فرزند پروری مثبت چیست؟

0 273

فرزند پروری مثبت چیست؟

فرزند پروری مثبت رویکردی است که هدف آن ارتقای رشد کودک و اداره کردن رفتار کودک به روشی سازنده و غیر آسیب زننده است. با ما همراه باشید تا مورد فرزند پروری مثبت بیشتر بدانید.

فرزند پروری مثبت چیست؟
فرزند پروری مثبت چیست؟

 فرزند پروری مثبت، مثبت ترین راه تربیت فرزند است.
 
چکیده: فرزند پروری مثبت رویکردی است که هدف آن ارتقای رشد کودک و اداره کردن رفتار کودک به روشی سازنده و غیر آسیب زننده است. با ما همراه باشید تا مورد فرزندپروری مثبت بیشتر بدانید.
 
تعداد کلمات ۸۳۰ / تخمین زمان مطالعه ۴ دقیقه
 
 فرزند پروری مثبت چیست؟

فرزند پروری مثبت

فرزند پروری مثبت بر اساس ارتباط خوب و توجه مثبت بنا شده تا بتوان به کودک کمک کرد که رشد کند. کودکانی که با فرزند پروری مثبت بزرگ می شوند با احتمال بیشتری مهارت ها و احساس مثبت نسبت به خود را پرورش می دهند. آن ها همچنین با احتمال کمتری مشکلات رفتاری خواهند داشت.

پنج جنبه کلیدی برای فرزند پروری مثبت وجود دارد:

۱ مطمئن شدن از ایجاد محیطی امن و جالب

کودکان کم سال نیاز به محیط بازی امن دارند بخصوص وقتی سینه خیز حرکت می کنند. اتفاقات در خانه مهمترین علت آسیب در کودکان کم سال است. داشتن یک محیط امن به این معناست که شما می توانید با آرامش بیشتری فرزند پروری کنید و کودکتان می تواند محیط خود را کشف کند و طی روز سرگرم باشد در حالی که احتمال آسیب دیدن وی کمتر است.
کودکان نیاز به محیطی سرگرم کننده دارند که به آن ها، فرصت های زیادی برای گشتن، کشف، آزمایش داشته باشند و رشد زبان و رشد ذهنی وی را تحریک نماید. کودکان همچنین نیاز دارند به حد کافی نظارت یعنی اینکه بدانید کودک تان کجا و مشغول چه کاری است.
 

۲- ایجاد محیط مثبت آموزنده

والدین بایستی در دسترس کودکانشان باشند. این به این معنا نیست که در تمام لحظات با کودکتان باشید بلکه به این معناست که وقتی کودک به کمک مراقبت یا توجه شما نیاز دارد در دسترس باشید.
وقتی کودک به شما نزدیک می شود، کارتان را متوقف کنید و اگر می توانید زمانی را با او باشید. با تشویق کودک به اینکه تلاش کند خودش  کارش را انجام دهد به او کمک کنید یاد بگیرد.
تشویق و توجه مثبت کمک می کند علاقه کودک را برای یادگیری برانگیزد. وقتی می بینید کودکتان چیزی را که شما می خواهید انجام می دهد به او توجه کنید. به کودکتان نشان دهید کاری را که در حال انجام است دوست دارید در این صورت او با احتمال بیشتری آن را تکرار خواهد کرد.
 

۳- استفاده از نظم و انضباط قاطع

نظم و انضباط قاطع به معنی با ثبات بودن و عمل کردن فوری در مواقعی است که می بینید کودک رفتار نادرست دارد و یاد دادن رفتارقابل قبول. وقتی والدین از نظم و انضباط قاطع استفاده می کنند کودکان یاد می گیرند مسئوولیت رفتار خود را بپذیرند از نیازهای دیگران آگاه می شوند و خود کنترلی پیدا می کنند.
همچنین در صورتی که والدین از یک روز تا روز دیگر با ثبات و قابل پیش بینی باشند کودکان با احتمال کمتری مشکلات رفتاری پیدا می کنند.
شما می توانید برای منحصربفرد کودک خود ارزش قائل باشید و با این حال انتظار رفتار رفتار عاقلانه داشته باشید. وقتی کودک تان رفتار نامناسب دارد یا ناراحت است بهترین کار این است که آرام بمانید و از فریاد زدن با صدای بلند اسم او را بردن تهدید کردن یا زدن او خودداری کنید.
 

۴- داشتن انتظار واقع بینانه

انتظاراتی که والدین از فرزندانشان دارند به این بستگی دارد که آن ها چه چیزی را در سنین مختلف عادی می دانند. به یاد داشته باشید که کودکان افرادی منحصربه فردند و با سرعت های متفاوتی رشد می کنند. آن ها نیاز دارند قبل از یاد گرفتن مهارت های جدید از جمله استفاده از توالت، پوشیدن لباس یا غذاخوردن به تنهایی از نظر رشدی آمادگی آن را پیدا کنند.
اگر مطمئن نیستید فرزندتان برای یادگیری مهارت جدید آمادگی دارد نظر یک کارشناس را جویا شوید. مشکلات وقتی به وجود می آیند که والدین از فرزندانشان انتظارات زیادی دارند قبل از اینکه آن ها آمادگی داشته باشند یا انتظار داشته باشند فرزندشان کامل باشد.
برای مثال والدینی که انتظار دارند فرزندشان همیشه مودب شاد و حرف گوش کن باشد یا همیشه منظم و کمک کننده باشد خودرا در شرایطی قرار می دهند که مایوس شوند و با فرزند خود اختلاف پیدا کنند. از فرزند خود انتظار نداشته باشید که کامل باشد، تمام کودکان اشتباه می کنند.
بیشتر اشتباهات عمدی نیستند. این نیز مهم است که والدین انتظارات واقع بینانه از خود داشته باشند. این خوب است که بخواهید تمام تلاش خود را بعنوان یک مادر یا پدر انجام دهید اما تلاش برای اینکه والد کاملی باشید فقط منجر به احساس ناکامی و بی کفایتی می شود. نسبت به خود سختگیر نباشید هر کسی از راه تجربه می آموزد.
 

۵- به عنوان والد از خود مراقبت کنید

فرزند پروری راحت تر خواهد بود اگر نیاز شخصی والدین برای صمیمیت همراهی تفریح و تنها بودن برآورده شود. والد خوب بودن به این معنی نیست که فرزندتان به تمام زندگی شما غلبه داشته باشد. اگر نیازهای خود شما به عنوان یک بزرگسال برآورده شود بسیار آسانتر خواهد بود که شکیبا با ثبات و در دسترس کودک خود باشید.
 

منبع: درسنامه مهارت های زندگی با رویکرد تربیت فرزند
نویسنده: گروه نویسندگان پورتال فرهنگی راسخون

بیشتر بخوانید :
مهارت های فرزند پروری
ربط سبک فرزند‌پروری با سبک‌های هویت و تعهد
خطاهای شایع در سبک های فرزندپروری
هوش هیجانی و ضرورت آن در فرزند پروری
آژیرهای تربیتی مخصوص والدین

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود