راهکارهای طب سنتی در درمان افسردگی

0 3,761

طب سنتی اشاره مستقیمی به واژه افسردگی ندارد ولی علائمی که افزایش سودا در مغز به وجود می‌آورد با علائم افسردگی مشابه است. احساس غمگینی، افکار منفی، بی‌قراری، بی‌خوابی یا بدخوابی، احساس سنگینی، کسالت و … از علائم افزایش سودا در مغز است.

افسردگی در این روزها به یکی از بیماری های رایج این روزها تبدیل شده و راه های درمانی بسیار زیادی برای آن تجویز می شود. یکی از این راه های درمانی طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی است. با ما همراه باشید

زعفران بویی قوی و طعمی‌ تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری است و بالاخره اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید.

درمان افسردگی با سنبل‌الطیب

قسمت مورد استفاده سنبل الطیب، ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از ۳ سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل‌الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می‌شود. از دیدگاه طب سنتی غذاهای گرم و تر برای افراد دچار استرس وافسردگی بسیار مناسب است. از میان نوشیدنی‌های مناسب برای افراد افسرده و مضطرب می‌توان به شربت لیمو، شربت سیب و زعفران، ماءالشعیر، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، ماءالعسل، شربت بیدمشک و گلاب، شربت گل و شربت بهارنارنج اشاره کرد.

بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می‌دهد و به طرف آن می‌رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می‌گویند. تأثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، ۳ برابر خشک شده آن است. سنبل‌الطیب باید در حرارت کم، خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام‌بخش بودن آن است. سنبل‌الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی‌های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام‌بخش است.

نحوه مصرف سنبل‌الطیب برای درمان افسردگی

 مقدار ۲ تا ۴ گرم سنبل‌الطیب را که قبلاً کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی ۳ بار، هر بار یک فنجان میل کنید. این نوشیدنی معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، ناآرامی‌های عصبی، ضد ترس شبانه اطفال و آرام‌بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است.

بادرنجبویه و درمان سنتی افسردگی

بادرنجبویه داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی‌سینا بودکه جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می‌کرده است. استفاده از این گیاه به عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم ادامه داشت، در این زمان کولپپر، گیاه پزشک بریتانیایی اعلام کرد که این گیاه تمام ناراحتی‌ها و افکار ناملایم را که ناشی از بیماری مالیخولیایی و صفرای سیاه است از مغز بیرون می‌کند.

آزمایش‌های جدید بر روی حیوانات آزمایشگاهی تایید می‌کند که اثر آرام بخشی بادرنجبویه به این علت است که گیاه همانند یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند. گیاه پزشکان و عطاران، روغن بادرنجبویه را برای از بین بردن افسردگی، نگرانی، بی قراری و سردردهای عصبی تجویز می‌کنند.

برطرف کردن افسردگی با غذاهای خوشمزه

از دیدگاه طب سنتی برخی از غذاها برای رفع غم و اندوه، افسردگی و وسواس بسیار مفید است؛ مانند: گوشت گوسفند زرده تخم‌مرغ نیم‌برشت (عسلی) شیر فرنی شیربرنج سوپ جو، بوییدن و خوردن سیب مخصوصاً سیب گلاب، دمنوش “به”، شربت تخم بالنگو همراه با گلاب و زعفران، مصرف دمنوش اسطخودوس بسیار خوب است.

گیاهانی همچون زعفران و اسطوخودوس می‌توانند مغز و قلب را تقویت کرده و حالات روحی فرد را تسکین بخشند اما تا زمانی که عامل این بیماری در فرد درمان نشود این درمان‌‌ها به تنهایی جوابگو نخواهد بود. یکسری میوه‌ها و گیاهان وجود دارند که در کنار درمان بیماری می‌توانند کمک کننده باشد. ساده‌ترین آن‌ها «سیب» است بو کردن سیب شادی‌آفرین است. همچنین میوه «به» به تقویت قلب مغز و حالات روحی کمک می‌کند؛ «سیب و به» را رنده و خشک کرده و به عنوان چای دم کنید؛ این کار به تقویت اعصاب و کاهش افسردگی کمک کند.

درمان افسردگی با زعفران

زعفران بویی قوی و طعمی‌ تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری است و بالاخره اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید. زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از نور نگهداری کنید زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد. اسانس زعفران تبخیرشدنی است و در صورت نگهداری نامناسب به مرور زمان اسانس آن تبخیر، از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته شده و مرغوبیت خود را نیز از دست می‌دهد.

درمان افسردگی با بوی خوش

یکی از مهمترین چیزهایی که قلب را تقویت می‌کند، استفاده از بوهای خوش است. بقراط می‌فرماید اگر خواستیم بیماری را از غذا منع کنیم یا مصرف غذا را در فرد کم کنیم، می‌توانیم به او بوهای خوش برسانیم و آن را به این وسیله تقویت کنیم. گلاب بسیار مقوی قلب و سیستم عصبی است. بهتر است که در محیط اسپری شود. همچنین بوهای معتدل مثل مریم و نرجس برای تقویت قوا بسیار مفید است. باید گفت که بوی خیار و لیمو مقوی قوای نفسانی است و قوای مغزی است.

منبع : سایت الو دکتر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود