تفاوت همدلی و همدردی(بخش دوم)
تفاوت همدلی و همدردی(بخش دوم)
در بخش اول به تفاوت های همدلی و همدردی و فواید و مزایای آن ها اشاره کردیم. در این مطلب به راهکارها و راهبردهای کسب این مهارت خواهیم پرداخت.
تفاوت همدلی و همدردی(بخش دوم)
با آموختن مهارت همدلی و همدردی به فردی مهربان تبدیل خواهید شد.
تعداد کلمات ۱۰۰۰ / تخمین زمان مطالعه ۵ دقیقه
چگونه می توان به مهارت های همدلی و همدردی مجهز و تبدیل به فردی مهربان و مشفق گردیم؟
حال باید دید که عناصر اصلی مهربان شدن چیست و چه گام های عملی لازم است برداشته شود تا تبدیل به فردی مهربان شد. در ادامه به برخی از این عناصر و راهکارها اشاره می کنیم:
۱٫ خوب گوش کردن را بیاموزید.
در اعماق وجود هر فرد مهربانی توانایی خوب گوش دادن نهفته است، اما در عین حال باید بدانید خوب گوش دادن یکی از دشوار ترین مهارت هایی است که فرد در طول زندگی خود می آموزد. برای خوب گوش دادن لازم است تمام قضاوت های خود را نادیده گرفته و کنار بگذاریم و تمام توجه خود را به گوینده معطوف داریم. خوب گوش دادن چه در همدلی و چه همدردی یکی از کلیدهای اصلی محسوب می شود، چرا که خوب گوش دادن ما را قادر خواهد ساخت که بهترین و تأثیر گذارترین واکنش را نسبت به احساسات، هیجانات و موقعیت طرف مقابل از خودمان بروز دهیم.
۲٫ به هیجانات طرف مقابلتان واکنش نشان دهید، چرا که واکنش نشان دادن، حاکی از دقت شما به طرف مقابل است.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای انکه در مهارت همدلی و همدردی موفق باشیم، باید بدون هیچ قضاوتی به تمام کلمات گوینده دقت کنیم، اما مهمتر از توجه به کلمات، توجه به هیجانات مستتر در کلمات طرف مقابل است. به عبارتی لازم است با دقت فراوان هیجانات فرد که خود را در قالب کلمات نشان می دهند را دریابیم تا در مرحله بعد با پاسخ مناسب و شایسته به آن ها در بهبود حال فرد مقابلمان مؤثر عمل کنیم. از آنجا که تفسیر کلمات می تواند هیجاناتی همچون احساس گناه، ترس و اضطراب را فاش سازد، ما نیز باید از لا به لای کلمات بیان شده این هیجانات و احساسات را با عمق بیشتری درک کرده و پاسخی مشفقانه و مرتبط با آن ها را از خود نشان دهیم.
۳٫ با رفتارتان به فرد مقابل اهمیت دهید.
زمانی که در مورد مهربانی، همدلی و همدردی صحبت می کنیم همیشه ذهنمان معطوف فردی می شود که در حال تجربه نمودن هیجانات منفی است. کلید اصلی مهربانی داشتن نگرشی مثبت به فرد مقابل و در نظر گرفتن ویژگی های انسانی اوست. با این کار در حقیقت شما فقط در مورد موقعیت پیش آمده برای فرد قضاوت می نمایید و نه فردی که در آن موقعیت گرفتار شد است. از سوی دیگر با داشتن چنین نگاهی قادر خواهید بود صفات و نکات مثبت فرد مقابل را برجسته و تقویت نموده و موجب تعالی او گردید.
۴٫ صبور باشید زیرا ممکن است این فرایند اندکی طولانی شود.
وقتی می خواهید با فردی که دچار هیجانات منفی در موقعیتی خاص شده، ارتباط برقرار کرده و اعتمادش را جلب کنید، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید. در نظر گرفتن و به کار بستن نکات بیان شده در بالا برای اینکه تبدیل به فردی مشفق و شنونده ای ماهر شوید بسیار مفید خواهند بود، اما جلب اعتماد فرد مقابل به نحوی که بدون هیچ گارد و مانعی و با اعتماد کامل سفره دلش را برای شما باز کند، به صبر زیادی نیاز خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف باید خودخواهی و تصمیمات ناشی از امیال نفسانی را کنار گذاشته و خود را به خوبی در جایگاه طرف مقابل تصور نماییم. اگر فرد مقابل ببیند احساسات و هیجاناتش را به خوبی درک کرده اید مطمئن باشید به شما اعتماد خواهد نمود.
۵٫ با احساسات خود به هیجاناتش واکنش نشان دهید تا نشان دهید که درد، غم و نگرانی هایش را حس کرده و درک می کنید.
بالاخره هر چه قدر هم مشفقانه، دلسوزانه و با دقت کافی به حرف های فرد مقابل خود گوش دهید، زمانی خواهد رسید که او سکوت نموده و زمان واکنش و پاسخ شما فرا خواهد رسید. اینجاست که باید به او بفهمانید که موقعیت و هیجاناتش را درک کرده اید. باید توجه داشت که یک عکس العمل و واکنش خوب و به جا موجب افزایش اعتماد خواهد شد. نکته کلیدی این است که واکنش شما با احساس همراه باشد، زیرا این حالت نشان دهنده این است که شما به خوبی خود را در هیجانات فرد مقابلتان غوطه ور نموده اید و کاملاً حالش را درک می کنید.
سخن پایانی
منبع: سایت« لایف هک»
مترجم: سیدمصطفی سیدآقامیری
بیشتر بخوانید:
تفاوت همدلی و همدردی (بخش اول)
همدلی با دیگران را بیاموزیم
اجزای همدلی و موانع شکل گیری آن
همدلی از هم زبونی بهتره
همدردی و همدلی کردن با کودک