پدیده ای بنام مدگرایی و علت های آن

0 86

پدیده ای بنام مدگرایی و علت های آن

یکی از پدیده های اجتماعی که در بین مردم رایج شده، بحث مدگرایی است که اگر مدیریت نشود تبدیل به یک معضل می‌شود، ما در این مقاله به صورت مختصر، علت های مدگرایی و نقش رسانه و هدف غرب را بیان کردیم.

پدیده ای بنام مدگرایی و علت های آن
پدیده ای بنام مدگرایی و علت های آن

انسانها، فطرتا تنوع طلب هستند و اگر این غریزه تنوع طلبی را مدیریت نکنند، موجب مدگرایی افراطی در افراد می شود.
 
چکیده : یکی از پدیده های اجتماعی که در بین مردم رایج شده، بحث مدگرایی است که اگر مدیریت نشود تبدیل به یک معضل می‌شود، ما در این مقاله به صورت مختصر، علت های مدگرایی و نقش رسانه و هدف غرب را بیان کردیم.

تعداد کلمات ۱۱۳۰ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

پدیده ای بنام مدگرایی و علت های آن
سجاد رستمی چورتی

مقدمه

یکی از پدیده های اجتماعی که در بین بسیاری از مردم رایج شده، بحث مد و مدگرایی است. بحث مدگرایی، نسبتا در همه اقشار جامعه وجود دارد اما در این بین، برای جوانان و خانم ها بیشتر از دیگران اهمیت دارد. 
 

تزریق فرهنگ غرب با گسترش تکنولوژی

با گسترش یافتن تکنولوژی و رسانه ها، ارتباط گرفتن با کشورهای غربی کار بسیار آسانی شده است و آنها خودشان تزریق می‌کنند این فرهنگ آلوده خودشان را به جوانان و برای جوان، مشکلی نیست که بفهمند مردمان غربی چگونه زندگی می‌کنند و تحت تاثیر فرهنگ آنها قرار می‌گیرد. 
جوان، با دیدن زندگی غربی ها و عدم تبیین فرهنگ ایرانی اسلامی به صورت صحیح برای آن جوان، سبب می‌شود تا جوان، جذب فرهنگ غربی شود و مد و مدگرایی برای او یک آرمان می‌شود. 
 

برخی از تاثیرات مد

تاثیر مد این است که فقط جنبه ای زیبای و قیمت آن دیده شود، مثلا برای یک لباس فقط مارک و قیمت بالای آن دیده نشود، در حالی که کارکردهای لباس و پوشاک بدین ترتیب است؛ 
۱٫ انسان را از خطرات و آفت های طبیعی حفظ می‌کند. 
۲٫ به انسان آراستگی و وقار می‌بخشد.
۳٫ در جهت حفظ عفت و شرم، به انسان کمک می‌کند. علاوه بر این کارکرد ها، غریزه ای زیبا پسندی انسان ها را نیز ارضاء می‌کند. 
(اما مدگرایی هدفش، فقط پرداختن به ظاهر و زیبا جلوه دادن زندگی از جمله لباس، زیورآلات یا نمای منزل که در عرصه زندگی بیشتر نمود بیرونی دارد) [۱] 
نکته : هدف مدگرایی هم همین است که انسان را مشغول دنیا طلبی و زیور آلات کند[۲] ، تا بیخیال معنویت و آخرت شوند. 
 

لباس، تجلی کننده هویت فرد و جامعه

لباس و پوشاک از یک سو، به عنوان تجلی دهنده ای هویت فردی و از سوی دیگر، تجلی بخش هویت جامعه ای او تلقی می‌شود و با توجه به این موضوع مهم، وظیفه مسئولین ذی الربط است که بتوانند، مدهای متناسب با ارزش های فرهنگی برای جوانان ارائه کنند تا روحیه ای مدگرایی جوانان، با رشد  شخصیتی آنها در تعارض و تضاد قرار نگیرد و بتوانند با مدیریت مد بر جامعه کنترل داشته باشند. 
(مد یکی از پدیده های عینی است که از طریق آن، افراد جامعه تحت کنترل در می آیند و مسیر خاصی را طی می‌کنند. زیمل معتقد است؛ مد، میل به گرد هم آمدن و اجتماع با دیگران است و هم میل به جدایی و ممتاز بودن از دیگران را ارضا می‌کند.) [۳] 
 

رسانه و فرهنگ غرب

از طرفی با رشد صنعت ارتباط و بوجود آمدن دهکده ای جهانی و هدف غربی ها، رساندن فرهنگ خود به عنوان یک فرهنگ جهانی و تحمیل کردن فرهنگ، مدگرایی و تجمل‌گرایی به مردمان جهان و به خصوص مردمان ایران است.که از طریق رسانه به بهترین شکل ممکن توانستند که موفق باشند. 
 

نقش رسانه ای ملی

در این زمان که هجمه های فرهنگی غرب در جریان است، فرد باید از طریق رسانه های جمعی نه به طور کاملا مستقیم و به صورت تحکمی، آگاهی یابد که چه نحوه پوششی یا سبک زندگی، به لحاظ آثار روانی، اجتماعی، فرهنگی و دینی می‌تواند مطلوب باشد. فرد باید پیام ها را دریافت کند تا توانایی های شناختی لازم را در جهت انتخاب صحیح مصرف پوشاک و مد، بدست آورد. 
و رسانه به عنوان یک پیوند دهنده بین مصرف کننده و مد، باید با بهترین شکل و طبق اقتضای جامعه و مذهب، رفتار کند، نه اینکه با ترویج فرهنگ های اشتباه و اسراف های زیاد در فیلم ها وسریال ها، سبب بروز اختلال در رفتار جوان و جامعه بشود. 
فرهنگ، مهمترین و بنیادی‌ترین زمینه برای شکل گیری هویت فردی و جامعه است و دشمن توانسته با برنامه ریزی خودش، فرهنگ ایرانی اسلامی را به عنوان یک عقب افتادگی تحمیل کند و فرهنگ باطل خود را به عنوان مد قرار دهد، در حالی که فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار ارزشمندتر از فرهنگ غرب است. 
 

علل و عوامل پیدایش مد و مدگرایی

علاوه بر برنامه و هدف دشمن، یک سری عوامل وجود دارد که سبب مدگرایی می‌شود.

۱٫ تنوع طلبی و نوگرایی

انسانها، فطرتا تنوع طلب هستند و اگر این غریزه تنوع طلبی را مدیریت نکنند، سبب می‌شود که هر چیز جدیدی را امتحان کنیم و برای خودمان انتخابش کنیم، در دنیای امروزی، افرادی را سراغ داریم که دارای ماشین و منزل زیبا هستند اما باز هم سراغ جدیدترین ماشین یا سبک لباس می‌روند، این بخاطر تنوع طلبی است. 
 

۲ . تقلید و تبعیت از دیگران

مشکلی که دامان بعضی ها را گرفته، این است که زندگی دیگران را برای خودشان سرمشق قرار می‌دهند و هر کاری که آنها انجام می دهند را تکرار می‌کنند، مثلا؛ افراد مشهور (فوتبالیست ها و هنرمندان) را الگو قرار می‌دهند و زندگی خود را مانند آنها درست می‌کنند. 
 

۳٫ چشم و هم چشمی

مشکل بعضی از خانم هاست این پدیده، که با دیدن لباس های خانمی یا طلاها و زیورآلات او، سعی بر آن می‌کند که همانند او شود یا اینکه لباسی بالاتر از نظر قیمت و مد برای خودش انتخاب کند. 
نکته؛ اگر این رقابت با دیگران را در جهت مثبت سوق دهیم، سبب پیشرفت می‌شود اما اگر فقط برای مد با همدیگر رقابت کنیم، سرانجام خوبی ندارد.
 

۴٫ جلب توجه دیگران

گسترش فضای مجازی و اینترنت سبب شده تا افرادی با تعویض و تغییر هر روزه لباس و آرایش خود و خریدن زیورآلات های لاکچری و با اشتراک گذاشتن عکس های خود در صدد جلب توجه دیگران هستند و سعی دارند تا نگاه دیگران، معطوف به آنها باشد. 
چهارعلت‌ مدگرایی بود که بیان کردیم، قطعا علت‌های دیگری هم دارد ما در این مقاله به همین مقدار بسنده می کنیم و در ادامه مقاله بعدی، در مورد نگاه اسلام به مد و طرز پوشش آن رسیدگی می کنیم.

پاورقی
[۱]مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان، آقای طالقانی و کشی، به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن، کد خبر، ۳۳۲۷۴۶۹
[۲] سوره حدید، آیه ۲۰ : اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَهٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ. بدانید که زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه‌ای است طفلانه و لهو و عیّاشی و زیب و آرایش و تفاخر و خودستایی با یکدیگر و حرص افزودن مال و فرزندان.
[۳]قبادی دانا، حمید، مجموعه مقالات برگزیده دومین جشنواره مد و لباس فجر، تهران؛ پیام عدالت، چاپ ۱۳۹۳، صفحه ۵۰

منبع 
قرآن کریم، سوره حدید
قبادی دانا، حمید، مجموعه مقالات برگزیده دومین جشنواره مد و لباس فجر، تهران؛ پیام عدالت، چاپ ۱۳۹۳
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان، آقای طالقانی و کشی، به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن

بیشتر بخوانید :
جایگاه مدگرایی در سبک زندگی اسلامی (بخش اول)
جایگاه مدگرایی در سبک زندگی اسلامی (بخش دوم)
جایگاه مدگرایی در سبک زندگی اسلامی (بخش سوم)
عوامل و انگیزه­ های مدگرایی جوانان (بخش اول)
عوامل و انگیزه ­های مدگرایی جوانان (بخش دوم)
پیامدهای منفی روحی و روانی مدگرایی چیست؟
آسیب­ های فرهنگی و سیاسی مدگرایی در جامعه 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود