشد، سازماندهی می‌کند. می‌توانید مداوم تکرار کنید: «من همیشه در قرارهای ملاقاتم دقیق و خوش قول هستم!» می‌توانید زمان‌های ذهنی خود را بسازید مثل، «من بی‌نظیر هستم»، «من منظّم هستم» و یا «به راحتی روی وظایف پر بازده تمرکز می‌کنم.» «از زمانم به بهترین شکل استفاده می‌کنم.» من از وقتم درست استفاده می‌کنم، من از وقتم درست استفاده می‌کنم.» فرامینی که به طور مرتّب و به شکل مثبت استفاده می‌شوند، کم‌کم روی رفتارهای خارجی شما تأثیر می‌گذارد.

خود را فردی بسیار کارآمد تصوّر کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان با آن ذهن و ضمیر ناخودآگاه را برنامه‌ریزی کرد، تصوّر و تجسّم کردن است. ضمیر ناخودآگاه شما به سرعت تحت تأثیر تصویرهای ذهنی شماست. در روان‌شناسی خویشتن‌بینی، در آینده به همان فردی تبدیل می‌شوید که اکنون در ذهن خود می‌بینید. سعی کنید خود را فردی منظّم و مؤثّر و کارآمد ببینید. خاطرات و تصاویری که در آن به بهترین شکل نقش ایفا کردید، به یاد بیاورید و بازسازی نمایید. این تصویر بازسازی خود را بارها و بارها روی پرده‌ی ذهنتان، نمایش دهید. در پزشکی ورزشی، این عمل را «تمرین ذهنی» می‌گویند. این کار نیازمند تمرین و تکرار کارها در ذهن قبل از پرداختن به آن فعّالیت فیزیکی است. هر چه قدر به هنگام تصویرسازی بهترین کارها در بهترین موقعیّت آرامش بیشتری داشته باشید، این فرمان ذهنی با ضمیر ناخودآگاه سریع‌تر پذیرفته می‌شود و بخشی از تفکّر و رفتار بعدی شما می‌شود.

تمرین ذهنی

این روش ذهنی بسیار ساده است. ابتدا جایی بسیار ساکت و آرام بدون هیچ سر و صدایی بنشینید. سپس تصوّر کنید که کار مهمّی که قصد دارید شروع کنید، آغاز می‌نمایید. برای مثال، شرکت در یک جلسه مهم، سخنرانی و یا حتّا یک قرار ملاقات. همان‌طور که آرام و ساکت نشسته‌اید، همه اتّفاقات و رویدادهای ذهنی را در ذهن خود بسازید و سپس آن را در ذهن خود از هر زاویه‌یی بررسی کنید. خودتان را آرام، مثبت، شاد و در کنترل کامل ببینید. خودتان را به گونه‌یی ببینید که همه آن کاری را که انجام می‌دهند که شما می‌خواهید و بعد نَفَس عمیق بکشید، آرام و بی‌خیال باشید و گویی سفارشی داده‌اید و دقیقاً همان‌طور که انتظار دارید، فرآیند در حال انجام شدن است. بهترین زمان برای تمرین ذهنی، شب‌ها در رختخواب است، درست قبل از اینکه بخوابید. آخرین کاری را که باید قبل از خواب انجام دهید، این است که خود را در بهترین شرایط انجام کارهای روز بعد تصوّر کنید. از اینکه ببینید هر چند وقت، چه طور آن‌گونه که تصوّر می‌کردید اتّفاق می‌افتد، تعجّب می‌کنید. برای اینکه در مدیریت زمان مهارت یابید، مهم است که تمرین ذهنی را به صورت مداوم انجام دهید و خودتان را به شکلی تصوّر کنید که گویی یکی از منظّم‌ترین و کارآمدترین افراد هستید. سرانجام این تصویر نهادینه خواهد گشت. وقتی این اقدام انجام شد، طولی نمی‌کشد که به صورت اتوماتیک از وقت خود به صورت کارآمدتر و مؤثّرتر استفاده می‌کنید.

بهترین و کامل‌ترین سیستم برای انجام امور بیشتر در کمترین زمان ممکن

زمانی که این سه شیوه را انجام دادید، و زمان خود را به بهترین شکل ممکن برای رسیدن به اهداف مهم و حیاتی خود مدیریت کردید، مطمئناً نسبت به خود و ارزش‌هاتان احساس فوق‌العاده‌یی خواهید داشت. انرژی و اشتیاق بیشتری دارید. متعهّدتر و از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید شد. خلّاق‌تر، شایسته‌تر و مصمّم‌تر می‌شوید. وقتی مدیریت زمان می‌کنید، کارهای بیشتری را انجام می‌دهید و کارها و اموری را که به سرانجام می‌رسانید از کیفیت بالاتری برخوردارند. از عزّت نفس و خویشتن‌داری خود لذّت برده و حسّ عظیم مناعت طبع در وجود شما روشن ‌می‌گردد. تمرین مدیریت زمان و تکنیک‌های آن تأثیر مثبتی روی شخصیت و روابط شما خواهد گذاشت. به شکل وسیعی کیفیت و چه‌گونگی زندگی شما با نوع مدیریت زمان و چه‌گونگی آن در ارتباط است. هر چه در مدیریت و برنامه‌ریزی دقایق و ساعات روز که بلوک‌های زندگی شما را تشکیل می‌دهند، دقیق‌تر باشید و وسواس به خرج دهید، مؤثّرتر عمل می‌کنید و بیشتر خود را دوست می‌دارید و به خودتان احترام می‌گذارید و مطمئناً تمامی جنبه‌های بیرونی و درونی زندگی شما بهبود می‌یابند.

منبع: برگرفته از کتاب راندمان بالا در زمان کم
نوشته : برایان تریسی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود