شادی پایدار و همیشگی ؛ پیامد بخشش دیگران
شادی پایدار و همیشگی ؛ پیامد بخشش دیگران
در آموزههای دینی، شادی بخشیدن به دیگران موجب شادکامی دنیوی و اخروی دانسته شده است. همچنین لذت و شادی حاصل از بخشش دیگران، در لحظه انتقام گرفتن، شادی پایدار و جاودان را برای انسان به ارمغان می آورد
شادی پایدار و همیشگی ؛ پیامد بخشش دیگران
تعداد کلمات ۸۰۴ / تخمین زمان مطالعه ۴ دقیقه
شادیبخشی به دیگران
۱٫ شادیبخشی در کانون خانواده
«من قبل ولده کتب الله عزوجل له حسنه، و من فرحه فرحه الله یوم القیامه؛[۱]
هرکه فرزند خود را ببوسد، خداوند عز وجل برای او یک کار نیک می نویسد و هرکه فرزندش را شاد کند، خداوند در روز قیامت، او را شاد میسازد.»
این بیان لطیف، در قالبی دیگر از پیامبر با چنین روایت شده است:
«إن الله -تبارک و تعالى- على الإناث أرأف منه على الذکور، وما من رجل یدخل فرحه على امرأه بینه و بینها حرمه، إلا فرحه الله تعالى یوم القیامه.[۲]
خداوند -تبارک و تعالی- به زنان، مهربانتر از مردان است. هیج مردی نیست که زنی از محارم خود را خوشحال سازد، مگر اینکه خداوند متعال، در روز قیامت، او را شادمان گرداند.»
نگاه تربیتی به مقوله شادی در کانون خانواده، در بسیاری از روایات دیگر نیز مشاهده میشود. پیامبر خدا میفرماید:
«من دخل السوق فاشتری تحفۀ فحملها إلى عیاله کان کحامل صدقه إلى قوم محاویج ولیبدأ بالإناث قبل الذکور فإن من فرح ابنته فکانما أعتق رقبه به من ولد إسماعیل؛[۳]
هرکه به بازار برود و هدیهای برای خانواده خود بیاورد، همچون حامل صدقه برای مردم نیازمند است، و به دخترها، بیش از پسران هدیه بدهد؛ زیرا هرکه دخترش را شاد کند، گویا بنده مؤمنی از فرزندان اسماعیل را در راه خدا، آزاد نموده است.»
۲. شادیبخشی به کودکان بی سرپرست
«إن فی جنه دارا یقال لها دار الفرح، لا یدخلها إلا من فرح یتامى المؤمنین؛[۴]
در بهشت، سرایی است که به آن، «شادیسرا» گفته میشود و تنها کسی وارد آن میشود که یتیمان مؤمنان را شاد سازد.»
مسئولیتپذیری یا مسئولیتگریزی؟
«فرح المخلفون بمقعدهم خلاف رسول الله و کرهوا أن یجاهدوا بأموالهم و أنفسهم فی سبیل الله و قالوا لا تنفروا فی الحر قل نار جهنم أشد حرّا لو کانوا یفقهون؛[۵]
بر جای ماندگان، به [در خانه] نشستن خود پس از حرکت کردن پیامبر خدا، شادمان شدند و این را که با مال و جان خود، در راه خدا جهاد کنند، ناخوش داشتند و گفتند: «در این گرما، بیرون نروید». بگو: «اگر دریایند، آتش جهنم، سوزانتر است»
و در نبرد عقیدتی نیز، آنان که خود را متعهد به هیچ باور مثبتی نمیدانند، از مسئولیتهای خود، سرپیچی نموده، شادمان میشوند. خداوند متعال میفرماید:
«إن تصبک حسنه تسؤهم و إن تصبک مصیبه یقولوا قد أخذنا أمرنا من قبل ویتولوا و هم فرحون؛[۶]
اگر نیکی به تو برسد، آنان را بدحال میسازد، و اگر پیشامد ناگواری به تو برسد، میگویند: «ما پیش از این، تصمیم خود را گرفتهایم» و شادمان، روی بر میتابند.»
انتقام و تخریب یا بخشش و یاری؟
«لا تندمن على عفو و لا تبهجن بعقوبه؛[۷]
هرگاه کسی را بخشودی، از کرده خود، پشیمان مشو و هرگاه کسی را کیفر دادی، از کرد خود، شادمان مباش.»
علی(علیهالسلام)، در حدیث دیگر میفرماید
«لآ تفرحن بسقطه غیرک فإنک لا تدری ما یحدث بک الزمان؛[۸]
به افتادن غیر خود، شاد مشو. پس به درستی که آنچه را روزگار بر تو حادث میسازد، نمیدانی.»
منبع: کتاب شادی و شادکامی از دیدگاه اسلام
نویسنده: سید مهدی خطیب
بیشتر بخوانید:
آیا ثروت، باعث شادی میشود؟
شادی و نشاط ؛ پیامد روابط اجتماعی سالم
تقسیم بندی شادی از منظر دین اسلام
مفهوم و ماهیت شادی از منظر اسلام چیست؟
پی نوشت :
[۱] . الکافی، ج۶ ص۴۹.
[۲] . همان، ص۶.
[۳] . وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۵۱۴.
[۴] . کنز العمال، ح۶۰۰۸
[۵] . سوره توبه، آیه۸۱.
[۶] . سوره توبه، آیه۵۰.
[۷] . غرر الحکم، ح۵۰۵۷.
[۸] . همان، ح۶۸۴۲.