حجامت در کودکان و فواید آن

0 199

حجامت در کودکان و فواید آن

حجامت کودکان متفاوت با حجامت بزرگسالان بوده و هیچ آسیبی به آنها نمی‌زند. بلکه بدن کودک را در برابر بیماری هایی مانند سرما خوردگی ، تب ، گوش درد و گلو و… مقاوم می‌سازد. با ما همراه باشید.

حجامت در کودکان و فواید آن
حجامت در کودکان و فواید آن

شروع سن حجامت در کودکان از چهار ماهگی می باشد و در دوره‌ی هر شش ماه یکبار می‌تواند انجام داد.
 
چکیده: حجامت کودکان متفاوت با حجامت بزرگسالان بوده و هیچ آسیبی به آنها نمی‌زند. بلکه بدن کودک را در برابر بیماری هایی مانند سرما خوردگی ، تب ، گوش درد و گلو و… مقاوم می‌سازد. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات ۹۲۶ / تخمین زمان مطالعه ۵ دقیقه 

حجامت در کودکان و فواید آن

فاطمه زهرا شادمان

مقدمه

 حجامت، یکی از مهمترین روش های پاکسازی خون بدن است که به عنوان روشی مؤثر در درمان بیماری‌ها انجام می‌شود . پس انجام حجامت برای همه افراد جامعه ، بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی و روحی آنها به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
امام صادق علیه السلام فرمودنداثر حجامت برای بدن طفل، مثل اثر هرس است بر روی درختان. هرس باعث می شود درخت شاخ و برگ جدید زده، رشد کند و شکوفا شود.» [۱]
اگرچه در سال‌های نزدیک ، طب سنتی دوباره جان گرفته و در بین مردم جایگاه پیدا کرده و وزارت بهداشت هم تکیه ویژه‌ای بر آن دارد، اما عملا پزشکی در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.
یکی از مورد اختلاف‌ترین روش‌های درمانی سنتی، حجامت است که در چند سال اخیر رونق پیدا کرده است و از شکل غیر بهداشتی که در عموم وجود داشته است و انجام آن در حمام هاب عمومی یا آرایشگاه ها بود ، اما حالا کاملا متفاوت با قبل شده که به شکل بهداشتی و پزشکی انجام می‌شود و در مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد.
 

حجامت در کودکان

 با تحقیقاتی که متخصصان و پزشکان خارجی و داخلی کشور انجام دادند فواید حجامت در کودکان بسیار بیشتر و بهتر است ، چرا که از همان سن کودکی می تواند سیستم دفاعی و ایمنی بدن را بالا ببرد و در نتیجه بدن کودک در برابر بیماری هایی همچون سرما خوردگی ، عفونت های گوش ، گلو و ریه در کودک بسیار کم می شود.
نکته دیگر در مورد همین سن حجامت و حجامت اطفال این است که حجامت اثرش این است که گرمی و تری را خون را و حرارت را از بدن کم می‌کند یعنی یک اثر بلافاصله اگر بخواهد داشته باشد ،‌ کم کردن حرارت بدن است. بنابراین در هر سنی که ما افزایش حرارت داشته باشیم یا هر سنی که به نسبت سن‌های دیگر افزایش حرارت داشته باشیم ، حجامت مفیدتر است یا به عبارتی ضررش کمتر است.
در مورد سن مناسب برای انجام حجامت در منابع طب سنتی حجامت زیر دو سال منع شده مگر این که ضرورتی باشد که پزشک تشخیص دهد . در غیر اینصورت از بالای دو سال حجامت شروع شود ولی اکثریت مردم فکر می‌کنند که حجامت چیزی است که اکثریت بچه‌ها در سن پایین نبایند انجام دهند و برای سن بزرگسالی بیشتر مناسب است.
ما می دانیم که با افزایش سن حرارت بدن کم می‌شود بنابراین اتفاقا هر چه که سن کمتر شروع سن حجامت در کودکان از چهار ماهگی می باشد و در دوره‌ی هر شش ماه یکبار می‌تواند انجام داد.
تاثیرات مثبت حجامت در سلامت جسم و رفتارهای کودک و نوجوان به قدری قابل توجه است که اغلب اوقات ، والدین کودک اصرار بر تکرار حجامت کودکان و نوجوان خود دارند.
حجامت در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار آرامتر و ظریف‌تر بوده و خون خارج شده از این نوع حجامت مقدار بسیار کمی ( حدود سه تا پنج سی سی ) است.
حجامت اطفال فقط سه دقیقه طول می کشد . به دلیل سادگی و راحتی کار، اطفال به ندرت در طول حجامت گریه و بیقراری می کنند.
 
 
انواع حجامت در کودکان

۱حجامت پشت گردن

 این حجامت را در گودی پشت گردن انجام می‌گیرد و فواید آن از بین بردن بوی بد دهان ، بیماری های سر ، میگرن و زکام است.
این نوع حجامت فقط مخصوص کودکان است ، اگر بزرگسالان این را انجام دهند ، موجب ایجاد فراموشی در آنها می‌شود . بزرگسالان باید از انجام آن خودداری کنند.
 

۲حجامت کاهل

 در موارد بیماری های اعصاب و امراض سر توصیه می شود. [۲]
در جایی دیگر به نقل از سَلْمی خدمتگزار پیامبر خدا از ایشان نقل شده که فرمودند: «هر گاه کسی از ما از سردرد، اظهار ناراحتی می‌کرد، پیامبر صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم می‌فرمود: «برو حجامت کن» [۳]
 

۳حجامت گوش

 حجامت گوش باعث می‌شود درد های گوش و زردی کودکان را از بین می‌برد . این حجامت برای کودکان زیر دو سال انجام می‌گیرد و به این شکل است که گردن کودک را با پارچه می‌پیچند، به قدری که سر کودک رو به قرمزی رفت و بعد گوش آن را مالش داده و چرب کرده و سطح گوش را سه الی شش تیغ می‌زنند .
 

۴حجامت پس سر

 این نوع حجامت در ناحیه‌ی پشت سر انجام می‌شود که باعث درمان امراض چشم و سینوزیت و درد های ناحیه سر  می‌باشد.
پیامبر خدا(ص) همچنین درباره فواید این روش درمانی فرمود: «حجامتِ در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب‏ کوری، پیسی و سردرد است.» [۴]
 

۵حجامت ساعد

 محل حجامت ساعد بین آرنج و دست می‌باشد و در درمان درد شانه و ساعد مفید است.
 

۶حجامت ساقین

 برای رفع درد ساق ها می توان از این نوع حجامت ها استفاده کرد که محل آن پشت ساق ها می‌باشد.
 
پاورقی
[۱] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی،ترجمه صادق حسن زاده، جلد ۸ تهران: قائم آل محمد،۱۳۸۵، صفحه ۱۶۰
[۲] محمدی ری شهری، دانش نامه احادیث پزشکی، انتشارات: دارالحدیث، ۱۳۸۵، صفحه ۲۶۶
[۳] همان ، صفحه ۲۶۶
[۴] مجلسی‌، محمد‌باقربن محمدتقی‌، بحارالانوار، جلد ۶۲، تهران: کتابفروشی اسلامی، صفحه ۱۲۶، حدیث ۸۱

منبع
مجلسی‌، محمد‌باقربن محمدتقی‌، بحارالانوار، جلد ۶۲، تهران: کتابفروشی اسلامی
محمدی ری شهری، دانش نامه احادیث پزشکی، انتشارات: دارالحدیث، ۱۳۸۵
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی،ترجمه صادق حسن زاده، جلد ۸ تهران: قائم آل محمد،۱۳۸۵
 

بیشتر بخوانید :
فواید درمانی حجامت
آنچه از خواص درمانی حجامت باید بدانید
حجامت و فواید درمانی آن
حجامت برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟
حجامت ، سنتی فراموش شده
حجامت؛ هم پیشگیری هم درمان و انواع آن
اصول حجامت کردن​​​​​​​

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود