تربیت دینی در آیه ۳۰ سوره روم (بخش دوم)
تربیت دینی در آیه ۳۰ سوره روم (بخش دوم)
در بخش پیشین به بیان مفردات و معنای آن پرداختیم. در این بخش به بیان تفسیر این آیه از نگاه علامه طباطبایی می پردازیم. با ما همراه باشید.
تربیت دینی در آیه ۳۰ سوره روم (بخش دوم)
تنها آیه ای که در مورد فطرت بیان شده و به طور خاص آن را منتسب به خدای متعال می داند، آیه مورد بحث است.
آیات هم ساختار با آیه ۳۰ سوره مبارکه روم
روایات مربوط به آیه ۳۰ سوره مبارکه روم
مصادیق «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا» در روایات: مصادیقی که برای «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا» بیان شده است عبارتند از : ولایت[۱]، اقامۀ نماز بدون توجه به راست و چپ[۲]، توجه به قبله به گونه ای که صورتی از عبادت بت ها در آن نباشد [۳].
مصادیق « فِطْرَتَ اللَّه » در روایات: مصادیقی که برای «فطرت الله» در «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتىِ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَْا» ، فطرتی است که خدای متعال انسان را بر اساس آن بنا نهاد و سرشت او را آمیخت، عبارتند از : توحید[۴] ، اسلام[۵] ، معرفت به خدای متعال[۶] ، بنا نهادن ذات انسان بر لااله الا الله ، محمد رسول خدا و علی ولی خدا [۷].
کارکرد آیه در تربیت دینی
این نکته بسیار مهمی در تربیت انسان های دین مدار و دین دار است. در اصل خدای متعال، ذات انسان را به گونه ای آفریده است که وجه دینداری او برتری بر تمامی وجوه دیگر دارد و این امر می تواند هم برای خود انسان تعالی بخش باشد و هم برای مربیان انسان که قصد دارند او را بر محوریت دین تربیت کرده و او ملزم به دینداری کنند .
با بیانی که آیه دارد مشخص می کند، این گنجینه درونی به هیچ وجه تغییر ناپذیر نیست و امری است که در هرجای جهان که انسانی بخواهد مورد خطاب دین قرار بگیرد، کارآیی دارد.
تفسیر علامه طباطبایی از تفسیر آیه ۳۰ سوره روم در کتاب «المیزان فی تفسیر القرآن»[۸]
«إذا ثبت أن الخلق و التدبیر لله وحده لا شریک له و هو سیبعث و یحاسب و لا نجاه لمن أعرض عنه و أقبل على غیره فأقم وجهک للدین و الزمه فإنه الدین الذی تدعو إلیه الخلقه الإلهیه.»[۹]
معنای اقامه وجه دین
حرف« لام» ی که در «للدین» آمده است بر نظر ایشان، «لام عهد» بوده و اشاره به اسلام دارد و با پذیرش آن می توان آیه را اینگونه تفسیر کرد: توجه به سوی آن بدون غفلت از آن، مانند کسی که به سوی چیزی روی می آورد و همه حواس و توجه خود را معطوف بدان می کند . این امر به گونه ایست که دیگر به هیچ طرف نه راست و نه چپ روی برنمی گرداند.[۱۰]
معنای حنیف
از آن روی که معنای «حنف» به معنای تمایل دو پا به سوی وسط می باشد ، به نظر علامه طباطبایی;، منظور از «حنیف»، اعتدال است .[۱۱]
ادامه دارد…
پی نوشت:
بیشتر بخوانید:
تربیت دینی در آیه ۳۰ سوره روم (بخش اول)
تربیت دینی در آیه ۱۳۶ سوره نساء (بخش اول)
سخنی کوتاه در تربیت دینی
ضرورت تربیت دینی
تربیت دینی از منظر روایات
روش های تربیت دینی کودک در خانواده
روش تربیت دینی کودکان