آثار حضور والدین سالمند در کنار خانواده

0 79

آثار حضور والدین سالمند در کنار خانواده

برای آنکه بتوانیم ضرورت حضور والدین سالمند را در خانواده بهتر درک کرده و همچنین ارزیابی صحیحی در جهت خساراتی که با رفتن آن‌ها گریبان گیر خانواده می‌شود داشته باشیم، خوب است تا آثار و فوائد این حضور را مد نظر قرار دهیم تا ضرورت آن بیشتر روشن گردد. برای اطلاع از این آثار، با ما همراه شوید.

آثار حضور والدین سالمند در کنار خانواده

حضور والدین سالمند در کنار خانواده سبب پر شدن خلاهای تربیتی و عاطفی فرزندان خواهد شد.

چکیده:  برای آنکه بتوانیم ضرورت حضور والدین سالمند را در خانواده بهتر درک کرده و همچنین ارزیابی صحیحی در جهت خساراتی که با رفتن آن‌ها گریبان گیر خانواده می‌شود داشته باشیم، خوب است تا آثار و فوائد این حضور را مد نظر قرار دهیم تا ضرورت آن بیشتر روشن گردد. برای اطلاع از این آثار، با ما همراه شوید.

تعداد کلمات: ۸۲۰ کلمه / تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آثار حضور والدین در خانواده
حسین ابراهیمی تهرانی
حضور والدین سالخورده در کنار خانواده آثار و برکات مهمی را در پی خواهد داشت که از آن جمله:

گرم‌تر شدن کانون خانواده

حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده سبب می‌شود تا سوء تفاهم ها و کدورت‌های به وجود آمده میان افراد خانواده و فامیل تبدیل به کینه و نزاع نشود و با پا درمیانی آن‌ها، این مشکلات خاتمه یافته و اعضای خانواده و فامیل گرد هم جمع آیند.

پر شدن خلأ عاطفی و تربیتی نوه‌ها و تکیه‌گاه فرزندان

با توجه به مشکلات روزمره والدین و احیاناً عدم وقت کافی برای تربیت و رسیدگی به فرزندان، این جای خالی می‌تواند توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پر شود. همچنین، والدین به عنوان تکیه‌گاهی محکم و سرشار از و محبت و دلسوزی برای فرزندان خود محسوب می‌شوند.

وجود فصل الخطاب و حَکَم

از آن‌ها به عنوان مرجعی برای حل و فصل منازعات خانواده و فامیل و همچنین تعیین تصمیم و موضع نهایی در امور مهم بهره می‌برند.

استفاده از تجارب

در مشکلات و تصمیم‌گیری‌ها، بهترین، مطمئن‌ترین و دلسوزترین فردی که می‌توان به او مراجعه کرده و از تجارب او بهره برد، والدین هستند.

زمینه‌ساز برکت

از آنجا که حضور بزرگان و ریش‌سفیدان معمولاً اسباب عمل به اوامر خداوند مانند صله ارحام، توجه به معنویت، مهربانی، احسان و انفاق و رفع رذایل اخلاقی را فراهم می‌نماید، و همچنین مشورت با آنان معمولاً سبب اتخاذ بهترین تصمیم در کارها می‌شود، این عوامل موجب می‌شود تا ثمرات مادی فراوانی نصیب افراد خانواده و فامیل شود. لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «وجود پیران سالخورده باعث برکت و افزایش رحمت و نعمت‌های الهى است».

اجر معنوی

مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: پدر و مادر پیری دارم که به جهت انس با من مایل نیستند به جهاد بروم. حضرت فرمودند: پیش پدر و مادرت بمان. قسم به آنکه جانم در دست اوست انس یک روز آنان با تو از جهاد یک سال بهتر است(البته در صورتی که جهاد واجب عینی نباشد).[۱]

آمرزش گناهان

مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید و گفت: ای رسول خدا! من هیچ کار زشتی نمانده که انجام نداده باشم. آیا می‌توانم توبه کنم؟ حضرت فرمودند: آیا هیچ‌یک از پدر و مادرت زنده هستند؟ عرض کرد: بله پدرم. فرمودند: برو به او نیکی کن(تا آمرزیده شوی) وقتی راه افتاد، حضرت فرمودند: کاش مادرش زنده بود(یعنی اگر او زنده بود و به او نیکی می‌کرد زودتر آمرزیده می‌شد)[۲].

طولانی شدن عمر

اسباب زیادی در زندگی است که سبب طولاانی شدن عمر انسان ها خواهد بود. یکی از این عوامل، نیکی کردن و محبت به والدین است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ أَطْوَلَ النَّاسِ عُمُراً فَلْیَبَرَّ وَالِدَیْهِ‏ وَ لْیَصِلْ‏ رَحِمَهُ‏ وَ لْیُحْسِنْ إِلَى جَارِه‏»[۳] کسی که دوست دارد طولانی ترین عمر را در میان مردم داشته باشد، پس باید به والدینش نیکی کرده و صله ارحام انجام داده و به همسایه اش نیکی نماید.

نیکی متقابل

یکی از مهم ترین و اثربخش ترین روش های تربیتی، استفاده از روش تربیتی غیر مستقیم است. به یاد داشته باشید که کودکان ما آن طور که ما می خواهیم و دوست داریم تربیت نمی شوند، بلکه آن طور که ما عمل می کنیم تربیت می شوند. لذا اگر فرزندان ما شاهد حضور والدین ما و احترام ویژه ما به آنها باشند، این امر در آنها به عنوان یک ارزش واقع شده و یقینا به آن پایبند خواهند شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «بَرُّوا آبَاءَکُمْ‏ یَبَرَّکُمْ أَبْنَاؤُکُم‏»[۴] به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند.

 


پی نوشت

[۱] أَتَى رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی رَاغِبٌ فِی الْجِهَادِ نَشِیطٌ قَالَ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص فَجَاهِدْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِنَّکَ إِنْ تُقْتَلْ تَکُنْ حَیّاً عِنْدَ اللَّهِ تُرْزَقُ وَ إِنْ تَمُتْ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُکَ عَلَى اللَّهِ وَ إِنْ رَجَعْتَ رَجَعْتَ مِنَ الذُّنُوبِ کَمَا وُلِدْتَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِی وَالِدَیْنِ کَبِیرَیْنِ یَزْعُمَانِ أَنَّهُمَا یَأْنَسَانِ بِی وَ یَکْرَهَانِ خُرُوجِی فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَقِرَّ مَعَ وَالِدَیْکَ فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَأُنْسُهُمَا بِکَ یَوْماً وَ لَیْلَهً خَیْرٌ مِنْ جِهَادِ سَنَه. بحارالانوار، ج۷۱، ص۵۲٫
[۲] جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِیِّ ص فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا مِنْ عَمَلٍ قَبِیحٍ إِلَّا قَدْ عَمِلْتُهُ فَهَلْ لِی مِنْ تَوْبَهٍ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَهَلْ‏ مِنْ‏ وَالِدَیْکَ‏ أَحَدٌ حَیٌ‏ قَالَ أَبِی قَالَ فَاذْهَبْ فَبَرَّهُ قَالَ فَلَمَّا وَلَّى قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ کَانَتْ أُمُّه‏بحارالانوار ج۷۱، ص۸۲٫
[۳] حسین نوری، مستدرک الوسائل، قم: آل البیت، ج۱۵، ۱۴۰۶ ق، ص ۱۷۵٫
[۴] محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، قم: دار الحدیث، ۱۴۲۹ ق، ج ۱۱، ص ۲۷۷ .

بیشتر بخوانید
برکات نیکی به والدین
آداب محضر والدین
احترام به والدین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود