مدرسه رفتن کودک هفت ساله (بخش اول)
مدرسه رفتن کودک هفت ساله (بخش اول)
مدرسه رفتن کودک، شروع یک اتفاق خوب در زندگی کودک است و یکی از مهم ترین مراحل زندگی انسان است. در این نوشتار به بیان برخی ویژگی های کودک هفت ساله که مربوط به مدرسه رفتن اوست، می پردازیم.
مدرسه رفتن کودک هفت ساله (بخش اول)
کودک ۷ ساله محاسبه با صدای بلند را دوست دارد و نیز کارت هایی که ترکیب های اعداد داشته باشند.
زندگی تحصیلی کودک
کودک ۷ ساله بحران های خستگی را می گذراند که می توان آن را در کلاس و در خانه اش ملاحظه کرد. او غالبأ کمتر بیمار می شود ولی بیماری اش طولانی تر می باشد. معلم نقش بزرگی در انطباق کودک ۷ ساله ایفا می کند، روابط نزدیکتری مابین او و شاگردانش ایجاد شده و او ممکن است مورد علاقه یا نفرت قرار گیرد.
[ارتباط کودک با معلم]
خانه و مدرسه دنیاهایی هستند که در ۷ سالگی بیشتر از هم جدا شده اند. کودک کماکان دوست ندارد مادرش او را تا مدرسه همراهی کرده و یا از مدرسه بازدید کند مگر اینکه به مناسبت جشنی باشد که در آن، مادران دیگر هم شرکت کرده باشند. او هنگامی که در گروه است چنین وانمود می کند که از حضورش بی اطلاع می باشد.
کودک ۷ ساله ترجیح می دهد تکالیفش را در زیر میز کلاس خود روی هم جمع کرده تا اینکه آنها را به خانه بیاورد. چنانچه آنها را در دفترچه ای انجام دهد، او مایل است در موقعیتی آنها را به منزلش ببرد. او در این حال دفترچه را اگر مادرش به او یادآوری نکند که آن را بردارد یا وقتی که عازم مدرسه است آن را در دستش نگذارد، آن را در خانه جا می گذارد.
برای او پیش می آید که مانتو یا کاپشن یا وسایلش را اگر معلم مراقبت نکند، در کلاس جا می گذارد. کودک ۷ ساله به فکر رساندن پیام هایی نه از طرف معلمش و نه از طرف والدینش نیست. دیدار و گفتگوهایی مابین پدر و مادران و معلمان ممکن است مفیدتر از اعلام خبری مدرسه باشد. در ملاقات در سال برای غالب شاگردان سال دوم دبستان کافی بوده و در بعضی موارد والدین و معلمان بهتر است در جریان نگرانی ها و ترس هایی که مربوط به انطباق با وضع مدرسه است، باشند (ترس از دیر رسیدن، ترس از اینکه کارش را نتواند به پایان برساند).
[نظم در مدرسه ]
کودک ۷ ساله به طور ناگهانی از وضعیتی به وضعیت دیگر در می آید. او فعال و پر حرف می شود، صدایش ممکن است حالت زیر و کر کننده ای به خود بگیرد. او سوت میزند و صداهای مختلفی از خود در می آورد. برای معلم این امر نشانه آن است که به مطلب دیگری بپردازد.
[ارتباط کودک با وسایل مدرسه اش]
به علت نیاز دستکاری های فعال کودک ۷ ساله ، جای تعجب نیست که نجاری به ویژه نزد پسران موفقیت داشته باشد. هرچند که مدل های گوناگون تری تا ۶ سالگی می سازد ولی توجه کمتری به کار انجام شده دارد و آن را به آسانی ترک کرده یا از دست می دهد. با این حال از ساختن یک هدیه عید برای پدر و مادرش لذت می برد.
درس های کلاس را کمتر به علت نیاز به رفتن توالت قطع می کند زیرا کودک ۷ ساله می تواند مدت طولانی تری خود را نگهدارد. اکثر آنها قبل یا بعد از نهار و بعد از یک استراحت در بعد از ظهر به آنجا می روند. بعضی پسران فعال تر، نیاز بیشتری به رفتن توالت دارند. پسران توالت هایی را ترجیح می دهند که بسته شود و اگر توالت مدرسه در نداشته باشد، ممکن است به آنجا نروند.کاری که در کلاس انجام می شود، حضور مستمر معلم را ایجاب می کند. کودکان تقریبا مرتبا با او کار دارند. در ۷ سالگی اختلاف های فردی زیادی وجود دارد: بعضی کودکان مستقیما کار کردن روی میزشان و بعضی دیگر درس نوشته شده روی تخته سیاه به وسیله معلم را ترجیح می دهند.
کودک ۷ ساله از روی میل این دو طریقه را با هم ترکیب نمی کند و نمی داند چگونه آنچه که روی تخته نوشته شده کپی کند. پسران حساب ذهنی را به مسائل نوشتاری ترجیح داده و دختران مسائل حساب شفاهی یا نوشته شدنی را ترجیح می دهند. بعضی کودکان کاغذهایی که فواصل خطوط آنها زیاد باشد و بعضی دیگر خطوط با فواصل کم را دوست دارند. بعضی کودکان بلافاصله پاسخ می دهند در حالی که بعضی دیگر به مدت بیشتری نیاز دارند. گروه کودکان در ۸ سالگی یکسان تر خواهد شد ولی می بایست در ۷ سالگی این اختلاف ها را رعایت کرد.
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ
بیشتر بخوانید:
بچه ها را برای رفتن مدرسه آماده کنیم.
مدیریت روان فرزند، هنگام تغییر مدرسه
مدیریت ترس از مدرسه
اضطراب جدایی و ترس از مدرسه مهمترین اختلال دوره ابتدایی
هراس از مدرسه