اگر یک کسب و کار جدید، یک محصول عالی و یا سرویس کاربردی دارید، باید بتوانید آن را ترویج و تبلیغ کنید تا شناخته شده و مشتری جذب کنید. اینکه مشتریان خودشان به سراغ ما می آمدند، اتفاق خوشایندی بود، اما بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد. به جای آن ما باید وارد صحنه شویم و شروع به انجام اقداماتی برای ارتقاء و شناساندن خود کنیم.

هر تیمی که برای تجارت گرد هم می آیند، معمولا در ابتدای امر، نمی توانند هزینه ی زیادی برای بازاریابی و تبلیغ خود صرف کنند، به همین خاطر همه به دنبال راه کارهایی هستند تا با صرف هزینه ی کمتر خود را معرفی کنند و به جذب مشتری بپردازند. در ادامه می خواهیم ۸ روش رایگانی را که می توان برای ترویج و تبلیغ استارات آپ به کار بست، بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مشخصات مشتریان ایده آل خود را طبقه بندی کنید

قبل از هر گونه اقدامات روابط عمومی، اولین قدم این است که دریابید که مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند. باید بدانید که چه نوع مشتریانی نیاز دارید، تا نیازمندی های خود را برای انواع مختلف راه کارهای تبلیغاتی خود بررسی و بازیابی کنید. به طور مثال، ممکن است تنها به دنبال توسعه دهندگان نرم افزاری باشید، یا مادران جوان و یا تولید کنندگان کفش مد نظر شما باشند. نکته اینجاست که باید جامعه هدف مشتریان خود را به طور دقیق مشخص کنید. در این صورت اقدامات تبلیغاتی شما کمتر هدر خواهد شد و می توانید به صورت بهینه و مشخصی به ترویج کسب و کار خود بپردازید.

بر روی وب سایت خود متمرکز شوید

مشتریانی وجود دارند که از طریق موتورهای جستجو به دنبال خدمات شما می گردند. این روز ها تب طراحی وب سایت هایی با طراحی مناسب و تجربه ی کاربری مطلوب به وجود آمده است، شما نیز در این جریان قرار گیرید و صفحات وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. پس از آن می توانید به وضوح چشم انداز خدمات ارتباطی کسب و کار خود را برای هر صفحه ی فرود بهینه کرده و کاربر را متقاعد کنید که باید شما را انتخاب کند.

در شبکه های اجتماعی خود را معرفی کنید

ممکن است برای کسب و کار خود در همه ی شبکه های اجتماعی حساب کاربری داشته باشید و یا برعکس، هیچ توجهی به تاثیر گذاری آن نداشته و هیج حساب کاربری برای خود ایجاد نکرده باشید. نکته ی حائز اهمیت اینجاست که شبکه های اجتماعی یکی از بهترین بسترهای رایگان برای تبلیغ و معرفی کسب و کار است. البته باید شبکه های مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. بر اساس بررسی های انجام شده، گفته می شود که کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، بیشتر زمان خود را صرف گشت و گذار در این شبکه اجتماعی می کنند. از این رو فعال بودن در شبکه های اجتماعی، امکان تعامل بیشتر با مشتریان را برای شما فراهم خواهد کرد. از طرفی تبادل و درگیری با مخاطبان کمک می کند تا بازخورد آنها را در مورد محصول خود دریافت کنید.

علاقه مندی ها را بیابید

 کسانی که همیشه شما را دنبال می کنند بیابید و علاقه مندی های آنها را در نظر بگیرد. جستجو کنید که آنها اخیرا به دنبال چه چیزی بوده اند. با آنها ارتباط گرفته و صفحه فرودی مخصوص به علاقه مندی های آنها برایشان طراحی کرده و ارائه دهید. تجربه ی کاربری جدید و تست بتای خود را برای این مخاطبان در نظر بگیرید. سپس ببینید که آیا مورد پسند آنها بوده است یا خیر. در صورتی که از خرید و یا گرفتن سرویس شما خودداری کرده اند نیز علت را از آن ها جویا شوید.

تنها به دلیل اینکه افراد مختلف کسب و کار شما را دوست دارند، این تضمین ایجاد نمی شود که همیشه شما را به دوستان خود پیشنهاد دهند، بلکه این کار در صورتی اتفاق می افتد که به آنها بهانه ی خوبی برای انجام آن دهید. به عنوان مثال این بهانه می تواند با ارائه ی نوعی پاداش یا تخفیف، در صورت ارجاع فردی از جانب آنها به سوی شما در نظر گرفته شود. یک پاداش خلاقانه و هیجان انگیز که مورد نیاز آنها نیز باشد، برایشان در نظر بگیرید. به طور مثال  “دراپ باکس” برای کسانی که مشتریانی را به آن ارجاع دهند، فضای ذخیره سازی اضافی هدیه می دهد. یا مثلا رستورانی کمپینی به راه می اندازد که برای هر ده سفارش همبرگری که دوستانتان به پیشنهاد شما در این رستوران سفارش دهند، یک برگر رایگان به شما می دهد.

ویدئو داده نمایی (اینفوگرافیک) ایجاد نمایید

اگر سرمایه زیادی ندارید باید زمان خود را برای ایجاد نوآوری های بصری و سرمایه گذاری بر روی خلاقیت خود صرف کنید. این یک استراتژی بازاریابی عالی است. مردم برای دیدن خلاقیت و نتیجه ی بصری جالبی که از این خلاقیت حاصل می شود، زمان می گذارند و اگر آن را دوست داشته باشند به طور حتم به اشتراک خواهند گذاشت. بدیهی است که این می تواند به ترویج نام شما کمک شایانی نماید. همیشه مردم از به اشتراک گذاری مطالب جالب، خنده دار و نا متعارف، لذت می برند. گذاشتن یک اینفوگرافیک خلاقانه می تواند بسیار موثر باشد.

با صاحب نظران تخصص خود، ارتباط شخصی برقرار کنید

 کسانی را که در حیطه ی تخصصی شما حرفی برای گفتن دارند و یا در این فضا، محصولی مشابه را ارائه داده اند، بیابید و در صورت امکان، نوعی ملاقات حال چه حضوری و چه آنلاین، برای صحبت و تبادل نظر با آنها ترتیب دهید. می توانید با کسانی که وبلاگ نویسی و توئیت می کنند و یا گزاراشات و مقالاتی در مورد محصولاتی شبیه به شما دارند نیز صحبت کنید.

ایمیل مشتریان و کسانی که به گونه ای به شما مرتبط می شوند را برای بازاریابی ایمیلی ذخیره کنید

کمپینی برای بازایابی ایمیلی می تواند در ترویج و تبلیغ شما بسیار موثر باشد. برای این کار به بانک اطلاعاتی از ایمیل های افراد مرتبط نیاز دارید که ایمیل ارسالی شما را اسپم تلقی نکنند. پیام های خود را برای مشتریانتان سفارشی کنید. با دانستن اطلاعات جزئی از مشتریان می توانید ایمیل ارسالی را مناسب احوالات آنها سفارشی کنید.

با جمع آوری ایمیل از وب سایت خود یا دیگر وب سایت های مرتبط، نه تنها قادر به برقراری ارتباط با مشتریان خود خواهید شد بلکه از بیزنس تعاملی خود لذت خواهید برد.

هر کدام از روش های گفته شده به خودی خود و در کنار دیگر روش ها می تواند در ترویج و تبلیغ کسب و کار شما موثر باشد.

منبع: upwork