کلید خوشبختی در زندگی مشترک چیست؟

0 211

کلید خوشبختی در زندگی مشترک چیست؟

زندگی به همراه خودش فراز و فرود های زیادی دارد. و این فراز و فرود ها برای بعضی از افراد می‌تواند زمینه سقوط و جدایی باشد و برای برخی هم با چاشنی صبر و تحمل می‌تواند نقش یک سازنده را ایفا کند. زن و شوهر باید در کنار هم و یاور هم باشند.

کلید خوشبختی در زندگی مشترک چیست؟
کلید خوشبختی در زندگی مشترک چیست؟

هیچ زندگی مشترکی بدون مشکل نیست اما مهم این است که بتوانید در کنار هم با این سختی‌ها مبارزه کرده و با مهارت آنها را از سر راه خود بردارید.
 

مقدمه 

دیگر طاقت ندارم و نمی‌توانم تحمل کنم! حق من بهتر از این زندگی بود! باید از این زندگی خلاص شوم! شاید این جملات را شما هم شنیده یا تکرار کرده باشید و با آن آشنا باشید. ذهن خودتان را مدیریت کنید چون که بسیاری از مشکلاتی که در زندگی زوجین وجود دارد و آنها را اذیت می‌کند بخاطر نبودن صبر و تحمل در زندگی آنها است.  بی گمان زندگی دارای مشکلات و صعود و سقوط های است که انسان باید خود را با آنها وفق دهد و راه چاره آن را پیدا کند. 
 

بهترین راه برای حل مشکلات چیست؟ 

بهترین راه چاره برای حل تمام مشکلات این است که به خودتان تفهیم کنید که شما هم دارای عیب و ایراد هستید، چون همه ما فکر می‌کنیم که بی نقص هستیم و تمام ایراد ها بخاطر همسرمان است و با همین طرز فکر می‌خواهیم زندگی را تا پایان پیش ببریم و یک جانبه و یک طرفه به مسیر زندگی نگاه کنیم. اما باید این عینک را از چشمان خودتان در بیاورید و جوری دیگر به دنیا بنگرید و عیب های هم را تحمل کنید و سعی کنید کمک کار هم باشید تا آن عیب را اصلاح کنید.

رهبر انقلاب می فرماید: اگر دیدید که همسرتان یک نقطه عیبی دارد ـ هیچ انسانی بی‌عیب نیست ـ و مجبورید او را تحمل کنید، تحمل کنید، که او هم همزمان، دارد یک عیبی را از شما تحمل می‌کند. آدم عیب خودش را که نمی‌فهمد، عیب دیگری را می‌فهمد. پس بنا بگذارید بر تحمل. اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش کنید. اگر دیدید کاری نمی‌شود کرد، با او بسازید.[۱]
 

صبر و پیروزی :
در برابر این عیب‌ها، که ما آنها را مشکل و گرفتاری می‌دانیم، نباید بی صبری و بی طاقتی کرد چون بی صبری در برابر مشکلات کمر انسان را می‌شکند و او را از پای در می‌آورد، بدون اینکه مشکل را حل کند. اگر شما در مقابل عیبی که همسرتان دارد صبر کنید و با وجود آن عیب ها او را تحمل کنید به نتایج خوبی خواهید رسید. حضرت علی (علیه‌السلام) فرمودند : صبر، ساز و برگ آماده ای است برای هر بلا و گرفتاری. [۲] شاید واژه تحمل برای بعضی ها ناخوشایند باشد اما برای حفظ کیان زندگی باید تحمل کرد. چون دو نوع انسان با خصوصیات کاملا متفاوت، طبیعی است که اختلاف های داشته باشند و اگر بنا باشد که صبر و تحملی در کار نباشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

 رهبر انقلاب: [در شروع زندگی مشترک] آدم، اول که نگاه می‌کند، همه‌اش حُسن است. بعد که وارد می‌شود اخلاقیاتی هست، نقایص و کمبودهایی هست، ضعف هایی وجود دارد که به تدریج در یکدیگر کشف می‌کنند. اینها نباید موجب سردی بشود. باید با این کمبودها ساخت، چون بالاخره مردِ ایده آل بی‌عیب و زنِ ایده آل بی‌عیب در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌شود.[۳]
 

هدف معین :
برای اینکه بتوانید از گردنه مشکلات و سختی به راحتی عبور کنید باید برای زندگی خودتان، هدف معینی داشته باشید تا سختی ها و مشکلات در برابر رسیدن به آن هدف کوچک و حقیر باشد. مثال؛ آیا یک مادر باردار با وجود سختی‌های دوران بارداری، سختی‌ها را تحمل می‌کند یا سریع بچه را سقط می‌کند؟! مسلماً تحمل می‌کند زیرا هدف از تحمل این سختی‌ها، تولد نوزادی است که برای او ارزشمندتر از آن مشقت‌ها است لذا ما هم باید برای زندگی مشترک یک هدف معین تعیین کنیم که شیرینی آن حتی از دیدن یک نوزاد هم برای زن و شوهر بیشتر باشد. 
 

آیا مرد باید سختی‌ها را تحمل کند یا خانم؟ 

 در قدیم بیشتر می‌گفتند دختر باید سازگار باشد. برای پسر کأنّه وظیفه سازگاری را قائل نبودند. نه ! اسلام این را نمی‌گوید. اسلام می‌گوید که دختر و پسر هر دو باید سازگار باشند، هر دو باید بسازند. باید بنا را بر این بگذارند که زندگی خانوادگی را سالم و کامل و آرام و همراه با محبّت و عشقِ متقابل اداره کنند و این را ادامه بدهند و حفظ کنند. اگر چنانچه ان شاء الله این فراهم شد، که فراهم کردنش هم با تربیت های اسلامی مشکل نیست، این خانواده همان خانواده‌ی سالمی خواهد بود که اسلام معتقد به اوست.[۴]  هیچ زندگی مشترکی بدون مشکل نیست اما مهم این است که بتوانید در کنار هم با این سختی‌ها مبارزه کرده و با مهارت آنها را از سر راه خود بردارید.

یک مثال ساده برای اینکه نقش صبر و تحمل در زندگی مشخص شود: کشاورزی که در فصل مناسب، بذر افشانی می نماید، مدت‌ها باید صبر و پایداری به خرج دهد و با علل و عواملی که مخل رشد و سلامت محصولات کشاورزی است، مبارزه نموده، دست و پنجه نرم نماید؛ تا بتواند محصولات خوب و سالمی به دست آورد. اگر صبر و تحمل نداشته باشد، چگونه مى تواند محصول سالم به دست آورد. در زندگی مشترک هم شما باید صبر و تحمل داشته باشید تا بتوانید یک زندگی خوبی را برای خودتان درست کنید. 

پی نوشت :
[۱] امام خامنه ای. ١٣٧٨/٠۴/٩.
[۲] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۷ ق، جلد ۱، صفحه ۶۰۶٫
[۳] امام خامنه‌ ای ۲۴/۱/۷۸٫ 
[۴] بیانات رهبر انقلاب در مراسم خطبه عقد زوج های جوان؛ ۷۴/۵/۱۱

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود