دستور پخت چند نوع شامی

0 291

دستور پخت چند نوع شامی

شامی غذایی است که از ترکیب گوشت و مواد دیگر پخت می‌شود، اما طرز پخت صحیح آن بسیار مهم بوده تا نتیجه خوبی به عمل آید. چراکه کم یا زیاد بودن یک مواد باعث وا رفتن یا سفت شدن شامی ها می شود. با ما همراه باشید.

دستور پخت چند نوع شامی
دستور پخت چند نوع شامی

اگر شامی در روغن وا رفت یک تخم مرغ اضافه می کنیم و یا اگر شامی خوب پف نکرد کمی جوش شیرین را که در آب سرد هست به مایع اضافه می کنیم.

مقدمه

جالب است که بدانید شامی ها محصول ترکیبی از ایران و هندوستان است که به خاطر طعم و مزه خوب طرفداران زیادی هم دارد. شاید الان فکر کنید که شامی همان کتلت است، اما باید بدانید که شامی و کتلت تفاوت‌های بارزی دارند، مانند استفاده گوشت در شامی که در کتلت از آن استفاده نمی شود و استفاده سیب زمینی در کتلت که در اکثر شامی ها از آن استفاده نمی شود. بنابراین باید بدانید که شامی و کتلت یکی نیستند بلکه با دو مزه و مواد مختلف تشکیل شده اند. 

وجود گوشت چرخ کرده در شامی تند و مزه فوق العاده به آن داده و مزه آن را به کباب تابه ای نزدیک می کند. این غذا علاوه بر انرژی زیادی که به همراه دارد، دارای مقدار زیادی پروتئین و چربی است که برای سن رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید بوده، ولی مصرف زیاد آن برای سنین بالا خطرساز نیز می شود. برویم تا با چند نوع طرز پخت شامی های مختلف آشنا شویم. 
 

شامی پوک


مواد لازم 🙁 برای ۷ نفر)
– گوشت چرخ کرده ۷۰۰ گرم 
– جوش شیرین ۲ قاشق چای خوری
– پیاز ۳ عدد
– زعفران ساییده شده یک قاشق چای خوری 
– تخم مرغ ۶ عدد
– لپه ۵۰۰ گرم
– نمک و فلفل به مقدار لازم
 
 طرز تهیه :
 گوشت و پیاز را خرد کرده و بدون آب و روغن در ظرفی ریخته روی حرارت قرار می دهیم و با شعله ملایم آنها را با هم تفت می دهید. لپه را می شوییم و با آب و نمک می پزیم، بعد از پختن به طوری که آب نداشته باشد آن را با گوشت و پیاز که قبلا چرخ کرده مخلوط کرده ایم، دوباره چرخ می کنیم.  زعفران ساییده شده و جوش شیرین را هر کدام به طور جداگانه در آب حل کرده تا کاملا مخلوط شود، زعفران را دم می دهیم و از طرفی تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و زعفران و جوش شیرین، نمک و فلفل، مایه گوشت و لپه را که کاملا سرد شده با تخم‌مرغ مخلوط کرده و خوب ماساژ می دهید. 

این مایه را می‌توان در ظرف پر از روغن که کاملاً داغ شده و یک دفعه سرخ کرد یا اینکه دانه دانه در روغن داغ سرخ کرده و آنها را به شکل گرد شامی کنید. اگر شامی در روغن وا رفت یک تخم مرغ اضافه می کنیم و یا اگر شامی خوب پف نکرد کمی جوش شیرین را که در آب سرد هست به مایع اضافه می کنیم. وجود زغفران به مفید ترشدن این شامی کمک بسیاری می کند، از فواید زعفران باید گفت که آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان سرفه و سرماخوردگی و در از بین بردن نفخ و اسید معده بسیار موثر است و خشکی و خارش پوست را درمان می کند و مسکن درد های کلیه، دردهای قاعدگی و تصفیه کننده خون نیز می باشد. [۱] 
 

شامی آرد نخودچی 


مواد لازم :
– آرد نخودچی ۴۰۰ گرم 
– پیاز ۳ عدد
– گوشت چرخ کرده ۷۰۰ گرم
– جوش شیرین ۱ قاشق چای خوری
– نمک و فلفل به مقدار لازم 
 
طرز تهیه :
 پیاز را رنده کرده، جوش شیرین را در یک فنجان آب سرد حل کرده با نمک و فلفل به پیاز اضافه می کنیم. بعد گوشت و آرد نخودچی را به مایه مورد نظر اضافه کرده، خوب ماساژ می دهیم و اگر مایه سفت بود که آب و اگر شل بود آرد نخودچی به آن اضافه می کنیم. روغن را می گذاریم خوب داغ شود، از مایه به اندازه یک گردو بر می‌دارند که به دست گیرد و نازک می کنیم و وسط آن را با انگشت سوراخ کرده و دو طرف شامی را در روغن داغ سرخ می کنیم، شامی شما آماده است. [۲] 
 

ترش شامی 


مواد لازم :
– تخم مرغ ۳ عدد
– پیاز ۴ عدد 
– شیر یک لیوان
– نان خشک نرم شده ۱ لیوان
– گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
– آبلیمو یک استکان 
– جوش‌شیرین ۲ قاشق چای خوری
– نمک و فلفل به مقدار لازم
– رب گوجه فرنگی ۳ قاشق 
 
طرز تهیه :
نان خشک را که از قبل آن را پودر کرده این در شیر حل کرده، تخم مرغ ، پیاز رنده شده، جوش‌ شیرین، نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و خوب آنها را با هم مخلوط می کنیم. گوشت را افزوده با هم ماساژ می دهید و از مایه کوفته ها به اندازه گردو برداشته، کف دست گرد می کنید و آن را با انگشت سوراخ می کنیم و در روغن داغ شده سرخ می نمایید. پیاز را ریز کرده و در روغن سرخ می‌کنیم، رب گوجه را در آب حل کرده روی پیاز می ریزیم و می گذاریم بجوشد بعد شامی ها را در آب گوجه انداخته، حرارت را ملایم می کنید تا شامی ها مغز پخت شوند. 

این غذا را می توانید همراه با نان یا حتی با برنج بخورید بسیار خوشمزه و لذیذ است. پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) درباره فایده گوشت می فرمایند: «گوشت و شیر، گوشت مى رویانند و استخوان ها را استحکام مى بخشند. اللَّحمُ وَاللَّبَنُ یُنبِتانِ اللَّحمَ ویَشُدّانِ العِظامَ» [۳] 

پی نوشت :
[۱] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، ۱۳۹۶، صفحه ۴۲٫
[۲] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، ۱۳۹۲، صفحه ۱۵۷٫ 
[۳] دعائم الإسلام، جلد ۲، صفحه ۱۴۵٫

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود