فایده شناخت در دوران نامزدی

0 75

فایده شناخت در دوران نامزدی

یکی از عوامل مهم در استحکام خانواده‌ها، شناخت دو طرف در دوران نامزدی است. اگر این آگاهی و شناخت در دوران نامزدی به‌درستی انجام شود مشکلات و مسائل در خانواده‌ها کمتر می‌شود. با ما همراه باشید تا با فواید شناخت در دوران نامزدی آشنا شوید.

فایده شناخت در دوران نامزدی
فایده شناخت در دوران نامزدی

شناخت نامزد در دوران نامزدی بسیار اهمیت دارد.
 
چکیده: یکی از عوامل مهم در استحکام خانواده‌ها، شناخت دو طرف در دوران نامزدی است. اگر این آگاهی و شناخت در دوران نامزدی به‌درستی انجام شود مشکلات و مسائل در خانواده‌ها کمتر می‌شود. با ما همراه باشید تا با فواید شناخت در دوران نامزدی آشنا شوید.

تعداد کلمات ۵۷۵ / تخمین زمان مطالعه ۳ دقیقه

 
 فایده شناخت در دوران نامزدی

کسب آگاهی در دوران نامزدی[۱]

دوران نامزدی از بهترین و شیرین‌ترین و سازنده‌ترین ایام زندگی است که اگر با این دوران باظرافت و مهارت برخورد شود و به وظایف مخصوص آن عمل گردد عاملی مهمی در بالندگی و استحکام دوره‌های بعدیِ زندگی است.
دوران نامزدی یک دوره‌ی حد واسط است، که فرد را آماده‌ی ورود به زندگی مشترک می‌کند. در این دوره ارتباط نامزدها با یکدیگر بیشتر می‌شود و دراین‌ارتباط بیشتر، شناخت افراد از یکدیگر عمق پیدا می‌کند. در دوران نامزدی، خانواده و دوستان فرد وارد رابطه می‌شوند و فرد قبل از ازدواج می‌تواند با آن‌ها آشنا شود. شناخت شبکه‌ی ارتباطی نامزد، شناخت خانواده‌ی نامزد و شناخت دوستان نامزد و بیرون رفتن با او این فرصت را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم شناخت‌های قبلی خود را بازنگری کنیم، بتوانیم آینده‌ی خود را تا حدودی ببینیم و برای زندگی مشترک آماده شویم.
همان‌گونه که مردم می‌گویند، مشت نمونه خروار است. دوران نامزدی هم تا حدودی نمونه‌ی دوران بلندمدت زندگی مشترک است.

همان‌طور که می‌دانید؛ دانشمندان در تحقیقات علمی برای این‌که به نتیجه برسند، ابتدا فرضیه‌های خود را در یک نمونه آزمایش می‌کنند و بعد نتیجه را به‌کل آن موقعیت تعمیم می‌دهند. اگر قبل از ازدواج ماهم از نامزد خود فرضیه‌ها یا شناخت‌هایی داشته باشیم و بخواهیم درستی و نادرستی این شناخت‌ها را مورد آزمایش قرار دهیم، به دو صورت می‌توانیم عمل کنیم. یکی این‌که وارد زندگی شویم و در زندگی مشترک خود فرضیه‌ها و شناخت‌های خود را بیازماییم.
ولی در آن زمان نتیجه‌ی آن شناخت‌ها به ما قدرت انتخاب نمی‌دهد، چراکه قادر به تغییر جدی نخواهیم بود؛ اما اگر یک نمونه و یک فرصت محدود برای تجربه و آزمون داشته باشیم، نتایج ما کاربرد خواهد داشت. اگر فرضیه‌ی شما این باشد که مرد موردنظر شما یا خانم موردنظر شما خانواده‌ی خوبی دارد، آیا نباید این فرضیه آزموده شود؟ دوره‌ی نامزدی فرصتی فراهم می‌کند که این فرضیه‌ها و این‌گونه شناخت‌ها درستی و نادرستی خود را تا حدودی نشان دهند. در این دوره ما این فرصت را خواهیم داشت که با نمونه‌ای از زندگی مشترک وزندگی آینده‌ی خود روبرو شویم و شناخت‌ها و تصورات خود را اصلاح کنیم؛ به‌درستی یا نادرستی آن‌ها پی ببریم و درعین‌حال این فرصت و امکان را هم داریم، که قبل از آسیب جدی از ارتباط دور شویم.

درصورتی‌که در دوران نامزدی مرد و زن متوجه شوند که برای هم مناسب نیستند، بهترین کار این است که قبل از وقوع عقد، وعده‌ی ازدواج را برهم زنند.
از طرف دیگر، ازآنجاکه ازدواج تغییر و انتقال دشواری است و تغییرات جدی در زندگی ایجاد می‌کند، لازم است که این تغییر به‌مرورزمان و به آهستگی انجام شود. وجود دوران نامزدی امکان این روند را فراهم می‌کند. در دوران نامزدی هردو طرف درعین‌حال که به شناخت بیشتری نسبت به هم‌دست پیدا می‌کنند، خود را آماده‌ی زندگی مشترک می‌کنند.
سه کارکرد عمده دوران نامزدی عبارت‌اند از:
۱ ـ عمیق‌تر شدن آشنایی
۲ ـ آمادگی برای ورود به زندگی مشترک
۳ ـ پذیرفتن نامزد به‌عنوان همسر و قطعیت در تصمیم‌گیری
 
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
وظایف همسران در دوران نامزدی
دیدارها در دوران نامزدی
 نکات کلیدی درباره دوران نامزدی


پی نوشت :
[۱] اقتباس از: میرمحمدصادقی، مهدی، ازدواج (آموزش پیش از ازدواج)، تهران‌: سازمان‌ بهزیستی‌ کشور، معاونت‌ امور فرهنگی‌ و پیشگیری‌، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ۱۳۸۴٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود