چه زمانی باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنیم؟

0 201

چه زمانی باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنیم؟

خیلی از اوقات مشکلاتی که بین همسران پیش می آید ممکن است با گذر زمان و یا برخی اقدامات ساده، به راحتی قابل حل باشد. اما گاهی اوقات شرایط به نحوی پیش می رود که برای درمان رابطه راهی به جز مراجعه به زوج درمانگر نخواهید داشت. در این مقاله برخی از این موارد را با هم مرور می کنیم.

چه زمانی باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنیم؟
چه زمانی باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنیم؟

وقتی یکی از شما یا هر دوی شما نمی‌دانید چطور اختلاف‌های‌تان را بدون دعوا و درگیری پیش ببرید باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنید.

وقتی که بی‌اعتمادی در رابطه ایجاد شده

هر اتفاقی که سبب ایجاد بی‌اعتمادی در رابطه شود می‌تواند تاثیرات مخرب و بلند مدتی بر آن بگذارد. خیانت به هر شکل و نوعی، دروغ‌های مکرر و یا فریب‌های مالی از شایع‌ترین علت‌هایی هستند که اعتماد و اطمینان را نابود می‌کنند. به هر صورت، زوج‌درمانگر کمک می‌کند تا اساس تخریب شده‌ی اعتماد دوباره بازسازی شده و هر دو طرف به راحتی بتوانند آسیب پذیری خود را بروز دهند.
 

وقتی که مشاجرات مرتبا تکرار می‌شوند

آیا احساس می‌کنید ریتم زندگی روزمره‌تان بیشتر بر اساس مشاجرات و بگومگو‌های تکراری پیش می‌رود؟ شاید این بگومگو‌ها جزئی باشند و یا شاید هم جدی و مدت دار و آزاردهنده. به هر صورت چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، تکرار این الگوهاست که نشان می‌دهد مشکلات جدی‌تری در لایه‌های پنهان این مشاجره‌ها وجود دارد که باید با کمک یک زوج‌درمانگر، بیرون کشیده شده، شناسایی شده و حل و فصل شوند.
 

وقتی که نمی‌توانید ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کنید

شاید مشکل شما بگومگو‌های مکرر با همسرتان نباشد، اما مدام احساس کنید نادیده گرفته می‌شوید یا درک نمی‌شوید. شاید هم احساس می‌کنید آنقدر از هم دور شده‌اید که دیگر همدیگر را نمی‌شناسید. یکی از قابل توجه‌ترین جنبه‌های زوج‌درمانی این است که زیاد و به خوبی با هم ارتباط برقرار می‌کنید و خودتان شاهد افزایش کیفیت رابطه‌تان خواهید بود. یک زوج‌درمانگر متبحر می‌تواند شما را به ابزار‌های موثر ارتباطی مجهز کند، کمک‌تان کند به هم خوب گوش بدهید و همدیگر را درک کنید.


وقتی مطمئن هستید چیزی در رابطه‌تان اشتباه است، اما نمی‌دانید چیست

گاهی می‌دانیم مشکل چیست، اما راه حلش را نمی‌دانیم، اما بعضی وقت‌ها فقط احساس می‌کنیم مشکلی وجود دارد، ولی نمی‌دانیم چیست تا به دنبال راه حلی برایش باشیم. مثلا ممکن است متوجه شوید چیز‌هایی در رابطه‌تان تغییر کرده، اما قادر به پیدا کردن علت این تغییرات نباشید یا مثلا احساس کنید دیگر مانند گذشته با همسرتان راحت و صمیمی نیستید، اما نمی‌دانید چرا و مشکل از چیست.

این‌ها معمولا علائم اولیه‌ای هستند که نشان می‌دهند تعاملات ناسالمی در حال شکل گرفتن‌اند که ممکن است مشکل، شما یا همسرتان نباشید بلکه چیزی در رابطه‌تان تغییر کرده باشد. زوج‌درمانگر کمک‌تان می‌کند مشکل را پیدا کنید و جلوی یک اتفاق ناخوشایند را از همان اول بگیرید.
 

وقتی می‌خواهید همسرتان از موضوعی مطلع شود، اما نمی‌توانید به او بگویید

گاهی زیبایی و خوبی یک روان درمانی از همان اتاق مشاوره شروع می‌شود: فضایی امن و آرام برای شما که درباره‌ی موضوعاتی که به سختی می‌توانید در جا‌های دیگر آن‌ها را به زبان بیاورید حرف بزنید. یک زوج‌درمانگر ماهر و با تجربه می‌تواند با حضور گرم و اطمینان بخش خود کمک‌تان کند بر ترس‌تان غلبه کنید و با همسرتان حرف بزنید.

وقتی یکی از شما یا هر دوی شما نمی‌دانید چطور اختلاف‌های‌تان را بدون دعوا و درگیری پیش ببرید باید به زوج‌درمانگر مراجعه کنید.

روانشناسان می‌گویند شیوه‌ی برخورد همسران با اختلاف‌های‌شان، بهترین معیاری است که پیش بینی می‌کند این رابطه به کجا ختم خواهد شد. شاید شما و همسرتان به هنگام اختلاف، سکوت و خودخوری می‌کنید، داد و بیداد و فحاشی می‌کنید و یا با پرخاش و تهاجم کارتان را به جا‌های باریکی می‌کشانید. به هر صورت، شما با این شیوه‌ها قادر به حل مشکل‌تان نیستید و شرایط را بد و بدتر هم می‌کنید. از یک زوج‌درمانگر برای برخورد درست با اختلاف‌های‌تان کمک بگیرید. شما نیاز به تمرین دارید تا در چنین مواقعی، واکنش مناسب و منطقی نشان دهید.
 

وقتی تغییر یا حادثه‌ی بزرگی در زندگی‌تان روی داده که روی رابطه‌تان اثر گذاشته

گاهی زندگی چهره‌ی بسیار زشتی از خود به ما نشان می‌دهد و علاوه بر زخم‌ها و آزار‌هایی که به خود ما وارد می‌کند رابطه‌مان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زوج‌ها بعد از حوادث تلخی، چون از دست دادن فرزند، ورشکستگی مالی، بیکاری طولانی مدت، بیماری جدی و …، راه خود را از هم جدا می‌کنند. شاید در چنین شرایطی، فکر مراجعه به زوج‌درمانگر به ذهن‌تان هم خطور نکند، اما واقعیت این است که در مواقع بحران، حفظ یک پیوند قوی و عمیق می‌تواند به هر دوی شما کمک کند استقامت بیشتری پیدا کنید و در برابر این طوفان و تلاطم، دوام بیاورید و این کمکی است که یک زوج‌درمانگر می‌تواند به شما بکند.
 

وقتی احساس می‌کنید در دام الگو‌های بد و نادرست گرفتار شده‌اید

الگو‌های ارتباطی همسران که در زندگی روزمره‌ی خود آن‌ها را به کار می‌گیرند بی‌پایان و بی‌حد و مرز است، از زمان غذا خوردن و خوابیدن‌شان گرفته تا میزان زمانی که با هم یا با دیگران سپری می‌کنند و نحوه‌ی انجام کار‌های خانه و تعامل با خانواده‌های‌شان و …. بخشی از این الگو‌ها می‌توانند اشتباه باشند و طرفین را آزار دهند، اما چون تبدیل به عادت شده‌اند یا به هر دلیل دیگری، نتوان آن‌ها را اصلاح کرد. در چنین مواقعی یک زوج‌درمانگر می‌تواند به اصلاح این الگو‌های اشتباه کمک کرده و راه تغییر آن‌ها را پیش پای شما بگذارد.
 

وقتی صمیمیت و علاقه در رابطه‌تان رنگ باخته است

بیشتر رابطه‌های زناشویی بعد از گذشت یک دهه از عمر رابطه، دچار یکنواختی و بی‌تفاوتی می‌شوند و طرفین احساس می‌کنند شور و علاقه‌ی گذشته دیگر بین‌شان وجود ندارد و بیشتر شبیه هم اتاقی شده‌اند تا همسر. گاهی مشکل فقط از مشغله‌های زندگی است و با تغییری کوچک در سبک زندگی می‌توان آن را رفع کرد. اما گاهی می‌تواند مشکلی جدی‌تر وجود داشته باشد که با کمک زوج‌درمانگر باید مسئله را شناسایی کرد. مثلا ممکن است زوج‌درمانگر کشف کند که یکی از طرفین، بیشتر وقت و انرژی خود را جای دیگری صرف می‌کند و نیازهایش جای دیگری پاسخ داده می‌شوند و برای همین ارتباط با همسر رو به نابودیست.
 

وقتی جنبه‌ی احساسی و عاطفی روابط جنسی‌تان مشکل دارد

مشکلات جنسی می‌توانند هم علامت و هم علت مشکلات در رابطه باشند. ناگهان سرد و بی‌میل شدن نسبت به همسر، عدم رضایت از رابطه جنسی، عدم توافق بر سر فعالیت‌های جنسی، پس زده شدن و یا استفاده از رابطه جنسی به عنوان ابزاری برای تنبیه، اعتراض و … همه و همه از مشکلات جنسی هستند که هر کدام مقوله‌ای پیچیده و حساس بوده و باید با کمک یک زوج‌درمانگر حرفه‌ای ریشه یابی و حل شوند.

منبع: سایت برترین ها

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود