فنون مدیریت زمان در فضای مجازی (بخش دوم)

0 3,769

مدیریت زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین ابزارها در جهت پیشگیری و مقابله با آسیب‌های فضای مجازی از جمله اعتیاد اینترنتی است. در قسمت اول مقاله با برخی از تکنیک­ های مدیریت زمان از جمله فهرست کردن کارهای روزانه براساس اولویت آشنا شدیم. در این مقاله، با سایر این تکنیک­ ها در جهت بهینه سازی زمان مصرفی در فضای مجازی، آشنا می شوید.

 مدیریت زمان به عنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌ها برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اینترنتی است.
آشنایی با تکنیک­ های مدیریت زمان در فضای مجازی

۴٫ به آینده خود نگاه کنید

بخش اصلی مدیریت زمان، صرف زمان برای نگاه به آینده است. پنج سال آینده را برنامه­ریزی کنید و ببینید میخواهید به کجا برسید. یک تصویر ذهنی از آینده ایده­آل خود ایجاد کنید و سپس به مراحلی فکر کنید که باید از امروز شروع کرده و طی کنید تا به آن جامه واقعیت بپوشانید. شما می­توانید با این کار اطمینان حاصل کنید که در این مراحل، استفاده افراطی از اینترنت هیچ جایگاهی ندارد.

۴٫ برای زندگی خود برنامه­ ریزی منظم کنید

پیش از نوشتن برنامه، فعالیت های ضروری خود در طول هفته را که باید سروقت انجام دهید معلوم کنید. به علاوه، حداقل ده فعالیت قبلی، مهم، شایع و یا لذت بخش خود را هم که به دلیل مصرف مفرط کامپیوتر لطمه خورده مشخص کنید. این فعالیت ها می توانند شامل چنین مواردی باشند: زمانی که با همسر یا خانواده صرف می شده، کارهای روزانه، خواب، تماشای تلویزیون، یا گوش کردن موسیقی، زمانی که با دوستان صرف می شده، ورزش، تفریحات، فعالیت های اجتماعی. فایده­ی این کار چیست؟ اگر ساعات استفاده از اینترنت را درست قبل از فعالیت های مهم و الزامی (که انگیزه ی کافی و یا حتی اجبار و الزام برای انجامشان دارید) قرار دهید، ملزم و مکلف می شوید که از اینترنت جدا و کنده شوید. علاوه بر این، فعالیت های لذت بخش قبلی را که آسیب خورده، باید در برنامه بگنجانید تا از انگیزه­ی کافی برای دست کشیدن از کامپیوتر و احیای رفتارهای خوب گذشته برخودار باشید. همچنین شما می­توانید از یک برنامه ریز زمانی استفاده کنید؛ این سیستم تمام مواردی را که برای برنامه­ریز و سامان دهی زندگی نیاز دارید، دربردارد. یک برنامه­ریز زمان خوب، دارای یک فهرست اصلی است که طبق آن می­توانید هر وظیفه، هدف و کار لازم را انجام دهید.

۵ . از ترمزهای بیرونی برای توقف فعالیت استفاده کنید

حتما می­دانید که روی صفحه ی سایت ها اثری از ساعت نیست، پس می توانید از ساعت زنگ دار استفاده کنید تا زمان پایان استفاده را به شما اعلام کند. حتماً آن را دور از کامپیوتر بگذارید تا برای خاموش کردنش مکلف به قطع فعالیت و دور شدن از کامپیوتر شوید! اگر باز هم در این زمینه مشکل دارید از برنامه هایی که زمان استفاده را کنترل و تنظیم می کنند استفاده کنید.

۶٫ برنامه ریزی برای زمان مصرف اینترنت داشته باشید

برنامه ای دقیق، با هدف های روشن و مشخص و با قید جزئیات، طراحی کنید. اهداف برنامه باید واقع بینانه باشد. مثلاً تغییر ساعت مصرف اینترنت از ۴۰ ساعت در هفته به ۴ ساعت، غیرواقعی و شاید غیرعملی است اما از ۴۰ ساعت به ۲۰ ساعت (در برنامه ی اول) عملی­تر است. نکته ای که در این مورد باید به آن توجه داشت، این است که کاهش ساعت در مورد پورنوگرافی بی معناست. این عادت شدید و مخرب با هر میزانی با برنامه­ی ترک عادت تضاد دارد.
ساعات و زمان مصرف را به دقت در برنامه بگنجانید. بهتر است که این ساعات، منقسم باشد. مثلاً این که «دو روز آخر هفته برای مصرف اینترنت باشد» مناسب نیست؛ بهتر است به طور مثال در برنامه این گونه باشد: «۲ ساعت استفاده، روزهای زوج از ساعت ۴ تا ۶ عصر». برنامه باید دقیق و روشن و عملی باشد. ضمناً متعهد باشید که برای هر گونه اِعمال تغییر در برنامه (حتی جزئی) حداقل سه هفته باید صبر کنید.

نویسنده: خانم حدیثه اسفندیار

منابع :
۱٫ محمد حسین، سیاح طاهری و دیگران؛ (۱۳۹۵)، حقیقت مجازی، تهران: انتشارات مرکز ملی فضای مجازی، چاپ اول.
۲٫ فرود، حمیدیان ؛ (۱۳۸۷)، اعتیاد به اینترنت و موبایل (بررسی عوارض وابستگی به اینترنت، موبایل و بازی‌های رایانه‌ای)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم.
۳٫ برایان تریسی، مدیریت زمان؛ (۱۳۹۳) مترجم یلدا بلارک، تهران: انتشارات اشکذر، چاپ هفدهم

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود