۶ نوع اسباب بازی مناسب برای کودکان (بخش دوم)
۶ نوع اسباب بازی مناسب برای کودکان (بخش دوم)
در بخش پیشین با ۳ نوع از انواع اسباب بازی های مناسب برای کودکان آشنا شدید. اسباب بازیه ایی ویژه خردسالان، اسباب بازی هایی برای جلب توجه کودک و اسباب بازی هایی برای ایجاد تحرک در کودک سه نوعی بود که در نوشتار پیشین به معرفی آنها پرداختیم. با ما همراه باشید تا با ۳ نوع دیگر از این اسباب بازی ها آشنا شوید.
۶ نوع اسباب بازی مناسب برای کودکان (بخش دوم)
۴. اسباب بازی هایی برای تقویت مهارت های دستی و هماهنگی چشم و دست
الف) نخ و مهره، تخته های سوراخ دار و کفش
ب) اسباب بازی های پیچ کردنی
ج) اسباب بازی های سوارکردنی و جفت کردنی
کودک باید با نگاه کردن به اندازه، حفره مناسب آن را بیابد و مربع را در آن جای دهد. هر قدر این قطعات ریزتر باشند، به قدرت لمس و انطباق چشم و دست بیشتری نیاز دارند.
۵. اسباب بازیهای تشخیصی
پازل های جاگذاردنی نمونه مناسبی از این نوع اسباب بازی هایند که کودک اشکال هندسی، نظیر دایره، مثلث، مستطیل، لوزی و… را تشخیص می دهد و یا آنها را در جای مناسب خود قرار می دهد. این قطعات سه بعدی وقتی درون حفره قرار می گیرند، به حالت دو بعدی در می آیند. کودک با مفاهیم طول، عرض، ارتفاع، سطح، حجم، رنگ و اشکال مختلف هندسی آشنا می شود. دقت او افزایش می یابد و هماهنگی چشم و دست در او تقویت می شود.
۶. اسباب بازی های گویشی و زبانی
الف) دومینو
در دومینوهایی که از تصویر تشکیل شده اند می توان درباره تصاویر با کودک صحبت کرد و از او پرسش کرد. به طور مثال، می توان سؤال کرد، که کدام عکس، گل یا میوه است؟ کدام شکل پروانه یا هواپیما است؟ تصویر گربه را به من نشان بده. کدام قطعه ۳ خال دارد؟ کدام تصویر قرمز رنگ است؟ صدای گریه چطور است؟ ماهی کجا زندگی می کند؟ با طرح پرسش های متعدد، دامنه لغات و دانش کودک افزایش می یابد و در تکلم مهارت بیشتری به دست می آورد. کودک با اشکال، رنگ ها، اعداد، حیوانات و… آشنا می شود. تفاوت ها و اختلاف ها را شناسایی می کند. همکاری با گروه و رعایت کردن نوبت را در بازی دو یا چند نفره فرامی گیرد.
ب) لوتری ارتباط
می توان از کودک خواست راجع به تصاویر قطعه اصلی صحبت کند یا از او چنین پرسش هایی کرد: پروانه چطور حرکت می کند؟ بال های او چه شکلی دارد؟ کار پلیس چیست؟ آب دریا چه رنگ و مزه ای دارد؟ چه حیواناتی در دریا زندگی می کنند؟ و… سپس از کودک بخواهیم که قطعاتی را که به نوعی با قطعه اصلی ارتباط دارند شناسایی کند و کنار هم یا روی هم قرار دهد. لوتوی ارتباط، علاوه بر پرورش قدرت بیان، حس کنجکاوی کودک را در مورد مفاهیم مختلف محیط زندگی، مسائل اجتماعی، مشاغل و… تحریک می کند.
ج) پازل
هنگام ارائه پازل به کودک، او را به صحبت کردن راجع به موضوع پازل تشویق می کنیم و پرسش هایی درباره موضوع پازل از او می پرسیم. مثلا، می پرسیم این تصویر مربوط به چه فصلی است؟ فصل قبل و بعد از این فصل چه فصلی است؟ در این فصل چه میوه هایی هست، هوا چطور است و یا در پازل روستا از کودک می پرسیم، در روستا چه حیواناتی بیشتر دیده می شوند؟ گوسفندان چه فوایدی دارند؟ شغل اصلی مردم روستا چیست؟ فرش را چطور می بافند؟ و از اهداف پازل می توان به پرورش دقت بینایی، تشخیص شکل، رنگ، شناخت جزء از کل، پرورش قدرت بیان و یادگیری واژه های جدید اشاره کرد.
پازل های جاگذاردنی در ۲ نوع دکمه دار و بدون دکمه طراحی شده اند که نوع دکمه دار آن سنین پایین تر مناسب می باشد.
پازلها باید متناسب با سن کودک در اختیار او گذاشته شوند. پازل نباید آنقدر سخت باشد که کودک نتواند آن را حل کند و نباید آنقدر ساده باشد که علاقه کودک را از بین ببرد و در او خستگی ایجاد کند. هرچه اندازه قلعات پازل ریزتر و هرچه تعداد قطعات بیشتر و هرچه موضوع پازل پیچیده تر باشد برای سنین بالاتر مناسب تر است.
د) کارت های قصه گو و کتاب های تصویری
منبع: روان شناسی بازی. محمدعلی احمدوند. صص ۹۴-۹۸٫ دانشگاه پیام نور. پنجم. ۱۳۸۱.