ارزش و اهمیت خانه و خانه داری

0 592

ارزش و اهمیت خانه و خانه داری

خانه داری از منظر اسلام شغل بسیار شریف و ارزشمندی است به گونه ای که آن را معادل جهاد دانسته اند. با ما باشید تا با ارزش خانه داری برای زنان بیشتر آشنا شوید.

ارزش و اهمیت خانه و خانه داری
ارزش و اهمیت خانه و خانه داری

 جهاد زن، خوب شوهر داری است.
 
چکیده:  خانه داری از منظر اسلام شغل بسیار شریف و ارزشمندی است به گونه ای که آن را معادل جهاد دانسته اند. با ما باشید تا با ارزش خانه داری برای زنان بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات ۵۷۰ / تخمین زمان مطالعه ۳ دقیقه

 
ارزش و اهمیت خانه و خانه داری

ارزش و اهمیت خانه و خانه داری 

بی تردید خانه داری که مجموعه ای از تلاش های زیرساختی به شمار می رود، خانه نشینی نیست و بیکاری شمرده نمی شود. متأسفانه گروهی خانه داری را بیکاری می پندارند و آن را با بی سوادی مساوی می دانند. گویا خانه داری یعنی در خانه ماندن و روز را به شب رساندن. گاه تعبیر «خانه دار»، توهینی نابخشیدنی به شمار می رود؛ حال آنکه خانه داری بستر فرهنگ سازی و اصلاح اجتماع و رشد انسان هاست. وقتی مرد از کارهای روزانه و سروصداهای خارج خسته شود، به خانه پناه می آورد؛ وقتی از کشمکش ها و ناملایمات به تنگ آید، برای استراحت به خانه می رود؛ حتی وقتی از گردش و تفریح خسته شود، به آنجا پناه می برد. آری، خانه بهترین آسایشگاهی است که انسان می تواند بدون هیچ قیدوبندی در آنجا استراحت کند؛ یعنی جای انس و مودت، صفا و صمیمیت، آرامش و استراحت است؛ پرورشگاه مردان و زنان بافضیلت است؛ مرکز شخصیت سازی و کلاس تعلیم و تربیت فرزندان است؛ اجتماع کوچکی است که اجتماع بزرگ انسان ها را به وجود می آورد؛ ترقی و تنزل، صلاح و فساد جامعه به همین اجتماع کوچک مربوط است. از این رو، اصلاح جامعه را باید از خانواده ها آغاز کرد.


کانون احساس خانواده

اداره این کانون حساس زندگی و کلاس تعلیم و تربیت اجتماعی بیشتر بر دوش بانوان است؛ یعنی پیشرفت، رکود، اصلاح و افساد جامعه در دست بانوان و به اراده آنهاست. بنابراین خانه داری کاری آبرومند و پرافتخار است. کسانی که محیط خانه را کوچک می شمارند و از خانه داری عار دارند، به حقیقت معنا و ارزش آن پی نبرده اند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر زنی که در خانه همسر خود کاری انجام دهد و هدف او اصلاح امور خانواده باشد، خداوند بر او نظر رحمت می افکند و هر که خدا بر او نظر رحمت کند، هرگز عذاب نخواهد شد».[۱]
همچنین فرمودند: «هر زنی که بمیرد، در حالی که شوهرش از او راضی باشد، وارد بهشت می شود».[۲]
در جای دیگر نیز می فرمایند: «زن نمی تواند حق خدا را ادا کند، مگر اینکه حق شوهرش را ادا کند».[۳]
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «جهاد زن خوب شوهرداری است».[۴]
البته نباید از این نکته غافل شویم که کوشش بانوان خانه دار تأثیری مستقیم بر اقتصاد خانواده و جامعه دارد. «برآورد شده است که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از ثروتی که در کشورهای صنعتی به دست می آید، از ناحیه خانه داری است. کار خانگی پشتوانه اقتصاد است؛ چون تأمین کننده خدمات رایگانی است که اکثر جمعیت شاغل به آن نیاز دارند».[۵] این نقش در کشورهایی که کشاورزی، به ویژه در قالب سنتی آن رواج بیشتری دارد، از جمله کشور ما، کاملا جدی است.
 
 
منبع: کتاب «رئیس خانه یا کارمند اداره؟ (خانه داری یا اشتغال زنان؛ کدام یک؟)»
نویسنده: کاظم علی محمدی

بیشتر بخوانید :
الگوی خانه داری زن مسلمان
بانوان خانه‌دار، خزانه‌داران فرهنگ ایران
اهمیت ژن های خانه دار
زن، مثل یک ستون


پی نوشت :
[۱] . شیخ طوسی، امالی، ص۶۱۸؛ شیخ صدوق، امالی، ص۴۱۱.
[۲] . ملا محسن فیض کاشانی، محجه البیضاء، تصحیح علی اکبر غفاری، ج۲، ص۷۰.
[۳] . حسین نوری، مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۵۲٫
[۴] . محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص۲۵۲.
[۵] . آنتونی گیدنز، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، ص۵۷۲.
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود