باید و نبایدهای مراقبت از قناری

0 178

باید و نبایدهای مراقبت از قناری

قناری پرنده ای زیبا و خوش صداست که بسیاری از افراد دوست دارند آن را در خانه نگهداری کنند. قناری پرنده ای نسبتاً ظریف و حساس است که برای سالم ماندن به مراقبت های خاص اما ساده ای نیاز دارد. در این مقاله به برخی نکات جالب در این زمینه اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

باید و نبایدهای مراقبت از قناری
باید و نبایدهای مراقبت از قناری

مقدمه

قناری ها پرندگان زیبایی هستند که زادگاه اصلی شان جزایر قناری است. قناری ها پرندگان نسبتاً مقاومی بوده و نگهداری از آن ها نسبتاً آسان است. قناری های معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کنند و حتی عمر این پرندگان در مواردی به ۲۰ سال نیز می رسد. اگر اصول اساسی و اولیه نگهداری از قناری را بیاموزید، می توانید تا سالیان سال این پرنده زیبا را در خانه خود نگهداری کرده و از صدا و زیبایی هایش لذت ببرید.
 

۱٫ خانه مناسب برای قناری

الف. یک قفس بزرگ تهیه کنید. قناری ها پرواز کردن را دوست دارند برای همین لازم است قفسی انتخاب کنید که به اندازه کافی عریض باشد. لازم به ذکر است بلند بودن قفس قناری ضرورتی ندارد. ارتفاع قفس قناری باید چیزی در حدود ۴۰ سانتیمتر و با طول حدود ۸۰ سانتی متر باشد. البته هر چه قفس قناری بزرگتر باشد بهتر است.
  • مکانی که قفس را در آن قرار می دهید باید دارای نور و تهویه مناسب باشد. قفس را در جایی قرار ندهید که نور مستقیم خورشید به آن بتابد، زیرا ممکن است قفس خیلی گرم شده و قناری آسیب ببیند. لازم است یک طرف قفس دیوار باشد تا قناری احساس امنیت بیشتری کند.
  • اگر قفس را به دیوار آویزان می کنید باید حدود ۱۸۰ سانتی متر با کف زمین فاصله داشته باشد.

ب. در قفس قناری چوب هایی را برای نشستنش قرار دهید. از مغازه های پرنده فروشی چوب های طبیعی که بدین منظور آماده شده اند را تهیه کرده و در قفس قناری نصب کنید. سعی کنید چوب هایی با قطرهای مختلف تهیه کرده تا برای قناری هایتان ایجاد تنوع شود. از آنجا که قناری ها بیشتر تمایل دارند به صورت افقی پرواز کنند تا عمودی، چوب ها را در کناره های قفس قرار دهید.
  • برخی قناری هایبازی کردن با تاب را نیز دوست دارند. اگر برای قناری خود تاب تهیه کردید آن را در یک گوشه قفس نصب کنید تا مانع پروازشان نشود.

ج. قفس قناری ها را همیشه تمیز کنید. کف قفس را با چیزی شبیه روزنامه بپوشانید. هر روز روزنامه را عوض کرده همچنین ظرف آب و غذای قناری ها را تمیز کنید. هفته ای یک بار کل قفس را با آب و یک شوینده ملایم بشویید. به هیچ عنوان برای شستن قفس از سفید کننده استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که تمیز کردن قفس قناری اهمیت فوق العاده ای دارد چرا که کثیف و آلوده بودن قفس، قناری تان را در معرض انواع و اقسام بیماری ها قرار خواهد داد.

۲٫ تغذیه قناری

الف. آب دادن به قناری. قناری اگر ۲۴ ساعت بدون آب بماند می میرد. لازم است یک ظرف بزرگ را پر از آب نموده و کف قفس قناری ها قرار دهید. آبی که از شیر می آید معمولاً برای قناری مناسب است. با اینحال اگر آب منطقه شما از کیفیت خوبی برخوردار نیست از آب شیرین کن های خانگی و یا آب معدنی استفاده کنید.
  
ب. قناری های خود را با پلِت (قرص های گلوله ای) تغذیه کنید. پلت ها غذایی مناسب برای قناری به شمار می آیند زیرا سرشار از پروتئین و ویتامین های مورد نیاز قناری هستند. با این حال اگر قناری شما پیش از این پلت نخورده است، ممکن است از مصرف آن خودداری کند. البته می توان با دقت و آهسته آهسته، پلت را جایگزین دانه های سنتی مانند ارزن نمود.
  • اگر قناری شما تا به حال پلت نخورده و فقط بذرهایی مانند ارزن خورده است، می توانید در ظرف غذایش مقداری پلت اضافه کنید و به آرامی و در یک فرآیند ۴ تا ۸ هفته ای مقدار دانه ها را کاهش داده و بر میزان پلت ها بیافزایید. اگر باز هم قناری از خوردن پلت ها اجتناب کرد، چاره ای ندارید که به او همان بذرهای سنتی را بدهید.

ج. به قناری خود میوه و سبزیجات تازه بدهید. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد رژیم غذایی روزانه قناری باید شامل میوه ها و سبزیجات تازه باشد. هر روز مقداری میوه و یا سبزیجات را بشویید و آن ها را قطعه قطعه کنید. کمتر از یک قاشق میوه و سبزی را درون یک ظرف مجزا بریزید و در قفس قناری ها بگذارید. سعی کنید میوه ها و سبزیجات متنوعی را به قناری خود دهید.
  • آواکادو میوه ای سمی برای قناری ها محسوب می شود. از سویی کاهو نیز خواص غذایی چندانی برای قناری ها ندارد.
  • میوه ها و سبزیجات مناسب قناری عبارتند از: سیب، زردآلو، مارچوبه، موز، لبو، بلوبری، بروکلی، کلم، طالبی، هویچ، نارگیل، ذرت، خرما، انجیر، انگور، گریپ فروت، کیوی، انبه، هندوانه، شلیل، پرتقال، پاپایا، زردک، هلو، گلابی، نخود فرنگی، فلفل، آناناس، آلو، انار، کدو حلوایی، تمشک، اسفناج، توت فرنگی، کدو سبز و گوجه.

د. به قناری خود پروتئین بدهید. اگر قناری شما به جای پلت بذر می خورد، احتمالاً پروتئین کافی دریافت نمی کند. یکی از روش های مناسب برای تأمین پروتئین مورد نیاز قناری، استفاده از تخم مرغ پخته است. تخم مراغ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یک ظرف آب بجوشانید و پس از سرد شدن آن را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و ۲ بار در هفته مقداری از آن را در غذای قناری بریزید.
  • تخم مرغ به سرعت خراب و بد بو می شود. پس از ۴ تا ۵ ساعت باقیمانده تخم مرغ ها از ظرف غذای قناری خارج کرده و ظرف را به خوبی بشویید.

۳٫ نکاتی برای نشاط و سلامت قناری

الف. برای قناری محیطی سرگرم کننده فراهم کنید. یک اسباب بازی یا تاب می تواند قناری شما را تا حد زیادی سرگرم کند. با این وجود قناری ها برخلاف برخی دیگر از انواع پرندگان (خصوصاً طوطی ها) تمایل زیادی به بازی ندارند. در هر حال اگر می خواهید برای قناری تان اسباب بازی تهیه کنید به یکی اکتفا کرده و قفسش را شلوغ نکنید.
 
ب. اجازه دهید قناری حمام کند. در یک ظرف مقداری آب ولرم ریخته و در کف قفس قناری بگذارید.  قناری با مشاهده ظرف، خودش درون آن رفته و حمام خواهد کرد.
 
ج. ناخن های قناری را کوتاه کنید.لازم است برای حفظ سلامت قناری، ناخن هایش را تقریباً سالی دو مرتبه کوتاه کنید. مراقب باشید که در داخل ناخن های قناری رگ هایی وجود دارد که در صورت آسیب دیدن منجر به خونریزی زیاد و حتی مرگ او خواهد شد. درباره روش صحیح گرفتن ناخن های قناری با دامپزشک مشورت کنید.

منبع: سایت ویکی هاو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود