آشنایی با خواص گل همیشه بهار (بخش دوم)

0 82

آشنایی با خواص گل همیشه بهار (بخش دوم)

گل همیشه بهار از آن جمله گیاهان دارویی است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی‌مان کمک می‌کند. این گیاه دارویی دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی، و بسیاری دیگر از خواص درمانی است. این خواص باعث می‌شوند گل همیشه بهار برای درمان عفونت‌های میکروبی بسیار موثر باشد.

آشنایی با خواص گل همیشه بهار (بخش دوم)
آشنایی با خواص گل همیشه بهار (بخش دوم)

گل همیشه بهار به حفظ سلامتی قلب‌تان کمک می‌کند و باعث پیشگیری از بروز اختلالات قلبی و عروقی می‌شود.
 

خواص گل همیشه بهار برای سلامتی

۱. مبارزه علیه تب
تب بالا به خودی خود یک بیماری به شمار نمی‌رود، بلکه علامتی است برای یک مشکل ریشه‌ای در سلامتی بدن. ولی تب می‌تواند انرژی‌تان را تخلیه کند و ممکن است بسیار ترسناک نیز باشد. گل همیشه بهار می‌تواند بدون عارضه‌ی جانبی دمای بدن‌تان را پایین بیاورد و تب‌تان را تسکین دهد.
 
۲٫ محافظت از بدن در برابر سرطان و آرتریت
دمنوش گل همیشه بهار غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و نوشیدنی سالمی شناخته می‌شود. بتا کاروتن موجود در این داروی گیاهی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان، التهابات استخوان و مفاصل، و آرتریت روماتوئید کمک کند.
 
۳٫ سلامت قلب
گل همیشه بهار به حفظ سلامتی قلب‌تان کمک می‌کند و باعث پیشگیری از بروز اختلالات قلبی و عروقی نظیر بیماری‌های قلبی، ایست قلبی، انسداد عروقی قلب، افزایش کلسترول و بسیاری دیگر می‌شود.
 
۴٫ محافظت از کبد
این داروی گیاهی جادویی باعث پاکسازی کبد و کمک به ترشح مناسب صفرا می‌شود. در نتیجه‌، بدن می‌تواند فرایندهای مختلف را به صورت مناسب به انجام برساند. به این ترتیب، گل همیشه بهار باعث حفظ سلامتی می‌شود.
 
۵٫ سایر کاربردها
این گیاه دارویی برای درمان سایر مشکلات بدنی نظیر التهاب ملتحمه و نامنظمی چرخه‌ی قاعدگی نیز کاربرد دارد. گل همیشه بهار می‌تواند گردش خون را در سراسر بدن بهبود ببخشد.
 

آماده‌سازی برای استفاده

عصاره‌های گل همیشه بهار از قبیل روغن، پالپ (خمیر)، و آب گل و برگ‌های این گیاه در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و پزشکی نظیر پمادها، مرهم‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌ها، مواد غذایی سالم، تنتورهای مایع، مواد شستشو، دمنوش‌ها و غیره کاربرد دارند. فارغ از نحوه‌ی کاربرد این عصاره‌ها، فواید و اثربخشی همه‌ی آن‌ها به یک میزان است. البته خوشبختانه می‌توان آن‌ها را در خانه نیز تهیه کرد.
 
۱. روغن گل همیشه بهار
برای تهیه‌ی روغن خیس خورده‌ی گل همیشه بهار، باید ابتدا گل‌های خشک این گیاه را در یک بطری شیشه‌ای بریزید. سپس، بطری را از روغن زیتون پر کنید و درب آن را ببندید. لازم است بطری را در مکان تاریکی نگهداری کنید و هر روز به مدت ۱۵ دقیقه، آن را تکان دهید. بعد از گذشت ۱۵ روز، روغن را از صافی عبور دهید و در ظرف شیشه‌ای دیگری بریزید. برای محافظت از این روغن، مقداری روغن ویتامین E به آن بیفزایید. از این ترکیب می‌توانید برای پوست، پوست سر، و مو استفاده کنید.
 
۲. کرم گل همیشه بهار
روغن گل همیشه بهار (۱۷۰ گرم)، روغن بادام شیرین (۵۶ گرم)، کره‌ی شی (۸۵ گرم)، و کره‌ی کاکائو (۵۶ گرم) را در کاسه‌ی کوچکی، بر روی شعله‌ی ملایم، ترکیب کنید. به محض ذوب شدن مواد، آن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه، روی همان شعله، هم بزنید. در نهایت، ترکیب این مواد را به یک بطری پلاستیکی / شیشه‌ای منتقل کنید.
 
۳. روغن کف سر گل همیشه بهار
برای تهیه‌ی روغن آرام‌بخش کف سر گل همیشه بهار، روغن گل همیشه بهار (۱۷۰ گرم)، روغن معطر رزماری (۱۰ الی ۱۵ قطره)، روغن معطر مریم گلی (۱۰ الی ۱۵ قطره)، روغن جوجوبا (۵۶ گرم)، و روغن معطر درخت چای (۱۰ الی ۱۵ قطره) را در یک بطری با درب قیفی شکل بریزید. قبل از هر بار استفاده، بطری را خوب به هم بزنید و سپس مواد را مستقیما کف سر بمالید.
 
۴. دمنوش گل همیشه بهار
حدود ۱ الی ۲ قاشق چای خوری گلبرگ خشک این گل (یا ۲ الی ۴ قاشق چای خوری گلبرگ تازه) را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را از صافی عبور دهید. برای غلیظ‌تر شدن این دمنوش، می‌توانید یک شب کامل گلبرگ‌ها را در آب نگه دارید. هم‌چنین، در صورت لزوم می‌توانید به همراه گلبرگ، یک قاشق غذاخوری پوست گیاه گل همیشه بهار یا دو قاشق غذاخوری دانه‌های این گیاه را نیز به آب اضافه کنید. هم‌چنین در صورت تمایل، می‌توانید مقداری آب لیمو یا عسل نیز به این دمنوش بیفزایید.
 

ارزش غذایی گل همیشه بهار

افزودن این داروی طبیعی و گیاهی به رژیم غذایی می‌تواند مقداری زیادی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن را تامین کند. گل همیشه بهار حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به شکل فلاونوئید و کاروتنوئید است. برگ‌های این گیاه دارای بتا کاروتن و لوتئین هستند؛ این مواد مغذی کاروتنوئیدهای ویتامین A به شمار می‌روند و به شکل آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند.

انسان برای نسل‌های مختلف از ارزش غذایی این گیاه دارویی بهره‌مند شده است. تقریبا هیچ مشابه‌ای برای انواع فواید مشتق شده از این داروی گیاهی وجود ندارد. گل همیشه بهار می‌تواند بیماری‌های بسیاری را درمان کند و به حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن نیز کمک کند. با این‌که ارزش غذایی مشتق شده از این گیاه را نمی‌توان به آسانی توصیف کرد (زیرا حاوی خواص مختلف و فراوانی است)، فواید گل همیشه بهار از راه‌های مختلف و برای مقاصد مختلفی کاربرد دارد.

سلامتی مهم‌ترین دارایی زندگی است؛ به همین خاطر باید به هر قیمتی از آن مراقبت کرد. استفاده از درمان‌های طبیعی، به جای داروهای مصنوعی، فواید بسیار و عوارض جانبی اندکی به همراه دارد. گیاه گل همیشه بهار یکی از بهترین گیاهان دارویی است که به عنوان هدیه‌ای از مادر طبیعت دریافت کرده‌ایم. خواص دارویی گل همیشه بهار به طور بالقوه می‌تواند با مشکلات مربوط به پوست، مو، و سلامتی مبارزه کنند. تنها پرسش باقی مانده این است که چگونه می‌توانیم برای حفظ فعالیت و سلامتی زندگی‌مان به طور موثر از خواص آن بهره برد.
 

موارد احتیاط

الف. گل همیشه بهار یکی از بی‌خطرترین گیاهان دارویی موجود است. این گیاه دارویی با هیچ دارویی تداخل ایجاد نمی‌کند. ولی اگر به این گیاه حساسیت دارید، استفاده‌ی موضعی از این داروی گیاهی می‌تواند باعث بروز راش‌های پوستی شود.

ب. زنان باردار و شیرده، فقط برای احتیاط، باید از مصرف گل همیشه بهار، به هر شکل، خودداری کنند.

اجازه دهید طبیعت مداوای‌تان کند. گاهی اوقات، پاسخ پرسش‌ها و نگرانی‌های‌مان در رابطه با سلامتی نزدیک‌تر از طول یک دست‌مان قرار دارند؛ فقط کافی دست دراز کنیم که کمی سلامتی برداریم. و البته، همیش پیش از مصرف هر گونه داروی گیاهی یا پزشک معالج مشورت کنید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- امیر رضا مصطفایی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود