بازی های و سرگرمی های کودک هفت ساله

0 83

بازی های و سرگرمی های کودک هفت ساله

بازی برای کودک یک تفریح نیست، بلکه او با بازی، تجربه و آزمایش می کند. او با بازی آموختنی ها را می آموزد. در این نوشتار به بیان بازی ها و سرگرمی های مناسب کودک هفت ساله می پردازیم. با ما همراه باشید .

بازی های و سرگرمی های کودک هفت ساله
بازی های و سرگرمی های کودک هفت ساله

کودک ۷ ساله، ماجراهای جدید جلب نظرش را نمی کند، او ترجیح می دهد آنچه را که می خواهد انجام دهد از قبل آماده نماید.

بازی های و سرگرمی های کودک هفت ساله

بازی ها و سرگرمی ها

 به طور کلی کودک ۷ ساله افکار ثابتی درباره علائقش به بازی دارد، می گویند که او جنون داشتن تفنگ ها، مجلات عکس دار یا رنگی دارد. او ممکن است ساعت ها خود را وقف کارش کرده ، پیانو بنوازد ، از روی طناب بپرد، چیزی بخواند یا در سر میز کار کوچکش کار کند. کودک ۷ ساله به تنهایی بهتر بازی کرده تا وقتی که کوچکتر بود و بنابراین به همان یک کار آسان تر پایبند شده بدون اینکه احتیاج به انطباق خود با افکار دیگران داشته باشد.
کودک ۷ ساله، ماجراهای جدید جلب نظرش را نمی کند، او ترجیح می دهد آنچه را که می خواهد انجام دهد از قبل آماده نماید.


[بازی های پسرانه]

پسران شروع به استفاده از مدل و کشیدن روی کاغذ می کنند. آنها از ابداعات کوچکی که کرده اند نظیر ساختن وسایلی با قوطی کنسرو ، سیم های برق و قطعات اشیاء پراکنده ، خوششان می آید. آنها با ساختن و پرواز دادن هواپیماهای کاغذی تفریح می کنند، دختران نیز وقتی بخواهند لباس های کاغذی برای عروسکشان درست کنند دارای همین قوه تخیل هستند.


[بازی های دخترانه]

این سنی است که کودکان خیلی به رنگ آمیزی و برش کاغذ می پردازند، بعضی دختران کوچک به طور مداوم عروسک های کاغذی بریده و به لباس پوشاندن و لباس کندن عروسک هایشان اکتفا می کنند. هرچند که این جمع آوری اشیاء که در ۷ سالگی در پیش گرفته شده باشد، تنها کمیت مد نظر بوده و خواه اینها سنگریزه یا درهای بطری باشد.
در هوای آزاد دختر بچه ها ، با بازی لی لی، پریدن از روی طناب ، بازی اسکیت سرگرم شده و پسر بچه ها فرفره و تیله بازی را ترجیح می دهند. کودک ۷ ساله نسبتا محتاط است ولی از انجام حرکات زیاد عضلانی ترسی ندارد. او مهارت زیادی در بالا رفتن دارد. بسیاری از کودکان ۷ ساله دوچرخه دارند و به خوبی می توانند دوچرخه سواری کنند ولی هنوز قادر نیستند آن را در جاده انجام دهند.
کودک ۷ ساله به طور واقعی شنا کردن را یاد می گیرد. در توپ بازی، بهتر آن را پرتاب می کند تا اینکه بگیرد. او شکل تیر و کمان و حرکت رها کردن تیر را دوست دارد. او در مقابل سرمای زمستان بهتر مقاومت کرده و شروع به انجام سورتمه، سرسره روی یخ و حتی اسکی می کند. نوع بازی گروهی قابل مقایسه با بازی است که در ۶ سالگی می کرد. کودک بیشتر واقع گرا می شود، مثلا اگر کتابخانه بازی کند، کارت های واقعی لازم داشته و او تمام کارهای مربوط به قرض دادن کتاب را به وجود می آورد. او در چادرش یک کیسه خواب ، یک میز ، یک صندلی، مقداری کاغذ و مرکب و یک تفنگ، قرار می دهد. تفنگ وسیله اصلی بازی گروهی است. او در تیر اندازی مستمر با تفنگش آنقدر سر و صدا راه می اندازد که غالبا بازی کردن در اطاق را برایش ممنوع می کنند. کودک ۷ ساله بازی های اجتماعی و بازی های معماگونه (پازل) را دوست دارد. او بازیکن بهتری است زیرا کمتر از وقتی که کوچک بود، از باختن می ترسد. او حتی ممکن است موفق شود بازی پیچیده تری را بازی کند، او شعبده بازی با کارت را دوست دارد.
 اختلافهای فردی مشخصی مابین سرگرمی انتخابی وجود دارد که بستگی به استعداها و روحیه افراد دارد. بعضی از پسران به طور جدی به مطالعه مقدمات و انجام کارهای ساده ای درباره شیمی ، رادیو و کشتیرانی می پردازند.
وقتی از کودکان ۷ ساله پرسیده شود سرگرمی مورد علاقه شان کدام است، آنها غالبا جواب می دهند بالا رفتن از درخت، دوچرخه سواری و بازی با ماشین هایشان. یک کودک ۷ ساله به طور مختصری جواب داد: «یک رنگ آمیزی کسلم می کند».


خواندن

 بسیاری از کودکان ۷ ساله به خوبی می خوانند و دوست دارند وقتی امکانش وجود دارد به تنهایی بخوانند، آنها موفق می شوند مفهوم داستانی را بدون دانستن معنی تمام کلمات، بفهمند.
حتی گفته می شود بعضی کودکان ۷ ساله بطور «زنجیروار» می خوانند زیرا از یک کتاب به کتاب دیگر بدون قطع کردن ، می پردازند. کودک ۷ ساله هنوز قصه های شاه پریان را دوست دارد، هرچند که می گویند او کتابهای مصور را ترجیح می دهد. پسران مخصوصا به داستان های مربوط به ارتش و نیروی دریایی ، کتاب های مربوط به هواپیماها ، الکتریسیته ، زمین و طبیعت علاقمند هستند. دختر بچه ها کتاب هایی از نوع دیگر را انتخاب می کنند. نباید کودک ۷ ساله را به خواندن واداشت، زیرا آنها علاقه دارند خودشان بخوانند و یا به برنامه های انتخابی رادیو شان گوش دهند.


تلویزیون، سینما

 تلویزیون به تدریج بخشی از تفریحات ثابت کودک می گردد. او به ویژه پخش برنامه های بعد از ظهر را ترجیح می دهد که در آنها ماجراها و شلیک گلوله وجود دارد، ولی بعضی کودکان ۷ ساله ممکن است به همین زودی برنامه های دیگری را جستجو کرده و روی ماجراهای پلیسی متوقف شوند که مانع خوابیدنشان می شود. می بایست کودک ۷ ساله را در مورد این انتخاب ها مراقبت کرد زیرا او هنوز قادر نیست درباره آنچه که مناسب وی می باشد، قضاوت نماید.
علاقه ای که در ۷ سالگی نسبت به سینما ابراز می شود تا حدی متغیر است. فیلم هایی درباره کارتون ها ترجیح دارند. کودکان ۷ ساله از داستان های احساساتی نفرت دارند، آنها هنگام سانس فیلم شروع به جنبش و شلوغی می کنند، بعضی کودکان ۷ ساله فیلم های ماجراجویانه را دوست دارند. بعضی از کودکان هر هفته به سینما می روند ولی معمولا قبل از ۸ سالگی خیلی سینما را دوست ندارند.

 

منبع: کتاب «روان شناسی کودک»
نویسنده: آرنولدژسل، اف-ال ایلگ

 

 
 

بیشتر بخوانید: 
جنسیت در نگاه کودک ۷ ساله (بخش اول)
ترس و رویا در هفت سالگی (بخش اول) 
هیجانات در کودک هفت ساله (بخش اول)
ناراحتی های جسمانی کودک هفت ساله 
لباس پوشیدن کودک هفت ساله 
خواب کودک ۷ ساله چه ویژگی هایی دارد؟

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود