خواص گوشت بوقلمون

0 3,960

مصرف گوشت بوقلمون خواص قابل توجه و بی شماری را به همراه دارد، همچنین مواد مغذی گوشت بوقلمون بسیار مفید است و به درمان برخی از بیماری ها کمک فراوانی می کند.

شاید یکی از چیزهایی که شما علاقه دارید در روز جمعه کنار خانواده، به عنوان صبحانه نوش جان کنید، حلیم بوقلمون است. آیا در مورد خواص گوشت بوقلمون چیزی می دانید. با ما همراه باشید تا با خواص آن بیشتر آشنا شوید.

حقایقی درباره گوشت بوقلمون

گوشت تیره بوقلمون، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد اما چربی و کالری آن بیشتر است.
گوشت بوقلمون باید تا اندازه‌ای پخته شود که دمای درونی آن به ۱۶۵ درجه فارنهایت برسد.
بوقلمونی که در مزرعه پرورش یافته باشد، امگا۳ بیشتری نسبت به نوع ماشینی آن دارد.
برداشتن پوست بوقلمون، مقدار زیادی از چربی آن را کاهش می‌دهد.

خواص گوشت بوقلمون

۱خواص گوشت بوقلمون برای کاهش وزن

خوردن غذاهایی مانند گوشت بوقلمون که پروتئین بالایی دارند به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، یعنی باعث می‌شود فرد مدت طولانی‌تری سیر بماند. این مسئله، از پرخوری شما نیز جلوگیری می‌کند. دریافت پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی کمک کرده و سطح انسولین بعد از مصرف غذا را تثبیت می‌کند. پروتئین، یکی از مواد مغذی است که افراد گوشتخوار به مقدار کافی آن را دریافت می‌کنند.

به یاد داشته باشید مقدار پروتئین در هر وعده غذایی اهمیت بسیاری دارد. می‌توانید مقدار زیادی از آن را به صورت یکباره دریافت کنید. باید یک منبع پروتئین خالص را  در هر وعده غذایی داشته باشید دریافت پروتئین را بین تمام وعده‌های غذایی خود تقسیم کنید. توصیه می‌شود در یک وعده غذایی، فقط تا ۸۷ گرم گوشت بوقلمون مصرف کنید. دیگر منابع خوب پروتئینی مغزها، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سویا و حبوبات هستند.

چون بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن است، می‌توان به راحتی پوست آن را برداشت و غذایی با چربی کمتر خورد.
سینه بوقلمون نسبت به بقیه قسمت‌ها چربی و کالری کمتری دارد. به هر حال، فکر نکنید چون محصولی از سینه بوقلمون تهیه شده است پس برای شما بهتر است. برای مثال، یک برگر تهیه شده از گوشت بوقلمون چرخ کرده  – بسته به میزان گوشت تیره بوقلمون چرخ کرده – می‌تواند به اندازه یک برگر گوشت گاو، چربی اشباع داشته باشد.

چربی یا میزان گوشت خالص روی محصولات را با دقت بررسی کرده و محصولات را باهم مقایسه کنید.

۲. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
همان‌گونه که در بالا گفته شد، گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه B، فسفر، پتاسیم، آهن و زینک است که مواد مغذی مهمی به شمار می‌آیند. گوشت بوقلمون سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم نیز هست که برای تیروئید، متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی ضروری است.
۳خواص گوشت بوقلمون برای کمک به افراد دیابتی
برخی از متخصصان حوزه سلامت، گوشت بوقلمون را به افراد دیابتی توصیه می‌کنند چرا که به کنترل قند خون کمک می‌کند.
۴. مفید برای سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)
گوشت بوقلمون برای  سندروم رود تحریک پذیر  مفید است، به هرحال توصیه می‌کنیم قبل از پخت، پوست آن را در بیاورید. سعی کنید بوقلمون ارگانیک تهیه کنید زیرا باعث بروز مشکلات گوارشی کمتری می‌شود.
۵خواص گوشت بوقلمون برای کمک به رفع بی‌خوابی
گوشت بوقلمون حاوی تریپتوفان  – اسید آمینه‌ای که مغز برای تولید سروتونین مورد استفاده قرار می‌دهد – است. سروتونین، یک پیام رسان عصبی است که باعث احساس آرامش در فرد می‌شود و برای افرادی که به بی‌خوابی دچارند مفید است. بسیاری از افراد، گوشت بوقلمون را برای رفع بی‌خوابی می‌خورند زیرا حاوی ویتامین B3 و B6 است که برای رفع این وضعیت مفید هستند. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون نیز خواب را بهبود می‌بخشد.
۶. مفید برای بدنسازی
متخصصان تناسب اندام، گوشت بوقلمون، به ویژه برگر بوقلمون، را برای بدنسازی توصیه می‌کنند. گوش بوقلمون سرشار از پروتئین بوده و کربوهیدرات و چربی کمی دارد. یک برگر ۱۲۰ گرمی بوقلمون حدود ۲۵۰-۲۰۰ کالری و ۳۰ گرم پروتئین دارد که به ساخت و حفظ ماهیچه کمک می‌کند. این مقدار برای تامین کالری و پروتئین روزانه مورد نیاز یک بدنساز، کافی است. به دلیل مواد مغذی موجود در گوشت بوقلمون، بدنسازان می‌توانند  بعد از ورزش سنگین، انرژی خود را به سرعت بازیابند. دریافت مقادیر کافی مواد مغذی به کاهش خطر بروز جراحات نیز کمک می‌کند.
۷٫ کلسترول کمتر
میزان کلسترول موجود در گوشت بوقلمون به تیرگی گوشت مربوط است. سینه بوقلمون در مقایسه با گوشت تیره، کلسترول پایین‌تری دارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از کلسترول بالا، از گوشت تیره بوقلمون پرهیز کرد. می‌توانید میزان چربی را نیز با برداشتن پوست بوقلمون کاهش دهید.
۸. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
خوردن ران و سینه‌ی بوقلمون مواد مغذی زیادی به بدن‌تان می‌رساند و سطح انرژی بدن‌تان را افزایش می‌دهد. این ماده‌ی خوراکی سرشار است از پتاسیم، پروتئین و سلنیوم. و در صورتی که به طور منظم مصرف شود، مواد مغذی کار خود را انجام می‌دهند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به خوبی تقویت می‌شود. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن ویروس‌های مضر و عفونت‌های باکتریایی را به راحتی از بین ببرد.
9. متابولیسم را بهبود می‌دهد

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف غذاهایی را که متابولیسم شما را بهبود می‌دهند، افزایش بدهید. فعال و پر انرژی نگه داشتن بدن ضرورت دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند افرادی که افزایش متابولیسم را تجربه می‌کنند، کم‌تر مستعد افزایش وزن هستند. بنابراین، شما می‌توانید بوقلمون را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تا به این ترتیب وزن‌تان را تحت کنترل نگه دارید.

ترکیباتی مانند پتاسیم، نیاسین، روی و تیامین موجود در بوقلمون متابولیسم را افزایش می‌دهند. بوقلمون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به خوبی متابولیسم را تقویت کند. با این حال، اگر در این زمینه به طور مداوم مشکلاتی را تجربه می‌کنید، باید به دنبال یک کمک حرفه‌ای برای مشخص کردن علت واقعی باشید.

10. به بهبود سلامت روانی کمک می‌کند

شما می‌توانید سطوح مناسبی از تریپتوفان را در گوشت بوقلمون پیدا کنید، اسید آمینه‌ای که برای مدیریت سلامت روان ضروری است. عوامل مختلفی می‌توانند بر وضعیت روحی شما تأثیر بگذارند و باعث افسردگی، استرس و اضطراب شما شوند.

تریپتوفان مسئول تولید و تقویت سروتونین است، نوعی انتقال‌دهنده‌ی عصبی در مغز، پلاکت خون و دستگاه گوارش. وجود سروتونین در بدن بسیار ضروری است چرا که به طور منظم خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد. متخصصان تغذیه معتقدند کمبود سروتونین می‌تواند منجر به بالا رفتن سطح استرس و افسردگی شدید شود.

11. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد

حفظ سلامت قلب و عروق به رژیم غذایی حاوی گزینه‌های خوراکی بسیار مغذی اشاره دارد. شما می‌توانید ۲ تا ۳ بار بوقلمون در هفته مصرف کنید، اما از طبخ آن در ورغن زیاد پرهیز کنید. گوشت بوقلمون چربی ندارد و کالری آن پایین است.

متخصصان تغذیه معتقدند که بیماران قلب می‌توانند گوشت بوقلمون را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در عین حال فعالیت بدنی منظم داشته باشند تا به این ترتیب سلامت قلب و عروق را به خوبی حفظ کنند. با این حال، بدون داشتن مشاوره‌ی حرفه‌ای، از اعمال تغییر در برنامه‌ی غذایی‌تان اجتناب کنید.

12. منبع پروتئین است

گوشت بوقلمون با پروتئین بالایی که دارد، می‌تواند تنها منبع ایمن و طبیعی برای درمان انواع پوست، مو و ناخن باشد. این قسمت‌های بدن از پروتئین ساخته شده‌اند و بنابراین نیاز به مقادیر زیادی از این ماده دارید برای این‌که از بروز مشکلاتی روی ناخن و پوست‌تان جلوگیری کنید.

به علاوه، این ماده‌ی مغذی برای انتقال اکسیژن به تمام ارگان‌های حیاتی لازم است چرا که مانع لخته شدن خون می‌شود و سلول‌های آسیب دیده را جوان‌سازی می‌کند. بنابراین، می‌توانید با اضافه کردن این ماده‌ی خوراکی به برنامه‌ی غذایی‌تان فواید زیادی را نصیب بدن‌تان کنید اما فراموش نکنید که همه‌ی مواد خوراکی را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

13. انرژی زیادی برای بدن فراهم می‌کند

ما برای داشتن انرژی در طول ساعات اداری باید ناهار بخوریم. بنابراین مهم است غذایی که به عنوان ناهار انتخاب می‌کنیم، پرانرژی باشد. برای این منظور ما می‌توانیم گوشت بوقلمون را به عنوان یک غذای سالم و انرژی‌بخش انتخاب کنیم. گوشت بوقلمون حاوی ارزش غذایی زیادی است و ویتامین ۶B موجود در آن به بالا رفتن سطح انرژی ما کمک می‌کند.

برای این‌که کنار ناهارتان کمی کربوهیدرات هم داشته باشید، یک تکه نان تهیه شده از آرد گندم کامل عالی است.

14. چربی کمی دارد
اگر به طور کلی علاقمند به خوردن گوشت پرندگان هستید، باید بگوییم که گوشت بوقلمون از چربی بسیار کمی برخوردار است. بنابراین، استفاده از آن ممکن است انتخاب سالمی برای شما باشد. چربی پایین به این معنا است که ریسک ابتلا به بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها برای شما کاهش می‌یابد.
15.  برای زنان باردار مفید است
در دوران بارداری، زنان به مواد خوراکی مغذی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که هم مادر و هم جنین سالم می‌مانند. مواد غذایی دارای پروتئین بالا برای زنان باردار ترجیح داده می‌شود و یکی از این غذاها گوشت بوقلمون است زیرا حاوی مقدار مناسبی از پروتئین برای تناسب اندام مادر، ویتامین B برای انرژی دادن به مادر و اسید آمینه برای جنین است. توصیه می‌شود که زنان باردار گوشت بوقلمون ارگانیک را انتخاب کنند تا بیش‌ترین فایده را ببرند.
16. به استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می کند.

بدن شما پس از کلسیم، ویتامین D و ویتامین K، به فسفر نیاز دارد. این ماده‌ی معدنی ضروری است زیرا باعث تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. به غیر از این، فسفر روند تولید پروتئین توسط بدن را تسهیل می‌کند و به آن اجازه می‌دهد که از کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مصرفی استفاده کند.

شما می‌توانید فسفر را در بوقلمون کبابی یا پخته به طور یکسان پیدا کنید. یک وعده گوشت بوقلمون حاوی ۱۹۶ میلیگرم فسفر است که می‌تواند استخوان‌ها و دندان های شما را در درازمدت سالم نگه دارد.

17. کم‌خونی را درمان می‌کند
به افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود غذاهای غنی از مواد مغذی مانند آهن را در برنامه‌ی غذایی‌شان بگنجانند. این ماده‌ی مغذی گلبول قرمز را در بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب به درمان کم خونی کمک می‌کند. استفاده از بوقلمون می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد زیرا بمبی از مواد معدنی و ویتامین است. با این حال، مطالعات بیش‌تر در این زمینه در حال انجام است.
18.٫ به سلامت پوست کمک می‌کند
یک رژیم غذایی متعادل روی صورت‌تان نیز تاثیر می‌گذارد و به پوست شما لطافت، نرمی و طراوت می‌دهد. به دست آوردن پوست بی عیب و نقص، آن‌قدرها هم کار سختی نیست. فقط لازم است که مواد مغذی مصرف کنید. شما می‌توانید مقدار زیادی مواد مغذی را با اضافه کردن بوقلمون به سالادتان دریافت کنید. هنگامی که غذاهای سالم می‌خورید، پوست شما مواد معدنی و ویتامین‌ها را جذب می‌کند و اثرات آن‌ها روی صورت شما مشخص می‌شود.

گوشت بوقلمون حاوی چه موادی است؟

گوشت بوقلمون دارای این مواد نیز هست:
ویتامین B6
ویتامین B12
نیاسین
کولین
سلنیوم
زینک

مضر برای افراد مبتلا به نقرس

گوشت بوقلمون یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هاست اما می‌تواند برای افراد مبتلا به نقرس مضر باشد. گوشت بوقلمون مقدار زیادیپیورین دارد که می‌تواند باعث حمله نقرس شود. برخی از افراد مبتلا به نقرس می‌توانند گوشت بوقلمون بخورند اما نمی‌توانند دیگر غذاهای سرشار از پیورین را تحمل کنند.

رژیم غذایی

مصرف گوشت بوقلمون فرآوری شده به شکل گوشت‌های آماده (سوسیس، کالباس..)، هات داگ، بیکن بوقلمون و هر نوعی که سدیم زیادی دارد را محدود کرده یا به طور کلی از خوردن آن پرهیز کنید. حتی برگرهای یخ زده و بسته بندی شده نیز می‌توانند دارای نمک و مواد نگه‌دارنده باشند.

گوشت بوقلمون تازه و کم چربی که در مزرعه و در محیط‌های تمیز و بدون آنتی‌بیوتیک پرورش یافته است را مصرف کنید. طی فرآیند فرآوری، به بوقلمون‌های ماشینی، نمک، آب و دیگر مواد نگه‌دارنده تزریق می‌کنند تا ماندگاری آن‌ها را بالا برده و قیمت کمتری داشته باشند. بوقلمون‌هایی که در مزارع پرورش یافته‌‌ و پوشش گیاهی نیز در دسترس داشته‌اند، نسبت به بوقلمون‌های ماشینی، امگا۳ بیشتری دارند.

بوقلمون‌های محلی در دسته‌های کوچک‌تر پرورش می‌یابند، به محیط بیرون دسترسی داشته و زمان بیشتری برای رشد دارند. گوشت آن‌ها خوشمزه بوده و نمک یا مواد نگه‌دارنده‌ای به آن‌ها تزریق نمی‌شود.

دمای داخلی گوشت بوقلمون در هنگام پخت باید به ۱۶۵ درجه فارنهایت برسد تا خطر بروز بیماری‌های ناشی از غذا کاهش یابد.

خطرات

محصولات بوقلمون فرآوری شده ممکن است سدیم بالایی داشته و برای سلامتی خطرناک باشند.
بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده را دودی کرده  یا با نیتریت سدیم تهیه می‌کنند. این ماده با اسیدهای آمینه موجود در گوشت ترکیب شده و ترکیبات نیتروسو که به مواد سرطان‌زا شهرت دارند را می‌سازد.مطالعات نشان می‌دهند که گوشت‌های فرآوری شده با بروز سرطان در ارتباط هستند. خطر چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و ناباروری با مصرف این گوشت‌ها افزایش می‌یابد. مصرف محصولات فرآوری شده بوقلمون را به حداقل برسانید.گوشت بوقلمون حاوی ماده معدنی سلنیوم است. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد سلنیوم می‌تواند خطر سرطان‌های مقعد، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه تریپوفان می‌تواند باعث خواب آلودگی شود .بوقلمون چربی زیادی دارد. مهم‌ترین چیز برای رسیدن به سلامتی و محافظت از آن، داشتن یک رژیم غذایی کامل است. بهتر است غذاهای سالم متعدد را در مقادیر متعادل مصرف کنید تا این‌که فقط روی یک ماده مغذی تمرکز کنید.

منبع: سایت بازده
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود