راهکارهایی برای از بین بردن مگس ها (بخش اول)

0 73

راهکارهایی برای از بین بردن مگس ها (بخش اول)

مگس‌ها موجودات خبیثی هستند؛ به خصوص وقتی به روز‌های گرم سال نزدیک می‌شویم از شر آن‌ها در امان نخواهیم ماند. همه‌ی ما عاشق گرما هستیم، عاشق باغبانی هستیم، و از مگس‌ها متنفریم. همه‌ی ما با حضور این موجودات آزاردهنده در خانه‌مان مشکل داریم. آن‌ها داخل خانه، حیاط خلوت، قفس پرندگان، و هر جای دیگر که دل‌شان بخواهند جمع می‌شوند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با روش های منحصر به فرد و موثر از بین بردن مگس آشنا شوید.

راهکارهایی برای از بین بردن مگس ها (بخش اول)
راهکارهایی برای از بین بردن مگس ها (بخش اول)

استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای موجود برای از بین بردن مگس است.
 

مقدمه

اگر مگس‌ها امسال هم دیوانه‌تان کرده‌اند، اصلا نگران و عصبانی نباشید. در این مطلب گزینه‌ های متفاوت را برای از بین بردن مگس با شما در میان می‌گذاریم که با استفاده از هر کدام، می‌توانید جمعیت مگس‌ها را در اطراف خانه‌تان تحت کنترل در آورید. بنابراین، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های از بین بردن مگس چه داخل خانه و چه اطراف خانه‌تان، آشنا شوید.
 

راهکارهایی برای از بین بردن مگس ها

۱. سرکه و مایع ظرفشویی
استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای موجود برای از بین بردن مگس است. مگس‌ها به طور طبیعی به سمت سرکه کشیده می‌شوند. مقداری سرکه را در کاسه بریزید و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. مگس‌ها به سمت سرکه جذب خواهند شد، و مایع ظرفشویی طی فرایندی باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. وقتی کاسه پر از مگس شد، حتما آن را خالی و گندزدایی کنید و مجددا داخل آن را سرکه و مایع ظرفشویی بریزید.

۲. تله‌ی بطری
این دفعه که آب معدنی یا نوشابه‌تان را تمام کردید، بطری‌اش را دور نیندازید. بطری را از وسط ببرید و مقداری سرکه سیب و مایع ظرفشویی در بخش پایینی بطری بریزید. اکنون، بخش بالایی بطری را به صورت برعکس، یعنی به شکل قیف، روی بخش پایینی قرار دهید. در این حالت، مگس‌هایی که به سمت سرکه جذب می‌شوند، از در قیف عبور می‌کنند. ولی راهی برای خروج از تله پیدا نخواهند کرد. با پر شدن تله از مگس، آن را دور بیندازید و با استفاده از بطری جدید این کار را ادامه دهید تا هیچ مگسی در خانه باقی نماند. هم‌چنین، می‌توانید بطری را با استفاده از نخ در هوا معلق نگه دارید. به علاوه، می‌توانید یک منبع نور ماوراء بنفش (UV) نیز بالای تله قرار دهید تا مگس‌های بیش‌تری به آن جذب شوند؛ زیرا مگس‌ها عاشق این نور هستند.
 
۳. انتخاب هوشمندانه‌ی گیاه خانگی
برخی انواع گیاهان وجود دارند که می‌توانید داخل خانه‌تان قرار دهید و مگس‌ها را دور کنید. هم‌چنین، می‌توانید با بریدن بخش‌هایی از این گیاهان، بوی آن‌ها را نیز داخل خانه پخش کنید. در خانه‌تان از گیاهانی نظیر ریحان، برگ بو، اسطوخودوس، و نعناع نگهداری کنید. می‌توانید این گیاهان را در گلدان‌های کوچک و قابل حمل بکارید تا بتوانید آن‌ها را نزدیک درها یا سایر بخش‌هایی از خانه‌ بگذارید که مگس‌ها در آن جا جمع می‌شوند.
 
۴. تله‌ی قیف کاغذی
تله‌ی قیف کاغذی یکی دیگر از روش‌هایی است که سال‌ها است برای از بین بردن مگس از آن استفاده می‌شود. استفاده از این روش بسیار آسان و موثر به نظر می‌رسد. یک بطری سرکه را در بخش‌هایی از خانه بگذارید که فکر می‌کنید مگس‌ها در آن جا تجمع می‌کنند. حدود یک چهارم از بطری را با سرکه سیب پر کنید. با استفاده از کاغذ یک قیف بسازید و آن را روی در بطری قرار دهید. حتما باید قسمت باریک قیف روی در بطری قرار بگیرد. مگس‌ها از سمت گشاد قیف وارد می‌شوند، ولی قادر نخواهند بود از این تله‌ی قیف خارج شوند.
 
۵. اسپری زنجبیل برای از بین بردن مگس
زنجبیل دارای بویی است که مگس‌ها آن را دوست ندارند. اگر می‌خواهید مگس‌ها را از خانه دور نگه دارید، با استفاده از زنجبیل، به عنوان ماده‌ای اصلی، یک اسپری بسازید. مقداری پودر زنجبیل را در بطری اسپری بریزید. یک فنجان آب را نیز داخل بطری بریزید و آن را به خوبی تکان دهید تا زنجبیل داخل آب حل شود؛‌ سپس، این محلول را در مکان‌های تجمع مگس اسپری کنید. این کار باعث پراکنده شدن مگس‌ها می‌شود. این کار را می‌توانید بر حسب نیاز تکرار کنید.
 
۶. اسپری فلفل تند
مگس‌ها از فلفل تند نیز خوش‌شان نمی‌آید. می‌توانید مانند زنجبیل، از فلفل تند نیز اسپری تهیه کنید، یا مقداری فلفل هندی را در مکان‌های تجمع مگس‌ها بپاشید. مقداری فلفل هندی را در یک بطری اسپری بریزید و یک الی دو فنجان آب به آن اضافه کنید. بطری را به خوبی تکان دهید و سپس، محتوای آن را در مکان‌هایی که مگس‌ها در آن تجمع می‌کنند، اسپری کنید.
 
۷. اسپری روغن‌های معطر
برخی از روغن‌های معطر نیز وجود دارند که مگس‌ها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا از آن‌ها دور بمانند. آن‌ها از بوی دارچین، آویشن، میخک، علف لیمو، یا نعناع فلفلی خوش‌شان نمی‌آید. می‌توانید این گیاهان دارویی را اطراف خانه‌تان پرورش دهید یا این‌که با استفاده از روغن‌های معطر این گیاهان محلولی برای اسپری تهیه کنید. درست مانند تهیه‌ی سایر اسپری‌ها، چند قطره از این روغن‌های معطر را داخل بطری اسپری بریزید و سپس، تقریبا دو فنجان آب نیز به آن اضافه کنید. بطری اسپری را به خوبی تکان دهید و محتوای آن را به مکان‌های تجمع مگس‌ها اسپری کنید.
 
۸. پنکه سقفی، دشمن مگس‌ها
آیا می‌دانستید پنکه‌ی سقفی، هواکش، یا هر نوع دیگری از پنکه می‌تواند در دور نگه داشتن مگس‌ها از خانه یا وادار کردن‌شان به خروج از خانه به شما کمک کند؟ بسیار خوب! با روشن کردن این پنکه‌ها می‌توانید عرصه را بر مگس‌ها تنگ کنید. به خاطر قدرت باد پنکه، مگس‌ها دیگر نمی‌توانند در آسمان خانه‌تان مانور بدهند. باد باعث می‌شود مگس‌ها به دنبال راهی برای فرار از خانه‌تان بگردند. اگر در خانه‌تان پنکه روشن کنید، حتی دیگر به استفاده از توری پنجره نیز نیاز نخواهید داشت. به این ترتیب، به ندرت مگس وارد خانه‌تان خواهد شد.
 
۹. اوکالیپتوس برای از بین بردن مگس
به علاوه، برای فراری دادن مگس‌ها می‌توانید از روغن معطر گیاه اوکالیپتوس استفاده کنید، یا این گیاه را در اطراف خانه‌تان پرورش دهید. هر دو راه موثر خواهند بود، زیرا مگس‌ها از بوی این گیاه نیز خوش‌شان نمی‌آید.

در صورت تمایل به تهیه‌ی اسپری، می‌توانید ۲۵ قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک بطری اسپری بریزید. دو فنجان آب نیز به آن اضافه کنید و ظرف اسپری را به خوبی تکان دهید. هم‌چنین، در صورت تمایل می‌توانید مقداری الکل و سرکه نیز به آن بیفزایید. ظاهرا مگس‌ها از الکل و سرکه نیز خوش‌شان نمی‌آید، ولی با این حال، می‌توانید فقط از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید.
 

۱۰. گیاه شمعدانی
گیاه شمعدانی نیز از آن دسته گیاهانی است که مگس‌ها سعی می‌کنند از بوی آن دوری کنند. برای این کار، باید مقداری روغن شمعدانی تهیه کنید و با  استفاده از آن، محلول اسپری بسازید. درست مانند طرز تهیه‌ی سایر اسپری‌ها، چند قطره روغن شمعدانی را داخل بطری اسپری بریزید و سپس، دو فنجان آب نیز به آن اضافه کنید؛ بطری را به خوبی تکان دهید. هم‌چنین، در صورت تمایل می‌توانید مقداری الکل و سرکه نیز به این ترکیب بیفزایید. این اسپری را به مکان‌های تجمع مگس‌ها بپاشید تا آن‌ها را از خانه‌تان دور کنید.
 
۱۱. روغن درخت چای برای از بین بردن مگس
روغن درخت چای از بسیاری از جنبه‌ها فواید فراوانی به همراه دارد. اگر مرتبا با کودکان سر و کار داشته باشید، حتما می‌دانید جرم‌ها مثل آتش به سرعت به همه جا سرایت می‌کنند و شپش سر نیز می‌تواند به سرعت در میان کودکان منتشر شود. طبق شواهد تجربی از آدم‌هایی که با کودکان سر و کار دارند، اسپری کردن روغن درخت چای به لباس می‌تواند از انتشار شپش جلوگیری کند، زیرا شپش‌ها از روغن درخت چای خوش‌شان نمی‌آید.

خوب، البته مگس‌ها هم از این روغن دل خوشی ندارند. از این رو، می‌توانید با حل کردن چند قطره روغن درخت چای در دو فنجان آب و ریختن آن داخل یک بطری اسپری مگس‌ها از خانه‌تان دور کنید. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری الکل و سرکه نیز به آن بیفزایید.
 

۱۲. تله‌ی بطری شیر
دفعه‌ی بعد که شیر خریدید، ظرف آن را دور نیندازید. در عوض، از این ظرف برای گرفتن مگس‌ها استفاده کنید. می‌توانید این ظرف را از سقف آویزان کنید یا این‌که آن را روی میزی قرار دهید که می‌دانید مگس‌ها دور آن جمع می‌شوند. بطری شیر را از وسط ببرید و دیواره‌ی داخلی بطری را به عسل آغشته کنید تا شیرین و چسبناک شود. اگر مقداری عسل به دیواره‌ی خارجی بطری چسبیده است،‌ حتما آن را تمیز کنید.

مقداری سیب گندیده را داخل بطری بگذارید و روی آن را با استفاده از سلفون بپوشانید. در نهایت، با استفاده از جسمی نوک نیز، سوراخ‌هایی روی بدنه‌ی بطری ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود، مگس‌ها وارد بطری شوند، ولی راهی برای فرار پیدا نکنند. وقتی بطری پر از مگس شد، آن را دور بیندازید و تله‌ی جدیدی بسازید.
 

۱۳. چسب مگس برای از بین بردن مگس
اگر دائما با مگس‌های که در ایوان خانه‌تان، آرامش عصرگاهی‌تان را به هم می‌زنند، دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید از چسب مگس استفاده کنید. هنگام استفاده از آن‌ها به انواع مختلف‌شان دقت کنید؛ زیرا برخی از آن‌ها مخصوص آویزان کردن از سقف هستند و برخی دیگر را می‌توانید به چارچوب در بچسبانید.

به این نکته دقت کنید؛ وقتی تولیدکنندگان این محصولات، عبارت “‌به شدت چسبنده‌”‌ را روی آن‌ها می‌نویسند، در این مورد به هیچ وجه با شما شوخی نمی‌کنند. بنابراین، به خاطر داشته باشید، هنگام استفاده از آن‌ها، در این مورد به سایرین نیز هشدار دهید. به هر صورت، با استفاده از هر نوع از این محصولات، مگس‌ها به سوی آن‌ها جذب می‌شوند، به سرعت به آن‌ها می‌چسبند. وقتی این برگه‌های چسبنده پر از حشره شدند، حتما آن‌ها را با چسب‌های جدید عوض کنید.
 

۱۴. جارو برقی
اگر مگس‌ها در مکان‌های خاصی،‌ داخل یا خارج خانه‌تان، تجمع می‌کنند، می‌توانید با استفاده از جارو برقی آن‌ها را از بین ببرید. جارو برقی را روشن کنید و دسته‌ی آن را به سمت محل تجمع مگس‌ها بگیرید. قدرت مکش جارو برقی حتما آن‌ها را به داخل خواهد کشید. بعد از این کار، حتما کیسه یا مخزن جارو برقی را در خارج از خانه خالی کنید، زیرا ممکن است مگس‌ها هم‌چنان داخل مخزن زنده باشند، و حتما دوست ندارید مگس‌ها را مجددا به فضای خانه‌تان برگردانید.
 
۱۵. نعناع گربه‌ای برای از بین بردن مگس
نعناع گربه‌ای گیاهی فوق‌العاده است. این گیاه برای تهیه‌ی دمنوش بسیار عالی است؛ گربه‌ها از این گیاه لذت می‌برند، و برای از بین بردن مگس ها نیز بسیار موثر است. اگر در خانه‌تان نعناع گربه‌ای پرورش می‌دهید، می‌توانید از این گیاه اسپری نیز تهیه کنید. از روغن نعناع گربه‌ای و هم‌چنین، از برگ‌های این گیاه می‌توانید استفاده کنید. اگر می‌خواهید از برگ‌های نعناع گربه‌ای استفاده کنید، بهتر است آن‌ها را داخل مقداری آب بگذارید و آب را روی شعله‌ی گاز به جوش بیاورید. سپس، اجازه دهید این برگ‌ها به مدت نیم الی یک ساعت در آب باقی بمانند. وقتی بوی شدیدی از آن برخاست، برگ‌ها را از ظرف خارج کنید و آب داخل ظرف را در یک بطری اسپری بریزید. می‌توانید این مایع را با دو فنجان آب رقیق کنید. این محلول را در مکان‌های تجمع مگس اسپری کنید تا آن‌ها از این مکان‌ها دور شوند. این کار را می‌توانید بر حسب نیاز تکرار کنید.
 
۱۶. پاکیزه نگه داشتن خانه
برای دور نگه داشتن مگس از خانه‌تان لازم است همیشه داخل و خارج خانه را پاکیزه نگه دارید. حتما زباله‌ها را مرتبا از خانه خارج کنید؛ مدفوع حیوانات را از حیاط خانه‌تان پاک کنید؛ و هم‌چنین هر گونه گیاه خشک شده و فاسد را از داخل و خارج خانه بیرون ببرید.
 
۱۷. انسداد منافذ خانه
مگس‌ها از هر فضای کوچکی در اطراف خانه وارد خانه می‌شوند. اگر درها یا پنجره‌های‌تان دارای منافذ و شکاف‌هایی هستند، این منافذ بهترین راه برای ورود مگس‌ها به داخل خانه‌تان به شمار می‌روند. اگر چنین منافذی را در خانه‌تان مشاهده می‌کنید، حتما آن‌ها را با استفاده از عایق، درزگیر، یا هر وسیله‌ی دیگری مخصوص این کار، بپوشانید.

ادامه دارد…
 
منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود