ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش دوم)

0 171

ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش دوم)

در بخش قبلی در مورد اهمیت حجاب و دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر صحبت کردیم. در این شماره به ثمرات حجاب در عرصه فردی برای زنان خواهیم پرداخت.

ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش دوم)

حجاب سبب امنیت و آرامش زن خواهد بود.

چکیده: در بخش قبلی در مورد اهمیت حجاب و دلائل برتری چادر مشکی بر حجاب های دیگر صحبت کردیم. در این شماره به ثمرات حجاب در عرصه فردی برای زنان خواهیم پرداخت.

تعداد کلمات: ۸۹۰ کلمه / تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ثمرات بهرمندی از حجاب و پوشش اسلامی (بخش دوم)
حسین ابراهیمی تهرانی

ثمرات حجاب در عرصه فردی

امنیت: یکی از مهمترین ثمراتی را که می توان برای حجاب برشمرد، حفظ امنیت زن است. روشن است که اگر زن بخواهد به صورت مهیج در اجتماع حاضر شود، سبب تحریک مردان شده و این امر شاید در ابتدا برای زن خشنود کننده باشد و میل او نسبت به جلب توجه مردان را ارضاء کند، اما در ادامه در دام شهوترانی مردان فاسد قرار گرفته و طعمه ای برای آنان خواهد بود. با مراجعه به صفحه حوادث روزنامه ها و مجلات، شاهد حوادثی بسیار از این دست خواهید بود.
مرحوم حضرت آیت الله حائری شیرازی مثالی زیبا را در اینجا متذکر شده اند: «غنچه تا غنچه است در حجاب است، هیچ کسی هوس چیدن آن را نمی کند. اما همین که حجاب را کنار نهاد و باز شد، آن را خواهند چید. وقتی که چیدند، چند روزی هم ممکن است در جای مناسب قرارش دهند، اما دیری نمی پاید که پژمرده و پرپر می شود و آن را در سطل زباله می ریزند.خواهران هم تا در حجاب اند، همچون غنچه اند، هیچ کس دست طمع و تصرف، به سمت آنها دراز نمی کند، اما همین که این حجاب را کنار گذارند مورد طمع دیگران واقع خواهند شد»[۱].
احترام: حجاب سبب می شود تا محبوبیت زن در اجتماع صرفا به جهت کشش های جنسی نسبت به او نباشد، بلکه بخاطر کارکردها و توانایی هایش بتواند افتخاراتی برای خود کسب کند و به عنوان عضوی از جامعه در اجتماع حضور یابد نه اینکه وسیله و ابزاری برای اطفاء شهوت قلمداد شود. حجاب سبب می شود تا احترام به زن به جهت شخصیت والای او باشد نه اینکه به جهت طمع به زن در جهت کسب تمتعات شهوانی از او، به او بها داده شود.
محبوبیت: حجاب نه تنها سبب احترام زن شده، بلکه سبب محبوبیت او می شود. لذا حجاب و عفت زن سبب می شود تا مرد تن به ازدواج داده و برای همسرش ارزش و احترام قائل باشد و تبدیل به محبوب ترین زن دنیا در نزد همسرش باشد.
شاید برخی جوامع که دچار بیماری هوسرانی شده اند، به زنان بی حجاب و بد حجاب بهایی بیشتر به جهت جذابیت های جنسی بدهند. اما مشخص است که این زنان به هیچ وجه نمی توانند به عنوان عنصری محبوب نزد مردی تلقی شوند. زیرا افرادی چون او در جامعه فراوانند. پس یکی از دلائل افزایش طلاق و کوتاه شدن مدت زمان زندگی های مشترک کنونی را می توان به همین مطلب مرتبط دانست.
حمایت: حجاب سبب می شود تا زن نه تنها در زمانی که جوان است مورد احترام و محبوبیت واقع شود، بلکه با افزایش سن و در زمان کهنسالی نیز محبوبیت او افزایش یافته و اعضای خانواده، فرزندان و نوه ها نیز به او احترامی دو چندان گذارند.
اما زن بدحجاب تا زمانی که از زیبایی خداداد جوانی بهرمند است، مورد احترام بوالهوسان واقع می شود. اما در زمان افول زیبایی در میانسالی، به او بهای ناچیزی داده شده و نهایتا در پیری، منفور اطرافیان خواهد بود.
پس این نکته را می توان متذکر شد که محبوبیت و حمایت از زن باحجاب توسط همسرش، دائمی و در طول زمان خواهد بود اما محبوبیت مخاطره آمیز (به جهت در معرض تجاوز بودن) زنان بی حجاب، مقطعی بوده و پس از جوانی شدیدا رو به افول خواهد رفت.
آرامش: آرامش زن محجبه از چند جهت مورد بحث واقع می شود:

  1. در سایه امنیت اجتماعی و دوری از مزاحمت ها.
  2. در پرتو عمل به اعتقادات و فرامین الهی و دینداری.
  3. عدم مشغولیت ذهنی و استرس نسبت به وضعیت آرایش و تیپ ظاهری.

لذا حجاب سبب می شود تا زن در آرامش خاطر، در اجتماع به انجام مسئولیت های اجتماعی خود بپردازد و کمترین دغدغه را نسبت به مزاحمت دیگران و وضعیت ظاهری خود داشته باشد.
همچنین احساس رضامندی خداوند از اعمال شخص و بودن در حمایت خداوند، سبب اعتماد به نفس شخص و عزت نفس او خواهد شد. پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرمودند: «اذا رایتم اللاتی القین علی رئوسهن مثل استمه البعر فاعلموهن انه لا یُقبل لهن الصلاه» زمانی که دیدید زنانی موهای سر خود را مثل برآمدگی پشت شتر نموده و میان نامحرم ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست[۲].
تقویت همت: پایبندی به اصول اخلاقی و دینی و حفظ نفس خود از آلودگی ها سبب می شود تا فرد تمرینی در جهت تقویت همت و خودسازی انجام داده باشد و بتواند بر هواهای نفسانی خود چیره شود.
تقویت ایمان: هر قدمی که انسان در جهت رضایت و انجام فرامین الهی بردارد، سبب ارتقاء درجه شخص در مسیر بندگی خداوند و ایمان او خواهد شد و بالعکس هر مقدار به گناهان انس گرفته و در انجام آن ها ابائی نداشته باشد، مطمئنا از خداوند دور شده و ایمانش ضعیف خواهد شد. امیرالمومنین علیه السلام فرمودندد: «افضل‏ العباده العفاف»[۳] بالاترین عبادت، عفافا و پاکدامنی است.
ادامه دارد.


پی نوشت

[۱] آیت الله محیی الدین حائری شیرازی، مثل ها و پندها، ج۳، ص۴۵٫
[۲] علامه علاء الدین حسام الدین هندی، کنزالعمال، ج۱۶، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۹ق، ص۳۹۲٫
[۳] میرزاحبیب الله هاشمی خویی، منهاج البراعه، ج ۴، مترجم: محمدباقر حسن زاده آملی، تهران: اسلامی، ۱۴۰۰ق، ص ۲۶۱٫

بیشتر بخوانید
آرامش در زندگی از منظر اسلام
نقش عفت و حیا در رضایتمندی زن و شوهر
حجاب و عفاف

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود