پیاده روی بهتر است یا دویدن؟

0 84

پیاده روی بهتر است یا دویدن؟

پیاده روی و دویدن دو ورزش بسیار محبوب و در عین حال آسان هستند که برای انجام آن ها به امکانات خاص و هزینه زیادی نیاز نخواهید داشت. از سویی برخی افراد در انتخاب میان این دو ورزش ممکن است دچار تردید شوند. در این مقاله تلاش نموده ایم تا با بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دو ورزش مفید، شما را در انتخابی بهتری و آگاهانه تر، یاری دهیم.

پیاده روی بهتر است یا دویدن؟
پیاده روی بهتر است یا دویدن؟

اگر به دنبال این هستید که با ورزش کردن کالری بیشتری سوزانده و به سرعت وزن خود را کاهش دهید، احتمالاً دویدن برای شما گزینه مناسب تری باشد.
 

مقدمه

پیاده روی و دویدن، هر دو جزء ورزش های کاردو محسوب می شوند و البته خوب است که بدانید این دو ورزش از بهترین انواع ورزش های کاردیو به حساب می آیند. البته لزوماً نمی توان ادعا نمود که یکی بهتر از دیگری است. اینکه کدام یک از این دو ورزش، یعنی پیاده روی و دویدن، برای شما مناسب تر است، بستگی به میزان تناسب اندام و هدف شما از ورزش کردن دارد.
 
اگر به دنبال این هستید که با ورزش کردن کالری بیشتری سوزانده و به سرعت وزن خود را کاهش دهید، احتمالاً دویدن برای شما گزینه مناسب تری باشد. اما از سویی پیاده روی می تواند مزایای بی شماری برای سلامت جسم و روان شما به همراه داشته باشد که عدم افزایش وزن یکی از این فواید به حساب می آید.
 

مزایای ورزش های کاردیو

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، دویدن و راه رفتن، هر دو جزء ورزش های کاردیو به حساب می آیند. برخی از مزایای ورزش های کاردیو از این قرارند:

– کمک به کاهش وزن و جلوگیری از کاهش آن
– افزایش استقامت
– تقویت سیستم ایمنی بدن
– پیشگیری و مدیریت بیماری های مزمن
– تقویت قلب
– افزایش طول عمر
همچنین ورزش های کاردیو برای سلامت روان شما نیز بسیار مفید هستند.
 
مطالعه ای دریافت که تنها ۳۰ دقیقه پیاده روی و سه بار در هفته می تواند اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین این فعالیت ورزشی می تواند خلق و عزت نفس شما را افزایش دهد.
 
همچنین تحقیقات نشان داده که لازم نیست حتماً این ۳۰ دقیقه پشت سر هم و در یک جلسه باشد، بلکه اگر ۳ مرتبه در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید، از مزایای این ورزش و تحرک مفید بهرمند خواهید شد.
 

آیا پیاده روی بهتر از دویدن است؟

جالب است بدانید که پیاده روی بیشتر مزایای دویدن را دارد. اما می توانید دویدن نسبت به راه رفتن می تواند تا دو برابر کالری بسوزاند.
 
به عنوان مثال، فردی که ۷۲ کیلوگرم وزن دارد، اگر بتواند ۳۰ دقیقه و با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت بدود، چیزی در حدود ۶۰۶ کالری می سوزاند. اما پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه و با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت، می تواند ۳۱۴ کالری بسوزاند.
 
برای اینکه بتوانید نیم کیلو وزن کم کنید، لازم است حدوداً ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. اگر هدفتان از ورزش کردن، کاهش وزن است، بهتر است به جای راه رفتن و پیاده روی، به فکر دویدن باشید.
 
اگر ورزشکاری تازه کار هستید و یا به هر دلیلی نمی توانید بدوید، بهتر است ورزش کردن را از پیاده روی شروع کنید. از سویی پیاده روی برای بیشتر افراد با هر هیکل و شرایط جسمی، مناسب است. پیاده روی می تواند قلب شما را تقویت نموده و در نتیجه انرژی را در تمام بدنتان گسترش دهد.
 

برای وزن کم کردن بدویم یا پیاده روی کنیم؟

پیاده روی سریع، پیاده روی قدرتی و دویدن
پیاده روی سریع یعنی پیاده روی با سرعتی حدود ۴ کیلومتر در ساعت. در این پیاده روی ضربان قلب شما افزایش خواهد یافت و از این طریق می توانید کالری بیشتری بسوزانید.
 
پیاده روی قدرتی با سرعتی در حدود ۴ تا ۸ کیلومتر در ساعت انجام می شود، اما برخی حتی با سرعتی در حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلومتر بر ساعت نیز می دوند. در واقع با پیاده روی سریع می توانید به اندازه دویدن کالری بسوزانید. مثلا پیاده روی قدرتی با سرعتی معادل ۷ کیلومتر بر ساعت و به مدت یک ساعت دقیقاً اندازه دویدن با همین سرعت و همین زمان، می تواند موجب سختن کالری شود.
 
بهتر است حتی وقتی قصد دارید پیاده روی آرام را تجربه کنید، به مدت دو دقیقه مقداری سریعتر راه رفته و سپس دوباره از سرعت خود بکاهید. درست است که پیاده روی نمی تواند به اندازه دویدن موجب سوختن کالری شود، اما با این کار ضربان قلب خود را افزایش داده، خلق خود را بهبود بخشیده و تناسب اندام خود را حفظ خواهید نمود.
 
پیاده روی با جلیقه وزنه دار
پیاده روی با جلیقه وزنه دار می تواند مقدار کالری مصرفی را تا حدودی افزایش دهد. برای اینکه آسیب نبینید، بهتر است جلیقه ای انتخاب کنید که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خودتان نباشد.  
 
اگر جلیقه ندارید می توانید از وزنه (دمبل) استفاده کنید. یعنی به جای پیاده روی در بیرون می توانید پیاده روی درجا را با گرفتن دو وزنه هم وزن در هر دو دست، انجام دهید.
 
پیاده روی در سطح شیب دار در برابر دویدن
پیاده روی در سطح شیب دارد می تواند به اندازه دویدن موجب سوزاندن کالری شود. با راه رفتن در سطح شیب دار، نسبت به پیاده روی در یک سطح صاف، می توانید کالری بیشتری مصرف کنید.
 
برای این کار می توانید مسیری با شیب ملایم را برای پیاده روی انتخاب کنید و یا تردمیل را بر روی حالت شیب دارد تنظیم نمایید. در هنگام ورزش با تردمیل می توانید شیب آن را به تدریج زیاد کنید. اگر تازه کار هستید بهتر است در اوایل کار، شیب تردمیل را بیش از ۱۵ درصد قرار ندهید.
 

مزایا و معایب دویدن

دویدن یکی از بهترین روش های کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام محسوب می شود. اما در هر حال دویدن جزء ورزش های “های ایمپکت” محسوب می شود. ورزش های “های ایمپکت” نسبت به ورزش های “لو ایمپکت” مانند پیاده روی، فشار کمتری به بدن وارد می کنند.
 
دویدن در دراز مدت ممکن است آسیب هایی را برای شما به همراه داشته باشد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
– شکستگی تنشی استخوان
– شین اسپلینت (درد در ناحیه ساق پا)
– سندروم اصطکاک ایلیو تیبیال بند
 
در واقع، کسی که می دود، بسیار بیشتر از فردی که پیاده روی می کند، ممکن است آسیب ببیند. احتمال آسیب دیدن در پیاده روی بین ۱ تا ۵ درصد است اما در دویدن ۲۰ تا ۷۰ درصد ممکن است فرد ورزشکار دچار آسیب شود.
 
البته اگر دونده هستید می توانید با رعایت برخی موارد از آسیب های این ورزش مفید در امان بمانید. اگر تازه کار هستید، بهتر است مسافت کمتری را با سرعت کمتر بپیمایید و در عرض چند هفته و به صورت تدریجی هم سرعت و هم مسافت را افزایش دهید. اگر سنتان اندکی بالا رفته و یا به هر دلیلی از آسیب های دویدن می ترسید، بهتر است پیاده روی را جایگزین دویدن نمایید. چه می دوید و چه پیاده روی می کنید، اگر به دنبال نتایج مطلوبید، بهتر است در انجامش ثابت قدم باشید.

منبع: سایت هلث لاین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود