چگونه دوستی خود را پایدار کنیم؟

0 71

چگونه دوستی خود را پایدار کنیم؟

دوست پیدا کردن کار سختی نیست اما حفظ کردن دوست،کمی مشکل است. داشتن یک دوست خوب نعمت است و باید در حفظ آن کوشا باشیم تا با رفتارهای اشتباه خود سبب دوری آنها نشویم. ما در این نوشتار می‌خواهیم به رفتارهای که سبب تحکیم روابط دوستی ها می‌شود بپردازیم. این نوشتار را از دست ندهید.

چگونه دوستی خود را پایدار کنیم؟
چگونه دوستی خود را پایدار کنیم؟

خیلی مهم است که دوست شما در مشکلات و سختی های خود، وجود شما را احساس کند و از حمایت شما بهره مند شود. 
 

مقدمه 

دنیای عجیبی است. شاید این جمله را شما برای موضوعات مختلفی بارها و بارها تکرار کرده باشید. پس با این اصطلاح غریبه نیستید.امروز دو تا شخص با یکدیگر خوش و خرم هستند ولی فردا مانند کارد و پنیر می‌ماند. عامل جدایی دوستان می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد؛  گاهی وجود سرمایه باعث دوری افراد از یکدیگر می‌شود، گاهی هم زن و فرزندان باعث دور شدن دوستان از هم می‌شود، گاهی اوقات رفتارهای که از شما صادر می‌شود عاملی برای این جدایی ها و دور شدن ها است. امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: عاجزترین مردم کسی است که از بدست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر کسی است که دوستان بدست آورده را از دست بدهد.[۱] 

نکته؛ از دست دادن برخی از دوستان بسیار خوب است، چون عامل گرفتاری شخص می‌شوند و آنها کسانی هستند که هدف شان از رفاقت چیزی جز گمراهی نیست. اما منظور از روایت به این است که نمی‌توانند دوستان خوب و شایسته برای خود انتخاب کنند و اگر هم انتخاب کردند با رفتارهای غلط خود سبب قطع شدن رفاقت می‌شوند. ما می‌خواهیم در این نوشتار به بررسی رفتارهای که سبب تحکیم رفاقت ها می‌شود بپردازیم.
 

رفتارهای که سبب تحکیم رفاقت ها می‌شود

۱٫ شنونده خوبی باشید
خیلی جالب است، فرزند شما از زمان دو یا سه سالگی شروع می‌کند به حرف زدن و همه هم لذت می‌بریم و دقتی روی کار مهمتر یعنی شنیدن نداریم؛ بله، شنیدن و گوش دادن یک هنری است که در تمام مراحل زندگی به درد فرد خواهد خورد و عاملی برای پیشرفت، ترقی، محبوبیت و دوام دوستی ها خواهد شد. قوی شدن در گوش دادن بعنوان مهمترین مهارت اصلی در بیزنس، رمز کار برای ایجاد بینش و ایده‌های خوب و جدید است که منجر به موفقیت شود.  

توجه؛ اگر به صحبت های دوست تان توجهی نداشته باشید و زمان حرف زدن او حواس شما پرت باشد و درگیر کارهای دیگری باشید، در واقع شخصیت او را جریحه دار کردید و باعث رنجش خاطر او شدید و با ادامه پیدا کردن این رفتارها، رابطه شما قطع خواهد شد. اما گوش دادن به حرف های دوست تان سبب محکم شدن رشته های دوستی می‌شود. 
 

۲٫ رازدار رفیق خود باشید
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که رازی را برای یکی از رفیقان خود بیان کرده باشید و بعد از مدتی این راز را همه می‌دانند و آبروی شما به خاطر آن افشای را از بین رفته است.  آن دوست با افشا کردن راز شما در واقع تیشه به ریشه دوستی شما زد و درخت دوستی را قطع کرده است. اما شما دوستانی هم دارید که راز خود را با خیال راحت پیش او بیان می کنید و ترسی هم ندارید. چون اطمینان کامل دارید که این شخص، راز شما را افشا نخواهد کرد. این رفاقت پایدار خواهد ماند. 

توجه: برای رازهای خود یک فیلتر قرار دهید، همه رازهای خود را برای دوستان خود بیان نکنید شاید ظرفیت آن راز را نداشته باشد و او را افشا سازد. امام صادق (علیه‌السلام ) فرمودند: ای پسر نعمان دوست خود را بر رازهایی آگاه کن که اگر روزی دشمنت از آنها آگاه گردید زیانی به تو نرسد؛ زیرا که دوست انسان ممکن است روزی دشمن شود.[۲]
 

۳٫ نقاط مثبت دوست خود را توجه کنید
آینه بدبینی را به دست خود نگیرید و تمام رفتارهای دوست خود را حمل بر منفی و رفتار بد نکنید که این رفتارها باعث کوتاه شدن عمر رفاقت خواهد شد. اگر نگاه مثبت به رفتارهای دوست خود داشته باشید در واقع به او می‌فهماند که رفاقت با او برای شما مهم است و انرژی مثبت شما به او نیز سرایت خواهد کرد. 

نکته؛ افراد بدبین و شکاک نمی‌توانند رفیق های خوبی باشند و عمر رفاقت با این نوع افراد، بسیار کوتاه خواهد بود. 
 

۴٫ برای دوست خود هدیه بخرید
دوستی ها را با کادو های کوچک و برای مناسبت های خاص، تقویت کنید. شاید باور کردنی نباشد که یک کادو کوچک برای تولد دوست تان می‌تواند چقدر در رفاقت شما تاثیر مثبتی داشته باشد. با کادو دادن، شما کینه ها و کدورت های بوجود آمده را از بین می‌برید و دوام رفاقت خود را بیش‌تر می کنید. امام باقر (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)هدیه را می ‏پذیرفت ولی از گرفتن صدقه پرهیز می کرد و می ‏فرمود: به همدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه دلخوری ها را برطرف می سازد، و کینه‏ ها و دشمنی های دیرین را از بین می برد.[۳]
 
۵٫ انتظارهای خود را محدود سازید
اگر می خواهید که دوستی شما استحکام حفظ شود و پایدار بماند باید به این نکته توجه کنید که انتظارهای بیجا و بی مورد نداشته باشید. چون انتظارهای زیاد عاملی  برای از بین رفتن رفاقت ‌شما می‌شود. رفیق شما نمی‌تواند تمام خواسته های شما را برطرف سازد، پس با توقع بی‌جای خود سبب رنجش خاطر او نشوید. 
 
۶٫ در مشکلات کنار هم باشید
خیلی مهم است که دوست شما در مشکلات و سختی های خود، وجود شما را احساس کند و از حمایت شما بهره مند شود. 
 
۷٫ احترام یکدیگر را حفظ کنید
با بی احترامی کردن به دوست خود، او را از جاده دوستی منحرف می کنید و به سمت قهر کردن هول خواهید داد. با احترام گذاشتن به دوست تان به او بفهمانید که رفاقت با او برای شما اهمیت دارد.

نکته پایانی: رفیق خوب مثل این است که بادی بورزد به گلستانی، وقتی باد به گلستان وزید می‌فرماید آن باد بوی عطر از گلستان می گیرد، رفیق خوب هم به رفقای خود بوی خوش مهربانی می‌دهد. بر عکس، رفیق بد، مانند آتش است، همین طور اگر تماس با آتش شما را می‌سوزاند، تماس با رفیق بد نیز شما را می‌سوزاند.[۴] 

پی نوشت :
[۱] نهج البلاغه (صبحی صالح) صفحه ۵۵۹ 
[۲] تحف‌العقول، صفحه ۲۲۹
[۳]طبرسی، علی بن حسن، مشکاه الأنوار، صفحه ۲۱۹، کتابخانه حیدریه، نجف، ۱۳۸۵ق
[۴] آیت‌الله مظاهری، تربیت فرزند از نظر اسلام، قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۹، صفحه ۲۹۷

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود