آشنا کردن نوجوان با عوامل مؤثر بر موفقیت

0 156

آشنا کردن نوجوان با عوامل مؤثر بر موفقیت

ما انسان ها برای دستیابی به موفقیت، نیاز به آموزش و بهره گیری از تجربیات دیگران داریم. چه بهتر که این آموزش ها از همان دوران نوجوانی آغاز شوند تا بتوان با استفاده از انرژی نوجوانی و جوانی قدم هایی بزرگ برای رسیدن به موفقیت برداشت. در این مقاله تلاش نموده ایم چگونگی آشنا نمودن نوجوان با عوامل دخیل در موفقیت را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان کنیم. با ما همراه باشید.

آشنا کردن نوجوان با عوامل مؤثر بر موفقیت
آشنا کردن نوجوان با عوامل مؤثر بر موفقیت

مقدمه

تربیت و یا راهنمایی نوجوانان شامل درگیر نمودن خود در کارهای مختص به آنها و شنیدن حرف هایشان نیز می شود. نوجوانان می توانند از طریق تعامل با مربی، راهنما، والدین، باغبان و یا معلمان خود شیوه های دستیابی به موفقیت را بیاموزند. در ادامه به برخی روش های آموزش دستیابی به موفقیت به نوجوانان می پردازیم.
 

۱٫ به آن ها بیاموزید که موفقیتشان بیش از همه و در درجه اول وابسته به خودشان است

هیچ کس غیر از خودتان نمی تواند شما را به موفقیت برساند. اگر اهدافی در زندگی خود دارید، دیگران ممکن است بتوانند از اهدافتان آگاه شوند ولی قطعاً نمی توانند شما را موفق کنند. سفرِ دستیابی به موفقیت، مسیری یک نفره است، هر چند که عزیزانتان نیز می توانند در این مسیر یاری گرتان باشند.
 

۲٫ به نوجوان بیاموزید که موفقیت به معنای لذت بردن از کاری است که انجام می دهید

مهم نیست چه کاری انجام می دهید، بلکه اگر بتوانید به علائق خود بپردازید، شک نکنید که در زندگی به اهداف خود دست یافته و به فردی موفق تبدیل خواهید شد.
 

۳٫ تحلیل موقعیتی را به او بیاموزید

تحلیل موقعیتی عاملی مهم در دستیابی به موفقیت است زیرا موجب می شود نوجوان با چشمانی باز مسیر پیش روی خود را ببیند و به او کمک می کند تا روش های مختلف پیشرفت و عبور از موانع و مشکلات را پیدا نماید.

۴٫ به نوجوانان بیاموزید که باید بدانند چه چیزی برایشان آینده ای روشن می سازد

بیشتر افراد، بی اراده در جریان زندگی قرار می گیرند، بدون آنکه بدانند چه چیزی آینده ای روشن برایشان رقم می زند و به همین دلیل است که بسیاری از موقعیت های زندگی را از دست می دهند. با افزایش چنین دانشی، نوجوان می تواند اهدافی عالی تر و روشن تر برای آینده خود ترسیم نموده و در جهت نیل به آن ها تلاش کند.
 
برخی  چیزهایی که می توانند آینده ای روشن را رقم بزنند، عبارتند از: مقروض نبودن، داشتن بدنی سالم و قوی، داشتن تعاملات اجتماعی فراوان، داشتن مهارت فراوان در یک زمینه خاص، دانش بیشتر، ثروت و دارایی و دوستان خوب. به آن ها بیاموزید که دستیابی به این مقدماتِ ضروریِ رسیدن به موفقیت، نیاز به تلاش و کوشش و پشت کار دارد و در بسیاری از مواقع بدون آن ها رسیدن به موفقیت ممکن نیست.
 

۵٫ به نوجوان بیاموزید اوقات سرگردانی و تحیر خود را تشخیص دهد

به نوجوان بگویید زمانی انسان دچار تحیر و سرگردانی می شود که اهداف و آرزوهایی مشخص و روشن نداشته باشد. اگر شخصی دچار این حالت شود، از خیلی کارها دست خواهد کشید. این حالت موجب می شود انسان بی ثمر و غیر خلاق شده و در نتیجه فرصت های دستابی به موفقیت در زندگی را از دست خواهد داد.
 

۶٫ به نوجوان بیاموزید که پیوسته خود را بهبود بخشد

بسیاری از افراد فراموش می کنند نتیجه کارها و فعالیتشان وابسته به توانایی های خودشان است. به نوجوانان کمک کنید تا بدانند اگر توانایی ها و قابلیت های خودشان را افزایش دهند، در رسیدن به اهدافشان نیز موفق تر عمل خواهند کرد. به آن ها بیاموزید موفقیت و پیشرفت در گرو رسیدگی به خود و افزایش توانایی های جسمی، روانی و ذهنی است.
 
 خصوصاً به آن ها بیاموزید هوش و توانایی های ذهنی شان را افزایش دهند و به آن ها کمک کنید تا بدانند این ویژگی ها و توانایی ها همیشه قابل بهبود و افزایش هستند.
 

۷٫ به نوجوان بیاموزید بر امور مهم و مفید تمرکز کند

به نوجوان خود کمک کنید تا امور مضر و یا حتی غیر مفید را تشخیص داده و وقت و عمر خود را صرف تمرکز بر چنین اموری نکند چرا که در این صورت آینده خود را تباه خواهد کرد. سازماندهی و جهت دادن به انرژی، اصولی ترین و اساسی ترین شرط پیشگیری از رکود و ایستایی است.
 

۸٫ به نوجوان بیاموزید با خوشحال و با نشاط بودن می تواند دیگران را نیز خوشحال و راضی کند

به نوجوان خود بگویید که داشتن روحیه ای با نشاط و سرحال باعث جذب دیگر افراد خواهد شد. همه ما در روابط روزمره به دنبال ارتباط با افرادی هستیم که حالمان را خوب کنند. اگر بتوانید خود را سالم و سرحال و با نشاط نگه دارید، افراد بیشتری دور و بر شما جمع می شوند و از معاشرت با شما لذت برده و شاد می شوند. مطمئن باشید از شادی طرف مقابل انرژی خواهید گرفت و بر شادی و نشاطتان افزوده خواهد شد. پس شاد باشید تا شادتر شوید!

۹٫ به نوجوان بیاموزید به همه چیز توجه کند

توجه، مهم ترین عامل دستیابی به موفقیت است و بدون توجه هیچ چیزی حاصل نمی شود. به نوجوانان کمک کنید تا با کمکِ توجه، پیرامون خود را درک کرده و روز به روز بر دانش خود بیافزایند.
 

۱۰٫ علت شکست خوردن را به نوجوان بیاموزید

به آن ها بیاموزید چگونه علل شکست دیگران را تحلیل کنند. بسیاری از مردم در زندگی خود با شکست مواجه می شوند، زیرا آمادگی ورود به کاری را ندارند، بدون دانش و مشورت اقدام نموده و یا تلاش خود را پیش از رسیدن به هدف متوقف می کنند. چنین نگاهی به نوجوان کمک می کند تا از اشتباهات دیگران درس گرفته و با انبوهی از تجربه در مسیر موفقیت پیش برود.
 

۱۱٫ تفکر انتقادی را به نوجوان بیاموزید

خوب فکر کردن، اصلی اساسی برای موفقیت در تمام اهداف و کل دوران حیات است. ما آن چیزی می شویم که فکر می کنیم، بنابراین باید نحوه فکر کردن خود را تحلیل کنیم تا از درست فکر کردن خود مطمئن شویم. انسانی که درست نمی اندیشد، بی انگیزه شده و نشاط خود را از دست خواهد داد. حتی مدیران اجرایی رده بالا نیز ممکن است به خاطر عدم تفکر منطقی، دچار مشکلاتی از جمله استرس شوند. پس بهتر است از همان نوجوانی شیوه های صحیح تفکر منطقی و انتقادی را به نوجوان خود بیاموزید.

۱۲٫ به نوجوان یاد دهید همیشه برای خانواده و دوستان خوب وقت بگذارد

این موضوعی بسیار مهم است که هرگز نباید از آن چشم پوشی کرد. برخی اعتقاد دارند شخصی که نتواند برای خانواده و دوستان خوبش وقت بگذارد، قطعاً انسان موفقی نخواهد بود.

منبع: سایت ویکی هاو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود