غذاهای مشکل‌ساز در دوران شیردهی مادران

0 414

غذاهای مشکل‌ساز در دوران شیردهی مادران

کودکان گاهی هنگام شیر خوردن بهانه‌گیر می‌شوند یا پس از خوردن یک غذای خاص توسط شما دچار بی قراری خواهند شد که در این مطلب می‌توانید با برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی آشنا شوید.

غذاهای مشکل‌ساز در دوران شیردهی مادران
غذاهای مشکل‌ساز در دوران شیردهی مادران

خوردن مقدار زیادی جعفری می‌تواند تولید شیر را کم کند و مصرف زیاد نعنا نیز ممکن است ذخیرۀ شیر را در بدن مادر کاهش دهد.
 

مقدمه

مادران شیرده معمولاً می‌توانند هرچه دوست دارند را بخورند و اگرچه برخی از مواد غذایی که برای تغذیۀ روزانه استفاده می‌کنید، ممکن است طعم و مزۀ شیر شما را تغییر دهد، اما به نظر می‌رسد بیشتر نوزادان با انواع طعم‌ها در شیر مادر مشکلی ندارند، زیرا طعم غالب رژیم غذایی مصرفی مادر از دوران بارداری در مایع آمنیوتیک کیسۀ آب وجود داشته و جنین قبل از تولد، مقدار نسبتاً زیادی از مایع آمنیوتیک را خورده است. بنابراین بعد از تولد نیز به این طعم‌ها در شیر مادرشان عادت دارند، اما کودکان گاهی هنگام شیر خوردن بهانه‌ گیر می‌شوند یا پس از خوردن یک غذای خاص توسط شما دچار بی‌قراری خواهند شد که در این مطلب می‌توانید با برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی آشنا شوید.
 

چاشنی و ادویه‌ها

نوزادان معمولاً مشکلی با سس‌ها و غذاهای تند در رژیم غذایی شما ندارند، اما اگر کودک شما دچار نفخ شد یا به قولنج نوزادی مبتلا شد و بدون هیچ دلیلی گریه و بی‌قراری کرد و هر بار که شما پودر فلفل قرمز را روی غذا خود می‌ریزید، دچار اسهال ‌شد، با مشورت پزشک تان می‌توانید چند هفته استفاده از فلفل را قطع کنید تا ببینید چقدر به رفع مشکل کمک می‌کند. برخی از ادویه‌هایی دیگری که ممکن است گاهی برای نوزادان ایجاد مشکل کند شامل دارچین، سیر و کاری است.
 

گیاهانی مثل نعنا و جعفری

مصرف زیاد برخی گیاهان ممکن است روی شیردهی و میزان تولید شیر در بدن مادر تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال نعنا و جعفری سرشار از عطر و طعم خوب است، اما خوردن مقدار زیادی جعفری می‌تواند تولید شیر را کم کند و مصرف زیاد نعنا نیز ممکن است ذخیرۀ شیر را در بدن مادر کاهش دهد. به‌ طورکلی تأثیر گیاهان دارویی یا گیاهان به اصطلاح شیرافزا، توسط کارشناسان و تحقیقات تأیید نشده است. اگر در این موارد سؤال یا ابهامی دارید بهتر است با پزشک تان یا پزشک کودک تان مشورت کنید.
 

مواد غذایی نفخ‌آور

شایع‌ترین مواد نفخ‌آور شامل لوبیا، کلم‌ بروکلی، کلم‌ پیچ، گل‌کلم، کلم‌بروکسل، سیر، پیاز و خیار است. اما معمولاً با خوردن این مواد غذایی توسط مادر، مشکلی برای نوزاد به وجود نمی‌آید و آروغ زدن و گاز شکم نوزاد طبیعی است، اما اگر کودک تان نفخ زیادی دارد و اذیت است، برای رفع این مشکلات به پزشک کودک تان مراجعه کنید و بی‌جهت خودتان را از خوردن این مواد غذایی محروم نکنید و اگر پزشک تشخص داد، خوردن آنها را قطع کنید.
 

میوه‌ها

برخی میوه‌های خانوادۀ مرکبات و آب آنها مانند پرتقال، لیمو، لیموشیرین، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، کیوی، آناناس و میوه‌هایی که اثر ملین دارد مانند گیلاس و آلو گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که این مورد هم کاملاً حتمی نیست. در این صورت نیز، پس از تأیید و مشورت پزشک تان می‌توانید برای مدتی برخی از آنها را از میان میوه‌هایی که در طول روز می‌خورید حذف کنید تا نتیجه را ببینید.
 

شیر

شیر به ندرت مشکل‌ساز می‌شود، اما باید دید که کودک چه واکنشی به آن نشان می‌دهد. اگر کودک شما دچا مشکلات پوستی شده است یا پس از خوردن شیرتان دچار مشکل تنفسی می‌شود یا علائم دیگری دارد، نوشیدن شیر را به شکل موقت قطع و با پزشک خود یا متخصص اطفال کودک تان در این مورد صحبت کنید.
 

چای

هرچه هم که فنجان چای نشاط‌آور و لذت‌بخش باشد، مضراتی نیز دارد. چای حاوی کافئین است که می‌تواند خواب شما و کودک تان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است خوردن چای، جذب آهن را برای بدن شما سخت‌تر کند و از آنجا که بدن تان برای تأمین انرژی به آهن نیاز دارید، ممکن است مصرف زیاد چای برای شما کمی دردسرساز باشد. پس سعی کنید چای و به ویژه چای داغ را هنگام خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و غلات صبحانۀ غنی‌شده با آهن نخورید.
 

شکلات و قهوه

شکلات، قهوه و بسیاری از داروهای مختلف حاوی کافئین است. کافئین همچنین در نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز وجود دارد. اگر نمی‌توانید نوشیدن قهوۀ مصرفی خود را کنار بگذارید، مصرف قهوه و چای را به دو فنجان کوچک در روز و از نوع دم‌کردۀ آن محدود کنید یا از قهوۀ بدون کافئین استفاده کنید.
 

نوشیدنی‌های حاوی قند

شیردهی می‌تواند شما را بیش از حد معمول دچار تشنگی کند. اگر چنین است، هر بار که به کودک شیر می‌دهید، یک لیوان آب بنوشید یا از آب‌میوه‌هایی را که در خانه تهیه کرده‌اید مصرف کنید. اما هرچه هم که احساس تشنگی می‌کنید، سراغ نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، دلسترها یا نوشابه‌های میوه‌ای که تنها حاوی کالری و بدون مواد مغذی است نروید.
 

مواد غذایی آلرژی‌زا

اگر کودک شما دارای علائمی مانند اگزمای پوستی، بهانه‌گیری، بی‌قراری، تنگی نفس یا اسهال است، امکان دارد به چیزی آلرژی داشته باشد. ممکن است تماس او با مواد شوینده‌ای مثل صابون باعث حساسیت پوستی شود، اما همچنین ممکن است این علائم، واکنش به غذاهایی باشد که شما می‌خورید و از طریق شیر مادر وارد بدن او می‌شود. شایع‌ترین مواد غذایی حساسیت‌زا برای کودکان می‌تواند محصولات لبنی، سویا، گندم، تخم‌مرغ، آجیل و ذرت است.

قبل از حذف هر گونه مواد غذایی از رژیم غذایی خود با پزشک کودک تان صحبت کنید. اگر پزشک کودک تأیید کند یا خودتان به این نتیجه برسید که علت حساسیت ایجاد شده برای کودک، چیزی است که شما می‌خورید و پرهیز از خوردن یک مادۀ غذایی هم باعث نامتعادل شدن تغذیۀ شما می‌شود، ممکن است برای مشاوره در مورد جایگزین کردن مواد غذایی دیگر یا مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای، به یک متخصص تغذیه نیاز داشته باشید. بهتر است مصرف ویتامین‌های دوران بارداری خود را پس از زایمان و تا زمانی که کودک با شیر شما تغذیه می‌شود، ادامه دهید تا هر گونه کمبودی را در رژیم غذایی شما جبران کند و خیلی بهتر است اگر در مراقبت‌های پس از زایمان در مورد مصرف مکمل‌های پس از زایمان از پزشک سؤال کنید.

منبع: سایت مادرشو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود