چگونه می توان بدون استفاده از دارو فشار خون را پایین آورد (بخش اول)

0 3,846

بیماری فشار خون بالا یا پرفشاری خون یکی از بیماری های اصطلاحاً خاموش محسوب شده که عدم کنترل آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. با رعایت برخی نکات ساده قادر خواهید بود بدون افزودن بر دوز داروهای مصرفی، فشار خون خود را پایین آورید. در این نوشتار به برخی از این راهکارها اشاره خواهیم کرد.

با تغییر در سبک زندگی سالم تر بمانید.
پایین آوردن فشار خون بدون دارو (بخش اول)

مقدمه

فشار خون بالا یکی از مشکلات شایع در جامعه امروزی محسوب می شود. بسته به شدت بالا بودن فشار خونتان، ممکن است برای کنترل آن نیاز به مصرف دارو داشته باشید. حتی وقتی برای کنترل و پایین آوردن فشار خون به دارو نیاز دارید، با اصلاح و تغییر در سبک زندگی تان قادر خواهید بود فشار خونتان را پایین آورده و مصرف دارو را کاهش دهید. استفاده از تکنیک هایی همچون تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی در کنار مصرف دارو، به شما کمک خواهد کرد تا زندگی سالم تری را تجربه کنید.

۱٫ مصرف نمک خود را کاهش دهید

الف. به غذای خود نمک زیادی اضافه نکنید. اگر خودتان آشپز هستید، در هنگام طبخ غذا تنها مقدار کمی نمک به غذای خود بزنید و وقتی غذا آماده شد، در هنگام خوردن نیز سعی کنید به غذا نمک نزنید. بدن شما به مقدار اندکی نمک نیاز دارد، اما معمولاً بیش از مقدار مورد نیاز بدنتان را از از طریق مواد غذایی، جذب می کنید.
    • اضافه کردن بیش از حد نمک به غذا موجب می شود مایعات در بدن شما باقی بمانند و همین امر باعث افزایش فشار خون خواهد شد.
    • همیشه به این نکته توجه داشته باشید که میزان سدیم موجود در نمک دریا و نمک کوشر، تفاوتی با نمک معمولی ندارد.
ب. از خوردن غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. غذاهای فرآوری شده معمولاً حاوی مقادیر زیادی نمک و دیگر افزودنی ها مانند ماده نگهدارنده ی بنزوات سدیم هستند. توجه داشته باشید که مشکل افزایش فشار خون تنها بر خواسته از میزان نمکی نیست که در هنگام طبخ و یا خوردن، به غذاهای خود اضافه می کنیم، بلکه سدیم موجود در غذاهای آماده نیز برای فشار خون ما مشکل ساز خواهد بود.
  • سدیم موجب می شود بدن شما آب را در درون خود نگه دارد و همین امر باعث افزایش فشار خون شما خواهد شد. برای اینکه از میزان سدیم موجود در مواد غذایی آماده اطلاع یابید، به برچسب های روی محصول توجه کنید.
  • قبل از خرید مواد غذایی به برچسب آن نگاه کرده و محصولی را انتخاب کنید که حاوی مقدار کمی نمک و سدیم باشد.
  • معمولاً غذاهای کنسروی و آماده شده حاوی مقادیر زیادی نمک و سدیم هستند. پس لازم است حتی المقدور از مصرف انواع کنسروها مانند تن ماهی، کنسرو لوبیا، بادمجان و غیره و انواع غذاهای آماده مانند همبرگر، سوسیس و دیگر گوشت های فرآوری شده که حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند، اجتناب کنید. همچنین مصرف سس های آماده مانند سس خردل، سالسا، چیلی، سویا، باربیکیو، کچاپ و دیگر سس ها را در رژیم غذایی خود محدود نمایید.
ج. مراقب میزان مصرف سدیم باشید. رژیم غذایی روزانه بیشتر آمریکایی ها حاوی بیش از ۵۰۰۰ میلی گیرم سدیم است که تقریباً تمام متخصصین حوزه پزشکی معتقدند مصرف این میزان سدیم به سلامت افراد آسیب می رساند. اگر به هر دلیلی نمی خواهید و یا نمی توانید مصرف سدیم خود را بالکل قطع کنید، اما برای حفظ سلامتی تان لازم است آن را به میزان حداکثر ۲ گرم (۲۰۰۰ میلی گرم) در روز، کاهش دهید. برای کنترل این مقدار دریافت نمک/کلسیم دریافتی را کنترل کرده و اطمینان یابید که بیش از اندازه سدیم را وارد بدن خود نمی کنید.
  • برای کنترل و زیر نظر گرفتن میزان سدیم دریافتی خوب است از یک دفترچه یادداشت و یا اپلیکیشن تلفن همراه استفاده کنید. جالب است بدانید که برای کنترل رژیم غذایی برنامه های مختلفی ساخته شده که با استفاده از آن ها قادر خواهید بود میزان سدیم دریافتی در طول روز را ثبت و محاسبه نمایید.
  • یک رژیم غذایی کم سدیم معمولاً عبارت است  از مصرف ۰ تا ۱۴۰۰ میلی گرم مصرف نمک در طول یک شبانه روز. یک رژیم غذایی با مقدار سدیم متوسط حاوی  ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی گرم سدیم در یک شبانه روز است. و در نهایت یک رژیم غذایی با سدیم بالا عبارت است از رژیم غذایی ای که مشتمل بر بیش از ۴۰۰۰ میلی گرم سدیم در روز باشد.
  • همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، میزان سدیم موجود در انواع مختلف نمک از جمله نمک دریا و نمک کوشر، به همان میزان کلسیم موجود در نمک معمولی است. یکی از جایگزین های نمک پتاسیم کلراید است که برای برخی افراد مناسب نبوده و ممکن است شما نیز تمایلی به جایگزین نمودن آن با نمک نداشته باشید. به جای مصرف نمک می توانید از چاشنی های بدون سدیم مانند آب لیمو، سرکه های طعم دار و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • توجه نمایید که مصرف روزانه توصیه شده سدیم حدود ۲۵۰۰ میلی گرم است.

۲٫ رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

الف. برای خود یک رژیم غذایی متوازن و کم چرب انتخاب کنید. وقتی سعی می کنید فشار خون خود را کاهش دهید، مهم است که بر تعدیل و توازن در رژیم غذایی تان تمرکز نمایید. سعی کنید یک رژیم غذایی گیاهی را برگزیده، مقدار مصرف میوه و سبزیجات تازه را افزایش داده و میزان مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را کاهش دهید.
  • سعی کنید حداقل در یک وعده غذایی خود گوشت مصرف نکرده و تنها میوه و سبزیجات استفاده کنید. مثلاً می توانید برای یکی از وعده های غذایی خود سالادی تهیه کنید که محتوی سبزیجات مختلف، هویچ، خیار، کرفس و مغز تخمه آفتابگردان باشد.
  • وقتی قرار است گوشت یا ماهی مصرف کنید، مطمئن شوید که نوع کم چرب آن ها را انتخاب کرده اید مانند مرغ بدون پوست و ماهی سالمون. همچنین وقتی تصمیم به مصرف مواد لبنی مانند شیر و ماست و پنیر دارید، نوع کم چرب آن ها را انتخاب کنید.
ب. از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد شکر و نمک پرهیز کنید. این بدان معنی است که باید از مصرف انواع شکلات، کربوهیدرات های فرآوری شده و گوشت قرمز، اجتناب کنید. ممکن است این مواد غذایی برای شما لذیذ باشند، اما از ارزش غذایی کمی برخوردار بوده و اگر اندک ارزش غذایی ای هم داشته باشند، می توانید با مصرف مواد غذایی سالم تر، همین ارزش غذایی و بلکه بیشتر را دریافت کنید.
  • به جای مصرف گوشت قرمز، از گوشت های سالم تر مانند گوشت پرندگان و یا ماهی استفاده کنید.
  • اگر گاهی اوقات هوس خوردن قند و شکر و شیرینی جات به سرتان زد، به جای آن یک میوه شیرین بخورید.
ادامه دارد….  منبع: سایت wikihow   مترجم: سید مصطفی سید آقامیری



شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود