راهکارهای اصلاح عادت‌های غلط غذایی (بخش اول)

0 3,770

اغلب ما عادت‌های سفت و سختی در غذا خوردن داریم. برخی از این عادت‌ها مانند صبحانه خوردن عادت‌های خوبی هستند، اما برخی دیگر چندان خوب نیستند و حتی شاید ندانید که آن‌ها عادت‌های خوبی نیستند. مانند زمانی که شما سیر شده‌اید ولی باز هم خودتان  را مجبور می‌کنید که بشقاب‌ غذا را خالی کنید. اگرچه بسیاری از عادت‌های غذایی ما در دوران کودکی شکل گرفته‌اند، این به معنای آن نیست که شما نمی‌توانید برای تغییر آن‌ها تلاش کنید. در این مطلب از راه‌های اصلاح عادت‌های غلط غذایی آگاه شوید.

برای چند روز، همه چیزهایی را که می‌خورید و ساعت خوردن آن‌ها را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند عادت‌های خود را کشف کنید.

۳ مرحله لازم برای اصلاح عادت‌های غذایی

ایجاد تغییرات ناگهانی و اساسی در عادت‌های غذایی شاید بتواند منجر به کاهش وزن شما در کوتاه‌مدت شود. اما چنین تغییرات شدیدی نه سالم است، نه عاقلانه و در دراز مدت موفق نخواهد بود. برای مثال، زمانی که شما برای کاهش وزن فقط سوپ کلم بخورید و هیچ ماده غذایی دیگری را مصرف نکنید، ممکن است لاغر شوید اما راه سالمی را انتخاب نکرده‌اید. بهبود دائمی عادت‌های غذایی نیاز به فکر، جست‌وجو و تصمیم‌‌گیری دارد. برای این کار: در مورد همه عادت‌های غذایی خاص خودتان، چه بد و چه خوب، فکر و تحلیل کنید که معمولاً چه چیزهایی شما را برای خوردن چیزهای ناسالم تحریک می‌کند. عادت‌های غذایی ناسالم را با عادت‌های سالم جایگزین کنید. عادت‌های غذایی جدید و سالم‌تر خود را تقویت کنید. در ادامه راهکارهایی را برای انجام این سه مرحله بیاموزید.

درباره عادت‌های غذایی‌ فعلی‌تان فکر کنید

تحلیل شیوه غذا خوردن شما و زمان‌هایی که شروع به پرخوری می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند تا عادت‌های غلط را حذف کنید و عادت‌های درست را جایگزین آن کنید. در زیر در مورد چگونگی تحلیل عادت‌های غذایی و راهکارهای اصلاح آن‌ها بیشتر بدانید.
۱. فهرستی از عادت‌های غذایی خود تهیه کنید
برای چند روز، همه چیزهایی را که می‌خورید و ساعت خوردن آن‌ها را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند عادت‌های خود را کشف کنید. برای مثال، ممکن است بفهمید که همیشه در اواسط بعد از ظهر که دچار افت انرژی می‌شوید هوس تنقلات شیرین می‌کنید. این هم خوب است که توجه کنید وقتی تصمیم به خوردن چیزی گرفتید، چه حسی داشتید؟ به خصوص، اگر زمانی که گرسنه نبودید، میل به خوردن چیزی داشتید احساس‌تان را یادداشت کنید. برای مثال، ممکن است شما خسته بوده‌ یا استرس داشته‌اید.
۲. عادت‌‌هایی را پیدا کنید که باعث پرخوری شما می‌شود
عادت‌های موجود در فهرست را که شما را به سوی پرخوری سوق می‌دهد، با ماژیک‌، هایلایت و مشخص کنید. عادت‌های غذایی متداولی که منجر به افزایش وزن می‌شوند عبارتند از:
– تند غذا خوردن
– خوردن محتویات بشقاب تا آخر
– غذا خوردن بدون احساس گرسنگی
– دسر خوردن مداوم و روتین
– جا انداختن وعده‌های غذایی یا حتی فقط جا انداختن صبحانه
– غذا خوردن در حالت ایستاده؛ این حالت ممکن است باعث شود با بی‌توجهی غذا بخورید یا خیلی تند غذا بخورید)
۳. چند عادت غلط را برای اصلاح انتخاب کنید
به عادت‌های غذایی ناسالمی که هایلایت کرده‌اید نگاه کنید. مطمئن شوید که تمام عواملی را که محرک شما در دنبال کردن این عادت‌هاست شناسایی کرده‌اید. لازم نیست همه عادت‌های بدتان را با هم اصلاح کنید. بهبود آرام اما مستمر بهتر از یک واکنش هیجانی و مقطعی است، پس ابتدا چند عادت را که می‌خواهید روی بهبود آن‌ها کار کنید مشخص کنید. در کنار این، حتماً به خاطر عادت‌های خوبی که دارید به خودتان تبریک بگویید. برای مثال، شاید شما معمولاً برای دسر میوه بخورید، یا شیر کم‌چربی یا بدون چربی بنوشید. این موارد عادت‌های خوبی هستند. شناخت مزیت‌ها و نقاط مثبت هر کاری، در ایجاد تغییرات بیشتر به شما کمک می‌کند.
۴. دلایل پرخوری را پیدا کنید
با مرور دفترچه یادداشت‌های غذایی خود، فهرستی از مواردی را که باعث می‌شود شما به خوردن روی بیاوردید علامت بزنید. در این صورت بهتر می‌فهمید که شما کی و کجا به دلایلی غیر از گرسنگی میل به خوردن پیدا کرده‌اید. دقت کنید که به طور معمول در چنین مواقعی چه احساسی دارید. غالباً یک علامت محیطی یا یک وضعیت روحی خاص مانند استرس یا عصبانیت فرد را با دلایلی غیر از گرسنگی به خوردن ترغیب می‌کند. معمولاً محرک‌های رایج برای غذا خوردن وقتی گرسنه نیستید در حالت‌های زیر اتفاق می‌افتند:
– در کابینت یا قفسه‌های خانه را باز کنید و یکی از تنقلات مورد علاقه‌تان را ببینید.
– در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید.
– در یک وضعیت استرس‌زا در محل کار مانند قبل یا بعد از یک جلسه کاری باشید.
– از محل کار به خانه بیایید و برای شام هیچ چیزی به فکرتان نرسد.
– یک نفر غذایی را برای شما پخته باشد و به شما تعارف کند.
– ظرف شکلات را در جایی قرار داده‌اید که معمولاً از آنجا می‌گذرید.
– در جلسه‌های صبح محل کارتان بعد از صبحانه با همکاران خوراکی می‌خورید.
– هر روز از جلوی رستوران محبوب خود رد می‌شوید.
– احساس بی‌حوصلگی یا خستگی می‌کنید. در این حالت ممکن است تصور کنید شاید یک خوراکی بتواند حال‌تان را بهتر کند.
ادامه دارد…
منبع: behtiam.com
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود