چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟

0 463

چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟

چشم سوم یا چشم درونی یک مرکز انرژی است که در مرکز پیشانی واقع شده است، که در اصطلاحات بیولوژیکی به عنوان “غده پینه آل” شناخته شده است. وقتی فعال شد، مردم بر این باورند که توانایی دیدن و درک اشیاء و انرژی دارند. تمرکز روی چشم سوم، که به نام تراتاکا (trataka) شناخته می شود، یکی از بهترین راه ها برای فعال سازی چاکرای چشم سوم (ajna chakra) یا نقطه انرژی است و به شما امکان احساس و درک بیشتر می دهد.

چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟
چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟

در مورد چشم سوم، برخی بر این باورند که مرکز انرژی ای در وجود انسان است.

چکیده: چشم سوم یا چشم درونی یک مرکز انرژی است که در مرکز پیشانی واقع شده است، که در اصطلاحات بیولوژیکی به عنوان “غده پینه آل” شناخته شده است. وقتی فعال شد، مردم بر این باورند که توانایی دیدن و درک اشیاء و انرژی دارند. تمرکز روی چشم سوم، که به نام تراتاکا (trataka)  شناخته می شود، یکی از بهترین راه ها برای فعال سازی چاکرای چشم سوم (ajna chakra) یا نقطه انرژی است و به شما امکان احساس و درک بیشتر می دهد.

تعداد کلمات ۱۱۷۶ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه

چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟

چگونه روی چشم سوم تمرکز کنیم؟

بخش اول: تمرکز

۱٫ مکان خود را انتخاب کنید. شما باید در جایی باشید که تمرکزتان به هم نخورد و آرام باشد. همچنین یک ایده ی خوب این است که همیشه یک مکان ثابت برای مدیتیشن و تمرکز داشته باشید، بنابراین بدن و ذهن شما به محل و موقعیت عادت می کند و راحت تر می توانید چشم سوم را فعال کنید.
 
۲٫ زمانی که انتخاب میکنید برنامه ریزی شده باشد. همانند محل، اکثر تمرین کنندگان مدیتیشن، روزانه از مراقبه در یک زمان ثابت بهره می برند.  به زمانی فکر کنید که مناسب ترین زمان برای تمرکز، آرامش وآزادی ذهن شماست. بلافاصله قبل یا بعد از غذا خوردن آن را انجام ندهید. بسیاری از مردم ترجیح می دهند صبح ها مراقبه کنند، اما هر زمانی از روز را که انتخاب کنید، می توانید مدیتیشن کنید، اگر به طور مرتب ادامه دهید.
 
۳٫ حرکات کششی قبل از شروع. با از بین بردن برخی از انقباضات در بدن خود، می توانید برای مدت طولانی و راحت تر برای انجام مدیتیشن بنشینید.  انجام این کار هر بار قبل از مدیتیشن نیز می تواند به قرارگیری شما در چهارچوب های ذهنی که در مدیتیشن به آنها احتیاج دارید کمک کند. هر یک از این تمرینات را برای حدود ۳۰ ثانیه انجام دهید.

خم شدن و تلاش برای لمس کردن انگشتان پا

  •  کشیدن آرنج ها به سمت بالای سر
  • دراز کشیدن به پشت و پاها در هوا – پاها را در زاویه ۹۰ درجه با بقیه بدن خود قرار دهید.

 
۴٫حالت نشستن.  برای اکثر مردم، موقعیت ایده آل، نشستن آرام و به صورت چهارزانو است. اگر این حالت ناراحت کننده یا دشوار است، با حالت های دیگر که باعث ایجاد تمرکز بر نفس و مدیتیشن شما می شوند، آزمایش کنید.  به صورت چهارزانو روی زمین کار کنید.

قفسه سینه خود را باز کنید و کمر خود را صاف بگیرید.

  • دستان خود را روی پاهای خود یا روی زانوی خود قرار دهید – هرچه که احساس می کنید بهتر است.
  •  سر خود را بالا نگهدارید و چشمهایتان را به آرامی ببندید.

 
۵٫ ریلکس کردن. به بدن خود اجازه بدهید که رها شود. به داخل و بیرون تنفس بکند. به بدن خود و چگونگی احساسش دقت کنید. اگر درد در بدن شما وجود داشته باشد، قبل از شروع روی ریلکس کردن آنها تمرکز کنید.
 

  • به محض اینکه نشسته و ریلکس می کنید، در هر بخش از بدن خود تمرکز کنید.
  • ذهن خود را دور از نگرانی های خود قرار دهید و آماده باشید تا روی لحظه کنونی تمرکز کنید.
  • در بدن خود احساس رهایی کنید و تنفس را با تمرکز انجام دهید.

 
۶٫ تنفس. تنفس، کلیدی مهم برای انجام مدیتیشن است. از اینکه چگونه نفس شما وارد و خارج می شود، آگاه باشید.  سعی کنید به طور کامل بر تنفس خود تمرکز کنید . یک نفس عمیق بکشید (برای سه شماره دم و برای سه شماره بازدم)، با دو نفس عمیق دیگر این کار را تکرار کنید، و سپس مدیتیشن را شروع کنید.
 
۷٫ ذهن خود را آزاد کنید. اینجا نقطه ای است که شما شروع به تمرکز روی چشم سوم، مرکز پیشانی خود خواهید کرد. در زیر پلک ها، چشم های خود را به سوی چشم سوم حرکت دهید. آنها را در طول مدیتیشن در همان نقطه متمرکز نگاه دارید.  همانطور که تمرکز کرده اید از عدد صد به عقب بشمرید. اگر نتوانید فورا با چشم سوم تماس بگیرید، نگران نباشید. مدیتیشن می تواند مدتی طول بکشد تا بتواند انجام شود و چشم سوم را فعال کند.
 

بخش دوم: فعال کردن چشم سوم

 
۱٫ دسترسی به چشم سوم. زمانی که شما به پایان شمارش وارونه از عدد صد رسیدید باید برای دسترسی به چشم سوم آماده باشید. هنگامی که شما به خوبی تمرکز کردید، احساس می کنید همه چیز تاریک است به جز چاکرا چشم سوم. اگر چشم سوم شما فعال شود، مغز شما آرام خواهد شد اما در سطح جدیدی عمل می کند. هر دو طرف مغز با هم کار خواهند کرد و شما از انرژی اطراف خود آگاه خواهید شد.

 

  •   شما خواهید فهمید  زمانی که بدن شما سطح انرژی جدیدی را احساس کند که از درون و اطراف احساس میشود، به چشم سوم دسترسی پیدا کرده اید.
  • همچنین زمانی که شما قادر به تمرکز بر روی یک شی یا تصویر شدید و ذهن شما به طور کامل توسط آن شی یا تصویر مصرف شد، شما می توانید بگویید که چشم سوم شما فعال شده است.

 
۲. تجربه کردن چشم سوم. افراد، واکنش های مختلفی نسبت به فعال شدن چشم سوم دارند.  بعضی از مردم جرقه ذهنی جلوه های بصری مختلف مانند تصاویر طبیعت، آبشارها، مردم، قطارها و صحنه های دیگر که ممکن است دیده شوند را تجربه می کنند. برخی افراد آن را به عنوان توانایی دیدن افکار شما توصیف میکنند ، تقریبا به نظر می رسد که گویی آنها را بر روی تخته سیاه میپیمایند.
 
۳٫ در مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی چشم سوم تمرکز کنید. در ابتدای اولین تلاش برای فعال شدن چشم سوم طبیعی است که سردرد داشته باشید. نگران نباشید –همچنان که به تمرین ادامه میدهید، سردرد برطرف خواهد شد. برای تمرین دادن به درک بیشتر از چشم سوم، تمرکز بر یک تصویر خاص را امتحان کنید.  می تواند یک عدد باشد، می تواند یک شی باشد – فقط سعی کنید ذهن خود را در مرکزتصویری که انتخاب کرده اید متمرکز کنید.
 
۴٫ خود را به آرامی از مدیتیشن بیرون بیاورید. توجه خود را از چشم سوم بردارید. آرام باشید، اما به تنفس خود بیشتر دقت کنید. به راهی که نفس شما به داخل و بیرون میرود توجه کنید. گاهی اوقات در زمانی که شما دارید از مدیتیشن خارج می شوید شمارش کمک می کند تمرکز بیشتری بر تنفس خود داشته باشید. چشمان خود را به آرامی باز کنید.

بخش سوم: تمرین را ادامه دهید

 ۱٫ روزانه تمرین کنید. زمانی که تمرین مدیتیشن شما ادامه پیدا میکند برایتان فعال کردن چشم سوم راحت تر خواهد بود. کار کردن روی تمرکز بر تصاویر مختلف در زمانی که شما در حال مدیتیشن هستید، به ارتقای تمرکز شما کمک میکند و چشم سوم را فعال نگاه میدارد.
۲٫ انرژی مدیتیشن خود را مهار کنید . از آنجا که چشم سوم یک چاکرا است، شما می توانید  روی ایجاد احساس  بهتر بدنتان و ارتباط بیشتر با درونتان، خودآموز کار کنید. اما این فورا نمی آید – تمرین مدیتیشن خود را ادامه دهید و روی سطوح بالاتری از تمرکز کارکنید. شما ممکن است خود را بیشتر در ارتباط با بدن خود و انرژی ای که در داخل و اطراف شما جریان دارد پیدا کنید – این نقطه همان مراقبه در چشم سوم است.
 
 
 

مترجم: احمد نونهال

https://www.wikihow.com/Meditate-on-the-Third-Eye
 

بیشتر بخوانید:
تاثیر اعتقاد به تقدیر الهی در زندگی انسان
رضایت از زندگی از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)
صبر؛ مهمترین مهارت‌ مقابله با مشکلات زندگی
مهمترین راهکارهای تحقق صبر در زندگی را بدانید

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود