اولویت ها و انتخاب های حضرت زهرا (س) در زندگی

0 4,005

دنیا مانند مزرعه ای است که هر بذری در آن بکارید رویش می‌کند. و زمینه ای است که انسان می تواند زندگی توأم با خیر یا شر داشته باشد. همه اینها بر می‌گردد انتخاب شما چگونه است. آیا مانند حضرت زهرا، انتخاب الهی دارید؟ (سبب سعادت و ختم بخیری) یا اینکه انتخاب های شیطانی دارید؟(سبب شقاوت و عاقبت به شری) این نوشتار به انتخاب های خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می‌پردازد.

مقدمه

هر یک از انسانها در زندگی خودش انتخاب های دارند که برخی آنها سبب پیشرفت، برخی هم سبب تنزل و برخی هم انتخاب های لغوی دارند که هیچ تاثیری ندارد…زندگی انسان‌ها یک پیوند عمیقی با انتخاب ها دارد.برخی از افراد را می‌بینیم که انتخاب آنها، خداوند بوده و مسیر الهی را در پیش گرفتند(مانند حضرت زهرا «سلام الله علیها» نمونه ای از معصومین و شهید حاج قاسم سلیمانی، الگویی از بین پیروان اسلام.) برای فردی که انتخابش خدایی باشد، سختی ها و مشکلات همانند ضربه های محکمی است که به الماس می‌خورد تا به او شکل و ارزش بالایی دهد.

اما گروهی دیگر که انتخاب آنها فقط مادی و دنیا پرستی است، از نوسانات بازار، بالا و پایین شدن قیمت طلا و سکه و.. دائما در حال استرس و اضطراب هستند و با وجود داشتن سرمایه، احساس لذتی از زندگی نمی‌کنند.

توجه: خداوند، یک دفتر و یک مداد به هر یک از انسانها داده و گفته است این دفتر را پر کنید؛ برخی افراد هستند که دفتر را خط خطی می‌کنند و برگه ها را پاره می‌کنند همانند کارهایی که بچه ها انجام می دهند(کارها و انتخاب های بی فایده) گروهی دیگر هستند که در این دفتر، مطالب زیبا و علمی می‌نویسند و در دفتر خود لحظات شیرین و آثار هنری ثبت می کنند (انتخاب های درست)

درست است که خداوند دفتر و مداد داده که حتما باید پُر می کردیم، اما نحوه تکمیل کردن دفتر در اختیار خودمان بوده که چه انتخابی داشته باشیم. حواسمان به اطرافمان باشد که چه انتخاب هایی داریم، چون سعادت و شقاوت ما به انتخاب های ما بستگی دارد.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) بهترین نمونه

حضرت زهرا (علیها السلام) در میان ائمۀ (معصومین علیهم السلام) از جایگاه خاص و احترام ویژه ای برخوردار بودند و باطن آیات تطهیر، نور و مباهله است. حضرت، واسطۀ نبوت و امامت است. شخصیتی که به تعبیر رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم) همۀ افتخارها به او بر می گردد؛ خاتم الانبیاء پدرش، خیرالاوصیاء امیرالمؤمنین شوهرش، امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) «سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّه» فرزندان او هستند. [۱]

اگر به دنبال الگو و نمادی می‌گردید که انتخاب ها و رفتارهای او را بیاموزید و طبق آن رفتار کنید، باید بگوییم که بهترین الگو، حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زهرای مرضیه را الگوی خود می داند می گوید: مادرم زهرا، دختر رسول الله الگوی من است.[۲]

 انتخاب های خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

۱٫ رضایت خداوند را ارجح بر تمام انتخاب ها می‌دانستند

شاید آرزوی بسیاری از دخترها این باشد که شوهر پولدار داشته باشند و در آسایش زندگی کنند و آور خواستگاری بیاید که از لحاظ دینی فرد خوبی باشد اما از لحاظ مادی ضعیف باشد، او را نمی‌پذیرند و دست رد بر سینه او می‌زنند (این یعنی انتخاب های شما خدا محور نیست) . اما؛ حضرت زهرا که الگو و اسوه تمام زنان جهان هستند،با وجود خواستگارهای زیادی که از اشراف و بزرگان قوم بودند و از سرمایه بالایی برخوردار بودند، همه آنها را پشت پا زدند و فردی را انتخاب کردند که رنگ الهی داشته و تمام وجودش در قدرت خداوند غرق بود.

ابن شهر آشوب می نویسد: عبدالرحمان بن عوف و عثمان بن عفان که هر دو از ثروتمندان بزرگ بودند برای خواستگاری، خدمت رسول خدا رسیدند. عبدالرحمان عرض کرد یارسول الله! اگر فاطمه(علیها السلام) را به من تزویج کنی، حاضرم یکصد شتر سیاه آبى چشم که بارهای شان پارچه‎هاى کتان اعلاى مصرى باشد و ده هزار دینار، مهریه‎اش کنم. [۳]

۲٫ حمایت از ولایت را انتخاب کردند
حضرت زهرا (سلام الله علیها) می‌توانستند در بین خانه خود بنشینند و مصلحت اندیشی کنند و هیچ واکنشی انجام ندهند. اما انتخاب آن بزرگوار بر این بوده که از ولی و رهبر خودش حمایت کند. هر چند می‌دانستند که خودشان آسیب و صدمه جدی خواهند دید. همین انتخاب را سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم داشتند. در تمام مراحل زندگی سعی داشتند که از ولی و رهبر خودشان اطاعت کنند و دستورات امام را مقدم بر خواسته های خود می‌دانستند.
۳٫ انتخاب خوب شوهرداری در زندگی مشترک

اول بانوی اسلام، سرور و بزرگ زنان جهان در زندگی مشترک خود، رفتارهای ثبت کردند که باید مورد بررسی قرار گیرد و محبان آن حضرت، الگوبرداری کنند. فقر و نداری در زندگی مولا موج میزد و مانند مردم عادی و حتی بسیار ضعیف تر از آنها زندگی می‌کردند. اما حضرت زهرا و امیرالمومنین (علیهما السلام) با صبری که داشتند، رفتارهای محبت آمیزی به هم تقدیم می‌کردند و محیط گرمی برای هم فراهم می‌کردند.

امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند: به خدا سوگند که در همه عمر زندگی مشترک، هرگز به فاطمه خشم نگرفته و هرگز او را به کاری وادار نساختم … و او نیز به من هرگز خشم نگرفت و در هیچ کاری مرا نافرمانی نکرد . او به گونه ای بود که هرگاه به او می نگریستم غم ها و اندوه هایم زدوده می شد.[۴]

۴٫ انتخاب خانه داری را به کار بیرون

فاطمه ‏ی زهرا (سلام اللَّه علیها) کلمهاللَّهِ پرمضمون و مانند یک دریای ژرف و عمیق است. هر چه فکر انسان، ذوق انسان، طبع ظریف صاحبان طبع در این زمینه کنکاش بیشتری کند، تدبر و تأمل بیشتری کند، گوهرهای بیشتری به دست خواهد آورد.[۵] حضرت زهرا ترجیح دادند که از نگاه مردان دور باشند و مهمترین و کلیدی ترین وظیفه ممکن یعنی خانه داری و تربیت فرزند را انتخاب کردند تا فرزندی را تربیت کنند که ادامه دهنده راه اسلام و مکتب تشیع باشند.

پی نوشت :
[۱] بحارالانوار، جلد ۴۳، صفحه ۹۸
[۲] الاحتجاج، جلد ۲، صفحه ۴۶۶
[۳] مناقب ابن شهر آشوب، جلد ۳ ، صفحه ۳۴۵
[۴] بحارالانوار، جلد ۴۳، صفحه ۱۶۵
[۵] مقام معظم رهبری، بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) ،۴/۴/۱۳۸۷

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود