وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش دوم)

0 110

وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش دوم)

برخی از وظایفی که زن نسبت به شوهرش دارد این است که در برخورد با همسرش خوش اخلاق باشد و قدردان زحماتش باشد و اینکه با توقعات بیجا و عیب جویی کردن از شوهرش زندگی مشترک شان را تلخ نکنند.

وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش دوم)
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش دوم)

یکی  از وظایفی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند این است که به اندازه توان و درآمدی که شوهر دارد از او توقع هزینه کردن در زندگی را داشته باشد. 
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش دوم)

مقدمه

در بخش اول این مطلب برخی از وظایف شرعی و اخلاقی و عرفی که زن در قبال شوهرخود باید رعایت کند تا بنیان های زندگی شان استوارتر و محکم تر شود.
 

۴٫ خوش اخلاق بودن

خوش اخلاقی از صفات لازم زن و شوهر برای داشتن زندگی آرام و موفق است، یکی از وظایف زنان نسبت به شوهر داشتن اخلاق خوب است زیرا زن  با خوش اخلاقی می تواند محبت شوهرش را به خودش جلب کند در نتیجه پایه های زندگی مستحکم تر و بنیان خانواده استوارتر شود. متاسفانه بعضی از زنان خیلی زحمت ها در خانه می کشند از بچه داری، خانه داری تا کمک خرج بودن همسر ولی باز همسرشان از خانه فراری هستند و دیر به خانه می آیند و بدنبال رفیق بازی خودشان می روند، نکته مهمی که این گروه از زنان فراموش کرده اند اینست که آنچه باعث می شود شوهر به خانه و زندگی مشتاق باشد، خوش اخلاقی زن در خانه و در برخورد با شوهرش است. به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عرض شد:«فلان شخص زنی خوبی است. روز ها روزه دارد و شب ها عبادت می کند لیکن بد اخلاق است، همسایگان را آزار می رساند. پیامبر فرمودند: هیچ خیر و خوبی ندارد و از اهل دوزخ می باشد» [۱]
 

۵٫ توقع بیجا نداشتن

یکی دیگر از وظایفی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند این است که به اندازه توان و درآمدی که شوهر دارد از او توقع هزینه کردن در زندگی را داشته باشد. گاهی وقت ها دیده می شود که زن ها بواسطه فخر فروشی و یا مسابقه تجملگرایی و چشم هم چشمی های بیجا، شوهر را با تقاضاهای بیجا و زخم زبان های فراوان و سرزنش های ملال آور، مجبور به تهیه لوازم و خرج کردن خارج از توانش می کنند. زن ها باید بدانند با این تقاضا های بی مورد، شوهرش را نسبت به خودش و ادامه زندگی سرد و سردتر می کند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: « هر زنی که با شوهرش سازگار نباشد و او را بر چیزی هایی که فوق توانایی اوست وادار کند، اعمالش مورد قبول خدا واقع نمی شود و در قیامت مورد غضب پروردگارجهان قرار می گیرد» [۲] رسول خدا در حدیثی دیگر می فرمایند: « بعد از ایمان به خدا، نعمتی بالاتر از همسر موافق و سازگار نیست» [۳]
 

۶٫ تشکر و قدردانی کردن از شوهر

قدر دانی و شکر گذاری یکی از صفات و اخلاق پسندیده بحساب می آید که باعث جلب احسان می شود، حتی خداوندی که بی نیاز از همه خلایق است و نیازی به کسی ندارد،  قدردانی و سپاسگزاری از نعمت هایش را شرط ادامه نعمت خود قرار داده است و می فرماید : « اگر سپاسگزاری کنید نعمت هایم را افزون می کنم» [۴] 
زن ها باید بدانند که شوهرشان هم مثل همه انسان ها از قدردانی خوشش می آید، وقتی که شبانه روز تلاش می کند تا هزینه های زندگی را تامین کند؛ از همسرش انتظار دارد که قدردان زحمات و تلاش او باشد. زن  با تشکر کردن، به شوهر خود شخصیت می دهد واین قدردانی او انگیزه ای می شود تا شوهرش تلاش بیشتر برای تامین هزینه های زندگی کند و احساس نکند که تلاش هایش نادیده گرفته شده است. زن نباید فکر کند با تشکر کردن از شوهر کوچک می شود بلکه این امر باعث محبوب شدن زن نزد شوهرش می شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « بهترین زن های شما زنی است که وقتی شوهرش پیزی آورد سپاسگزاری کند و اگر نیاورد راضی باشد. » [۵] و حضرت در روایتی دیگر فرمودند : « هر زنی که به شوهرش بگوید : از تو خیری ندیدم تمام اعمالش باطل و از درجه اعتبار ساقط می گردد.» [۶]
 

۷٫ عیبجویی نکردن از شوهر

یکی دیگر از وظیفه ای زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند این است که بدنبال عیبجویی از همسر خود نباشد، زیرا اولا هیچ کسی را نمی توان یافت که عیبی در او نباشد، دوما اگر فکر می کنید با این رفتار می توانید شوهرتان را اصلاح کنید باید بدانید که جزء نتیجه عکس چیزی عائدتان نمی شود.
زن بجای اینکه مشغول عیبجویی از همسر خود باشد و شوهرش را با دیگران مقایسه کند و زندگی را برای خود و شوهرش تلخ کند، عینک بدبینی را بردارد و خوبی های شوهرش را ببیند. اونوقت خواهد دید خوبی های او به مراتب بیشتر از بدی هایش است، اصلا مگر خود زن بی عیب است که توقع دارد شوهرش بی عیب باشد. پس برای زنان لازم است برای اینکه زندگی پر از آرامش و صمیمیت داشته باشد دست از عیبجویی و سرزنش و اعتراض بیجا نسبت به شوهرش بردارند.
سید روح الله حسین پور

ادامه دارد….
 
پی نوشت
[۱] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۷ ق، جلد ۱۰۳، صفحه ۲۵۳
[۲] بحار الانوار، جلد ۱۰۳، صفحه ۲۴۴
[۳] حسین بن محمدتقی نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، ۱۴۰۸ق، جلد ۲، صفحه ۵۳۲
[۴] قرآن کریم، سوره ابراهیم، آیه ۷ “وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ”
[۵] بحار الانوار ، جلد ۱۰۳، صفحه ۲۳۹
[۶] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران: اسلامی، ۱۴۰۷ ق، جلد ۲، صفحه ۱۳۹

بیشتر بخوانید: 
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش اول)
حقوق متقابل زن و شوهر در کلام رهبری
حقوق و وظایف زن و مرد
وظایف همسران نسبت به یکدیگر
وظایف همسران در نگاه روایات
وظایف همسران در دوران نامزدی
زندگی مشترک شیرین با انجام وظایف

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود