دزد زمان خود را بیشتر بشناسید

0 254

دزد زمان خود را بیشتر بشناسید

زمان بین تمامی ما به میزان یکسانی تقسیم شده است. اما بسیاری از ما، این سرمایه ی ارزشمند را بدون فکر صرف مسائل بی ارزش می کنیم. در واقع اجازه می دهیم آن را از ما بدزدند. اگر مقدار کمی پول همراه داشته باشید، بیشتر به امنیت آن توجه می کنید، اما در برابر سرمایه‌ی ارزشمند زمان بی تفاوت هستید. اگر دزدهای زمان را بشناسید دیگر اجازه نمی دهید که این سرمایه ی ارزشمند از دست تان برود.

دزد زمان خود را بیشتر بشناسید
دزد زمان خود را بیشتر بشناسید

بزرگترین دزد زمان تلفن همراه است.
 
چکیده : زمان بین تمامی ما به میزان یکسانی تقسیم شده است. اما بسیاری از ما، این سرمایه ی ارزشمند را بدون فکر صرف مسائل بی ارزش می کنیم. در واقع اجازه می دهیم آن را از ما بدزدند. اگر مقدار کمی پول همراه داشته باشید، بیشتر به امنیت آن توجه می کنید، اما در برابر سرمایه‌ی ارزشمند زمان بی تفاوت هستید. اگر دزدهای زمان را بشناسید دیگر اجازه نمی دهید که این سرمایه ی ارزشمند از دست تان برود.

تعداد کلمات ۱۰۳۵ / تخمین زمان مطالعه ۵ دقیقه


دزد زمان خود را بیشتر بشناسید
دزد زمان خود را بیشتر بشناسید

۱- تلفن همراه

بزرگترین دزد زمان تلفن همراه است. در زندگی امروزه، ساعت ها صرف گشتن در شبکه های اجتماعی و دیدن عکس های دیگران و مطالب بی ارزش می شود. همیشه دوستانی هستند که به دلیل بیکاری خود با شما تماس می گیرند یا پیام می دهند و ساعت ها وقت شما را می گیرند. استفاده از تلفن همراه خود را محدود کنید و تنها در زمان های مشخصی در روز شبکه های اجتماعی و یا پیام ها را بررسی کنید. به طور مثال تنها ۱۰ دقیقه در صبح و ۱۰ دقیقه در هنگام ظهر و ۱۰ دقیقه در شب شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک را بررسی کنید. در هنگام بررسی شبکه های اجتماعی بسیار مراقب زمان باشید چون در غیر این صورت ممکن است در طی روز چندین ساعت از زمان با ارزش خود را در فضای مجازی هدر دهید.
 

۲- فکر و نگرانی

ذهن مدام در حال تفکر است. بعضی از فکرهایی که در طی روز به ذهن ما خطور می کند، تنها باعث می شود که وقت خود را هدر دهیم. با مشکلی برخورد کردید، ذهن تان درگیر است و بازده و راندمان کاری شما پایین می آید. چه بسا دست از کار بکشید و مشغول تفکر شوید یا با همکاران تان به گفت و گو بنشینید. و یا به هنگام کار ناگهان فکر مهمانی هفته ی آینده به ذهن تان می آید و ساعت ها در اینترنت مشغول جستجوی لباس مناسب می شوید. از امروز به خود قول دهید زمانی که می خواهید روی کاری تمرکز کنید، از ورود هر فکر بی ربط به ذهن تان جلوگیری نمایید و آنچنان جدی غرق در کار شوید که هیچکس جرات قطع کردن رشته تمرکزتان را نداشته باشد. به دوستان و همکاران تان بگویید که چه زمانی در دسترس خواهید بود.
 

۳- کار امروز را به فردا بینداز!

همیشه ندایی درونی به ما این جمله را می گوید، جملاتی مثل “هنوز وقت هست” ، “ از شنبه شروع می کنم” و … در آن زمان شاید بی حوصله یا در حال هدر دادن وقت به صورت های مختلف باشیم. در این حالت ها باید با ایجاد یک حس اضطرار در خوتان، ابتدا کارهای مهم تر را انجام دهید و سپس بقیه کارها را به زمان استراحت موکول کنید.
ک ضرب‌المثل می‌گوید: هرگز کاری را که امروز قادر به انجام آن هستی به فردا مگذار؛ زیرا «امروز» همان «فردایی» است که دیروز در انتظار آن بودی و این یعنی هشدار که اگر به واگذاری امروز به فردا عادت کنی، کاری از پیش نخواهی برد و اگر همه عادت کنند، کاری به انجام نخواهد رسید.  یک ضرب‌المثل می‌گوید: هرگز کاری را که امروز قادر به انجام آن هستی به فردا مگذار؛ زیرا «امروز» همان «فردایی» است که دیروز در انتظار آن بودی و این یعنی هشدار که اگر به واگذاری امروز به فردا عادت کنی، کاری از پیش نخواهی برد و اگر همه عادت کنند، کاری به انجام نخواهد رسید.

هیچ فکر کرده‌اید اگر مخترعان و دانشمندان کار امروز را به فردا وامی‌نهادند، انسان هنوز در همان عصر نخستین مانده بود؟ هیچ فکر کرده‌اید اگر قرار باشد مسافری رفتن را به فردا واگذارد، به هیچ جا نخواهد رسید؟ هیچ فکر کرده‌اید چرا در آیات قرآن و در آموزه‌های دینی این همه بر تلاش و تکاپو تأکید می‌شود و ما را از واگذاری کار امروز به فردا که در تنبلی و بی‌برنامگی نمود پیدا می‌کند پرهیز می‌دهد؟ «لیس للانسان الا ما سعی» آدمی را به تکاپو و تلاش برای آینده‌ی بهتر می‌‌خواند در آیه‌ای دیگر خداوند سنت خویش را آشکارا بیان می‌کند که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی‌کند مگر آن‌که آنان در خود تغییر ایجاد کنند و این تغییر فقط با مدیریت زمان حال ممکن است. ما هنگامی می‌توانیم زندگی امروز و آینده‌ی خود را خوب بسازیم که همین امروز کار خود را انجام دهیم. امروز، «خویشتن» را چنان بسازیم که از ما هر کاری که سر بزند سزامند و سازنده باشد.
برای این کار باید از مسامحه‌کاری دست بشوییم. برایان تریسی می‌گوید: «یکی از راه‌های غلبه بر مسامحه‌کاری این است که فرض کنیم تنها یک روز فرصت داریم تا کارهای‌مان را انجام دهیم.» باید بدانیم شاید هیچ وقت فردا فرصتی برای جبران امروز نداشته باشیم. پس باید روی امروز متمرکز شویم. گراهام بل می‌گوید: «تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام می‌دهید، متمرکز کنید.» 
 

۴- جلسات کاری

شرکت در جلسه ای که می توانید بدون حضور فیزیکی آن را تشکیل کنید، هدر دادن وقت است. در عصر ارتباطات، زمانی که می توان با یک تماس تلفنی کارها را پیش برد، حضور در جلسات کار عاقلانه ای نیست، مگر اینکه جلسات ضروری باشند. در قرارهای کاری مهم نیز از تعارفات و مسائل حاشیه ای دوری کنید. هیچ صحبت مهمی در یک ملاقات حضوری به بیشتر از ۲۰ دقیقه زمان نیاز ندارد.
 

۵- انجام چند کار هم زمان

اگر قرار است روی کاری تمرکز کنید، آن را هم زمان با کار دیگر انجام ندهید. انجام چند کار با هم باعث می شود وقت بیشتری را به هر کدام اختصاص دهید. چرا که تمرکز روی هر کدام از کارها کم می شود.
همانطور که دارن هاردی می گوید: اگر می خواهید در بین افراد فوق موفق باشید باید خودخواه باشید! باید برای خودتان ارزش زیادی قائل شوید، زیرا کسی که برای خودش ارزش قائل نیست برای هیچ کس و هیچ چیز دیگری ارزش قائل نمی شود.
زمان بین تمامی ما به میزان یکسانی تقسیم شده است. اما بسیاری از ما، این سرمایه ی ارزشمند را بدون فکر صرف مسائل بی ارزش می کنیم. در واقع اجازه می دهیم آن را از ما بدزدند.

منبع : www.royalmind.ir

بیشتر بخوانید :
۲۰ نکته در تنظیم وقت
مربع مدیریت زمان
هفت تمرین مدیریت زمان
سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود