نقش پدر در دوران بارداری و زایمان همسر

0 80

نقش پدر در دوران بارداری و زایمان همسر

همانطور که در کتاب های تربیتی آمده است، پدر نقش مهمی در تربیت فرزند دارد. برخی سرآغاز این نقش را از تولد فرزند می دانند در حالیکه این نقش از انتخاب همسر و پس از آن در دوره بارداری آغاز می شود. با ما همراه باشید تا با نقش پدر در دوران بارداری همسر بیشتر آشنا شوید.

نقش پدر در دوران بارداری و زایمان همسر
نقش پدر در دوران بارداری و زایمان همسر

نقش پدر از دورانی که قابل تصور نیست، آغاز می شود، یعنی دوران همسر و بعد از آن دوران جنینی فرزند.
 
چکیده:  همانطور که در کتاب های تربیتی آمده است، پدر نقش مهمی در تربیت فرزند دارد. برخی سرآغاز این نقش را از تولد فرزند می دانند در حالیکه این نقش از انتخاب همسر و پس از آن در دوره بارداری آغاز می شود. با ما همراه باشید تا با نقش پدر در دوران بارداری همسر بیشتر آشنا شوید.
 
تعداد کلمات ۷۱۶ / تخمین زمان مطالعه ۴ دقیقه

نقش پدر در دوران بارداری و زایمان همسر

پدر در دوران بارداری و زایمان همسر 

یک پدر خوب و وظیفه شناس میداند که مادر به تنهایی مسئول نگهداری فرزند نیست؛ از این رو، تمام تلاش خود را به کار می بندد تا همسرش دوران حساس بارداری و زایمان را به خوبی پشت سر بگذارد و بدین وسیله به صورت غیرمستقیم، سلامت جسمی و روحی فرزندش را تأمین کند. برای دستیابی به این هدف مهم، در سفارش های زیر دقت کنید:
 

با ویژگی های این دوره آشنا شوید

 به رسم معمول، بارداری را می توان به سه دوره سه ماهه تقسیم کرد.
مراحل نخستین، هم از جنبه روانی و هم از جنبه جسمانی برای زن دشوار است. حالت هایی همچون تهوع، استفراغ، خستگی، سردرد، افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب، حالت هایی غیرعادی به شمار نمی آیند. شمار بسیاری از زن ها از برآشفتگی، عصبی بودن، زودرنجی، زود از کوره در رفتن، زود به گریه افتادن و پرتوقع شدن نسبت به شوهران شان س خن گفته و برخی نیز حالت هایی همچون شادمانی و افسردگی متناوب را گزارش کرده اند.
 در سه ماهه دوم، بسیاری از عوارض ناراحت کننده از میان می روند. تکان خوردن جنین در رحم مادر نیز به طور معمول در ماه چهارم رخ می دهد. احساس تکان خوردن کودک می تواند برای پدر و مادر هیجان انگیز باشد.
 سه ماهه پایانی بارداری نیز اغلب تنش زاست. مادر معمولا دچار عوارض جسمانی ناخوشایندی همچون خستگی، بی خوابی، ورم ساق پا و تنگی نفس می شود. افزون بر این موارد، با نزدیک شدن هنگام تولد نوزاد، ممکن است نگرانی های مربوط به سلامت کودک و روند تولد تشدید شود.[۱]
 

حمایت از عاطفی از زن باردار

حمایت عاطفی از زن باردار متناسب با هریک از این سه دوره، تحمل بارداری و لذت بردن از آن را برای زن آسان می کند.
با کودک خود، پیش از تولد هم بستگی داشته باشید. مطالعات نشان داده است کودکانی که پدرانشان پیش از تولد با آنها سخن گفته اند، پس از تولد نیز به صدای پدرشان واکنش بیشتری نشان داده اند، و این مسئله شاید به دلیل آن بوده که صدای پدر، پیش از تولد در ذهن کودک نقش بسته است.[۲]


تقویت پیوند با همسر 

پیوند با همسرتان را تقویت کرده، خود را به بارداری همسرتان علاقه مند نشان دهید و درباره شرایط روحی و روانی از حساس باشید. در معاینه های پزشکی، همراهی اش کنید، در بیشتر تصمیم گیری ها همچون گزینش پزشک، محل زایمان و… فعالانه مشارکت داشته باشید. بنابراین، هر کاری می توانید انجام دهید تا همسرتان بیش از پیش احساس راحتی کند.
فراگیری چگونگی تغذیه و مراقبت از مادر باردار، ایجاد ثبات در روابط زناشویی، حساس تر شدن نسبت به خواسته های همسر و ایجاد پیوستگی بیشتر با موضوع بارداری، موجب می شود همسرتان این پیام مهم را دریافت کند که شما نسبت به وظایف پدری دل بسته اید. بسط و اثبات این دل بستگی، مهم ترین نقش پدر در زمان بارداری همسرش به شمار می رود.[۳]
محیطی آرام برای همسرتان فراهم کرده، تغییرهای اساسی در خانه، کار و… را به زمانی مناسب تر واگذارید.
شرایط همسرتان را در روابط جنسی در دوران بارداری بیشتر در نظر گیرید. امیال جنسی زن ممکن است در طول دوره بارداری متغیر باشد. در سه ماهه نخست که حالت تهوع و تحریک پذیری اغلب زیاد است، ممکن است او به رابطه زناشویی علاقه ای نداشته باشد. در سه ماهه دوم، میل جنسی زن اغلب به حالت پیشین بازمی گردد و در سه ماهه پایانی بارداری، به دلیل زحمت و خستگی بسیار، میل جنسی فرومی کاهد. به طور کلی، در دوران بارداری، روابط جنسی کاهش می یابد.[۴]
 
منبع: کتاب «همه صفحه پر از بابا (نقش پدری)»
نویسنده: عباس آینه چی

بیشتر بخوانید :
نقش مرد در دوران بارداری همسر
نقش آقایان در دوران بارداری
آرامش روحی در دوران بارداری

پی نوشت :
[۱] . راس دی.پارک، مهر پدری از دیدگاه روان شناسی، ترجمه زهرا مردیان، ص ۳۲٫
[۲] . ویلیام سیرز، نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک، ترجمه شرف الدین شرفی، ص ۹٫
[۳] . همان، ص۱۴٫
[۴] . راس دی.پارک، مهر پدری از دیدگاه روان شناسی، ترجمه زهرا مردیان، ص ۳۷٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود