چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)
در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است؛ چرا که بهترین و سالمترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده، به آنها وقار و متانتی خاص می بخشد و جلوی هرگونه تحریک جنسی در جامعه را می گیرد.
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)
تعداد کلمات ۱۱۴۵ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه
مقدمه
چادر؛ حجاب برتر در قرآن کریم
« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»[۱] جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.
همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.[۲]
علاوه بر این، دلایل متعدد دیگری برای اثبات برتری چادر به دیگر پوششها وجود دارد که مهم ترین آنها از این قرارند:
۱٫ تطابق با حجاب حداکثری قرآن کریم
« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»[۳] جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.
همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.[۴]
٢. هماهنگی با سیره زنان اهل بیت (ع)
۳. زمینه ساز حضور کارآمد و مؤثر اجتماعی زنان با منش اسلامی
۴٫ ایجاد امنیت بیشتر برای زن
۵. هم خوانی افزون تر با دستورات فقهی و احکام شرعی
۶٫ پرهیز از معاونت در گناه
۷٫ چادر، پایان بهره کشی از زنان با ابزار مدگرایی
علاوه بر این که همین پوشش ساده است که می تواند جایگاه اجتماعی زن را بدون هیچ دغدغه اقتصادی تا مدت ها حفظ کند. اگر همین پوشش ساده و کم هزینه کنار گذاشته شود، هزینه های زیادی همچون خرید لوازم آرایش و مانتوهایی که خیلی زود تغییر مد می یابند، بر خانواده تحمیل خواهد شد.
بیشتر بخوانید: مدگرایی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن
منبع :
موسوی؛ سید حسن (۱۳۹۴)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.
بیشتر بخوانید:
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)
چگونگی پوشش زنان در اسلام؛ بایدها و نبایدها
عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش اول)
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش دوم)
پی نوشت :
[۱] احزاب، آیه ۵۹.
[۲] دکتر محمد فؤاد البرازی، حجاب المرأه المسلمه بین انتحال المبطلین و تاویل الجاهلین، ص۳۳؛ محمد غره دروزه، التفسیر ترتیب السور حسب النزول، ج ۷، ص ۴۱۹، دار الغرب الاسلامی، الطبعه الثانیه، ۱۴۲۱ق؛ ابن العربی المالکی، احکام القرآن، ج ۳، ص ۶۲۵، طبع بیروت، دارالکتب الاسلامیه، الطبعه الأولى، ۱۴۰۸ هق؛ علی اکبر سیفی مازندرانی، دلیل تحریر الوسیله، احکام الستر والنظر، ص ۲۹، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، الطبعه الأولی، دی ۱۳۷۵ و حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۲، ص ۹۵، ریشه جلب.
[۳] احزاب، آیه ۵۹.
[۴] دکتر محمد فؤاد البرازی، حجاب المرأه المسلمه بین انتحال المبطلین و تاویل الجاهلین، ص۳۳؛ محمد غره دروزه، التفسیر ترتیب السور حسب النزول، ج ۷، ص ۴۱۹، دار الغرب الاسلامی، الطبعه الثانیه، ۱۴۲۱ق؛ ابن العربی المالکی، احکام القرآن، ج ۳، ص ۶۲۵، طبع بیروت، دارالکتب الاسلامیه، الطبعه الأولى، ۱۴۰۸ هق؛ علی اکبر سیفی مازندرانی، دلیل تحریر الوسیله، احکام الستر والنظر، ص ۲۹، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، الطبعه الأولی، دی ۱۳۷۵ و حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۲، ص ۹۵، ریشه جلب.