خروسک در کودکان و روش های درمان آن

0 204

خروسک در کودکان و روش های درمان آن

بدن کودکان بسیار مساعد نسبت به بزرگترها برای بیماری ها به حساب می آید. برای همین بسیاری از بیماری‌های التهابی همانند خروسک  در بدن آن ها بیشتر تاثیر می گذارد. بهتر است برای جلوگیری از بروز این بیماری با راهکارهای گیاهی آشنا شوید.

خروسک در کودکان و روش های درمان آن
خروسک در کودکان و روش های درمان آن

روزانه قسمت قفسه سینه کودک را با روغن‌های گرم از جمله روغن سیاهدانه، زنجبیل، زیتون و کنجد ماساژ داده و بادکش نمایید. 
 

مقدمه

بیماری خروسک نوعی بیماری عفونتی است، که در اولین مرتبه با خشن شدن و بلند شدن صدای سرفه خود را نشان می دهد. من قبل از آنکه مجرای تنفسی عفونتی شود و ورم کند که صدای سرفه خشن شود. تمام علائم این بیماری همانند سرماخوردگی می باشد. از جمله آبریزش بینی، سرفه، عطسه، گلودرد و گوش درد. اما سرفه های مکرر شبانه نشان گر شروع بیماری خروسک در کودکان می باشد. 

نام دیگر این بیماری خناق یا کروپ است، که شروع آن از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی یک کودک می باشد. که معمولا خفیف بوده و بسیار راحت درمان میگردد. ولی گاهی که به این بیماری توجه نمی‌شود طولانی مدت شده و درمان آن کمی سخت می شود.  اگر کودک شما دارای لوزه اضافه می باشد، حتماً در مواقعی که علائم این بیماری در کودکی دیده شده باشد باید پیگیری های لازم بشود تا عفونت ریوی به او سرایت نکند. چرا که در این صورت تنفس بسیار سخت شده و برای جان کودک خطرآفرین است. 
 

بیماری خروسک

خروسک معمولاً شروع آن همانند سرماخوردگی یا گلودرد ساده می باشد. که با یک عفونت ویروسی کوچک شروع شده و باعث التهاب و تنگ شدن مجرای هوای اصلی منتهی به ریه ها می شود، که این باعث می‌شود تا صدای سرفه های کودک از سینه بسیار وحشتناک و خشن باشد. 
 

علائم بیماری خروسک

* ایجاد مشکل در تنفس که تنفس را شدید و غیر عادی جلوه می دهد. 
* تغییر صدا و خس خس به همراه گرفتگی گلو. 
* تنفس های صدادار و سخت. 
* سرفه های مداوم و صدایی شبیه به خروس که بیشتر اوقات در اوایل صبح یا آخر شب رخ می دهد، که اکثراً چند ساعت ادامه دارد. 
* علائمی همانند سرماخوردگی از جمله عطسه و آبریزش بینی. 
 

راه های درمان خروسک

در اولین راهکاری که می‌توانیم به شما آموزش دهیم ۱ درمان بسیار موثر و گیاهی است که در خانه نیز می توانید آن را برای درمان این بیماری استفاده نمایید. استفاده از پوست سبز گردو برای قرقره کردن گلو به شکلی که ابتدا مقداری پوست گردو را باید با آب بجوشانید، سپس صاف کنید بگذارید تا دوباره بجوشد به آن یک دقیقه فرصت دهید تا کاملاً جوشیده، سپس از روی حرارت برداشته تا ولرم شود، سپس با عسل مخلوط کرده و روزی چند بار آن را قرقره نمایید. 

روش دوم استفاده مداوم عسل به عنوان صبحانه یا هر زمان دیگر از روز به رفع این التهابات بسیار کمک می کند. 

خوردن نمک بخصوص قبل و بعد از غذا درمان است، در برخی روایات آمده خوردن نمک قبل و بعد از غذا درمان هفتاد بیماری و در بعضی روایات آمده درمان سیصد و شصت بیماری است، ازجمله این بیماری‌ها گلودرد است، در روایت آمده: «ای علی قبل از غذا نمک بخور، زیرا در این درمان هفتاد بیماری است ازجمله جنون و جذام و پیسی و گلودرد و دندان‌درد و شکم‌درد.» [۱]

بابونه و گل ختمی به اضافه گل بنفشه، نیز بسیار برای رفع این بیماری کاربرد دارد. شما می توانید از این گیاهان به صورت دمنوش استفاده کرده و با عسل شیرین نمایید و هر ۴ تا ۶ ساعت یک فنجان به کودک خود بدهید. بسیار عالی می شود که این راه های درمان را به شکل ولرم مصرف کنید. 

روزانه قسمت قفسه سینه کودک را با روغن‌های گرم از جمله روغن سیاهدانه، زنجبیل، زیتون و کنجد ماساژ داده و بادکش نمایید. 

اسپند و سیاهدانه هر ۱۲ تا ۲۴ ساعت و سپس برای کودک هفت عدد سیاه دانه و هفت عدد اسفند را با قاشق له کرده و با مقداری عسل مخلوط را به او بخورانید. [۲] 

ترکیب معجزه آسای عسل و لیموترش که برای اکثر بیماری های عفونتی عالی عمل می کند. می توانید به صورت شربت درست کرده و هر روز به کودک بدهیم. 

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد اهمیت بسیار بالای این بیماری و خطرناک بودن آن برای کودکان است شما در صورتی که شاهد این بیماری در کودک تان بوده اید فوراً به اورژانس رفته یا تماس بگیرید تا کودکتان را حتماً یک بار معاینه کرده و پس از اینکه دکتر نظر خود را بیان کرد، شما برای درمان سریعتر این بیماری می تواند از راهکار های معرفی شده در این مطلب  استفاده نمایید.. 

اگر پس از مصرف شیر یا لبنیات دهان شسته نشود احتمال ابتلا به گلودرد وجود دارد، درعین‌حال که شیر می‌تواند علت گلودرد باشد خوردن شیر نیز بهترین درمان گلودرد است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «ما وجدنا لوجع الحلق مثل حسو اللبن»[۳] یعنی «چیزی مانند ریزریز خوردن شیر برای گلودرد نیافتیم.»

پی نوشت: 
[۱] المحاسن، أحمد بن محمد بن خالد البرقى، جلد ۲، صفحه ۵۹۳. «یا على افتتح طعامک بالملح، فان فیه شفاء من سبعین داء، منها الجنون والجذام والبرص، ووجع الحلق والاضراس، ووجع البطن.»
[۲] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید  کاظمی، ۱۳۹۶، صفحه ۲۳۴
[۳] طب الأئمه، ابن سابور الزیات، صفحه ۸۹.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود