مشاوره های قبل از ازدواج

0 53

مشاوره های قبل از ازدواج

هر شخصی ویژگی‌های شخصیتی دارد که برای ازدواج با شخص دیگر بهتر است نزد روانشناس یا مشاور ازدواج برود تا هم با ویژگی شخصیتی خود و هم با ویژگی شخصیتی طرف مقابل آشنا شود تا در آینده دچار مشکل نشوند. با ما همراه باشید تا بدانید قبل از ازدواج چه آزمون‌هایی لازم است.

مشاوره های قبل از ازدواج
مشاوره های قبل از ازدواج

 قبل از ازدواج بهتر است نزد روان شناس یا مشاور بروید.
 
چکیده: هر شخصی ویژگی‌های شخصیتی دارد که برای ازدواج با شخص دیگر بهتر است نزد روانشناس یا مشاور ازدواج برود تا هم با ویژگی شخصیتی خود و هم با ویژگی شخصیتی طرف مقابل آشنا شود تا در آینده دچار مشکل نشوند. با ما همراه باشید تا بدانید قبل از ازدواج چه آزمون‌هایی لازم است.

تعداد کلمات ۶۴۴ / تخمین زمان مطالعه ۳ دقیقه


مشاوره های قبل از ازدواج

آزمون‌ها و پرسشنامه‌های ازدواج

امروزه افراد برای اینکه ازدواج خوب، بانشاط، پایدار و کم ریسکی داشته باشند در مشاوره پیش از ازدواجی که توسط یک روانشناس انجام می‌پذیرد شرکت می‌کنند، این مشاوره با مصاحبه بالینی و گرفتن آزمون‌های مختلف ویژگی شخصیتی دختر و پسر را استخراج می‌کند و سپس آن‌ها را باهم مقایسه می‌کند تا به این پی ببرد که آیا این دو ازنظر ویژگی‌های شخصیتی به هم می‌خورند یا نه به‌طور مثال امکان دارد که یک‌طرف بسیار سرد و بی هیجان و دیگری بسیار گرم و پرهیجان باشد که در این صورت بعد از ازدواج مشکلات متعددی که بسیار هم فرساینده هستند به سراغ این زوج می‌آید البته این‌یکی از موارد بود و روانشناس در مشاوره ده‌ها نکته مثل این را بررسی می‌کند.
قبل از ازدواج بسته به نظر مشاور آزمودن‌هایی از قبیل آزمودن نئو (NEO) فرم کوتاه یا بلند یا آزمودن‌هایی از قبیل (MMPI) فرم کوتاه یا بلند و آزمودن SCL90 با توجه به نظر مشاور از افراد گرفته می‌شود. معمولاً آزمودن نئو کاربرد بیشتری در این زمینه دارد. (امروزه آزمودن‌های جدیدی تحت عنوان (pmc) به آزمودن‌های شخصیت اضافه‌شده و نرم شده‌اند.)

روال تعیین اینکه دو زوج برای ازدواج مناسب هم هستند و یا نه بدین گونه است که طرفین بعد از آشنایی‌های اولیه که بااطلاع و زیر نظر خانواده‌ها صورت می‌گیرد و معمولاً پنج شش جلسه به طول می‌انجامد به یک مشاوری که متخصص در امر مشاوره قبل از ازدواج است مراجعه می‌نمایند و ایشان با تسلط بر آیتم‌هایی تعیین‌کننده چون تاریخچه خانوادگی طرفین و خاطرات دوران کودکی آن‌ها و گرفتن آزمودن‌های کتل و گلاسه و ASS و یا سایر آزمودن‌هایی که بومی‌شده برای ایران هستند و نیز همخوانی و همسانی نگرش‌های طرفین در مسائل مختلف اخلاقی، اجتماعی، باورهای دینی، سیاسی و غیره که در طی چندین جلسه انجام می‌گیرد نظر خود را راجع به ازدواج آن دو اعلام می‌کند. بدین‌صورت که :
۱- در حدوده پانزده درصد از موارد می‌گوید این پسر و دختر علیرغم علاقه ظاهری که به هم دارند در صورت ازدواج باهم دیگر؛ دچار مشکل خواهند شد و بعد از اُفت علایق احساسی و عاطفی به هم؛ وارد فاز درگیری‌های لفظی و احیاناً فیزیکی خواهند شد.
۲- و در حدود پانزده و بیست درصد از موارد می‌گوید این دو با توجه به آیتم‌های مختلف شخصیتی و خانوادگی و فرهنگی و اجتماعی کاملاً به‌به درد ازدواج باهم می‌خورند و بعد از ازدواج با مشکل جدی‌ای درنخواهند خورد. ۳- و در حدود شصت هفتاد درصد از موارد می‌گوید این دو می‌توانند باهم ازدواج کنند به شرطی که فلان توصیه‌ها را به‌طورجدی در زندگی مدنظر داشته و فلان امور را رعایت کنند، مثلاً به پسر می‌گوید شما می‌توانید با این خانم ازدواج کنید اما ایشان بسیار عاطفی و احساسی هستند و لذا اگر فردا از جنبه عاطفی محرومیتی را به وی تحمیل نمایید ممکن است بر سر سفره کس دیگری که از جهت عاطفی او را سیراب می‌کند بنشیند! و یا مثلاً به دختر می‌گوید دخترخانم ازدواج شما با این آقاپسر بلامانع است اما باید بدانید که او وابستگی زیادی به مادرش دارد لذا باید در این جهت با او مدارا نمایید. لازم به ذکر است مشاوره قبل از ازدواج علی‌رغم در نظر گرفتن پارامترهای ضروری که تحقیقات بسیاری در سطح جهان بر روی آن‌ها انجام‌گرفته فقط در حدود ۷۵% می‌تواند به‌پیش بینی موفقیت یک ازدواج حکم نماید؛ و ۲۵% بقیه مربوط به رعایت مسائلی است که بعد از ازدواج می‌تواند در غنی‌سازی زندگی مشترک نقش جدی داشته باشد.
 
 
منبع: درس‌نامه مهارت‌های زندگی با رویکرد ازدواج و خانواده
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی بگیرید
راهنمای آمادگی و ارزیابی قبل از ازدواج
۱۵۲ پرسش که باید در خواستگاری بپرسید
مشاوره قبل از ازدواج 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود