وابستگی کودکان به اشیاء

0 259

وابستگی کودکان به اشیاء

شاید این سوال را در اطراف خود بسیار شنیده اید که «چرا نوزاد من همیشه به چیزی چسبیده و از آن جدا نمی شود؟» برخی از والدین آن را عملی نادرست می دانند و برخی دیگر نسبت به آن بی توجهند. با ما همراه باشید تا پاسخ سوال را بیابید.

وابستگی کودکان به اشیاء
وابستگی کودکان به اشیاء

 وابستگی کودک به اشیاء نشان از حس مالکیت شدید ایشان دارد.
 
چکیده: شاید این سوال را در اطراف خود بسیار شنیده اید که «چرا نوزاد من همیشه به چیزی چسبیده و از آن جدا نمی شود؟» برخی از والدین آن را عملی نادرست می دانند و برخی دیگر نسبت به آن بی توجهند. با ما همراه باشید تا پاسخ سوال را بیابید.

تعداد کلمات ۶۱۴ / تخمین زمان مطالعه ۳ دقیقه


 وابستگی کودکان به اشیاء

چرا نوزاد من همیشه به چیزی چسبیده و از آن جدا نمی شود؟

شاید شما هم بچه های شش تا نه ماهه را دیده باشید که همیشه چیزی را در بغل دارند. آنها پتو یا عروسک شان را بغل می کنند تا احساس آرامش و امنیت کنند. این کار ممکن است تا پنج سالگی کودک ادامه داشته باشد. بعضی از بچه ها هم اصلا این کار را نمی کنند. بعضی دیگر نیز به محض این که از خواب بیدار می شوند به پتو یا عروسک خودشان می چسبند و از آن جدا نمی شوند.
 

بغل کردن اشیاء و رسیدن به آرامش

بچه ها با بغل کردن این اشیاء نرم به آرامش می رسند. به تدریج که آنها بزرگ تر می شوند و به مادرشان نزدیک تر می شوند، از عروسک خودشان مثل بچه های مراقبت می کنند و به او محبت می کنند. کودکان ممکن است هرجایی که می روند، این وسایل را با خودشان ببرند. وقتی می خوابند، از خواب بیدار می شوند، به مسافرت می روند، دکتر می روند و یا هر کار دیگری که انجام می دهند، عروسک یا وسایل شان همیشه همراه آنان است. هر تغییری که در زندگی این کودکان به وجود آید، آنها به عروس یا اشیاء دوست داشتنی خودشان نزدیک تر می شوند. مثلا وقتی بچه ی جدیدی در خانواده به دنیا می آید، یا مادر در کنار اول نیست و یا وقتی او به مدرسه می رود، این حالت شدیدتر می شود. اگر به نیازهای بچه ها توجه نکنیم و یا وقتی آنها گریه می کنند، آنها را به حال خودشان بگذاریم نیز وابستگی آنها به وسایل شان بیشتر می شود.
 

ادامه این رفتار تا بزرگسالی

وابستگی کودک به وسایل و اسباب بازی هایش ممکن است در سنین بالاتر نیز دیده شود. گاهی اوقات کودک به شدت سماجت می کند تا به چیزی که می خواهد برسد، حتی اگر نتواند حرف بزند و مثلا بگوید عروسکش را می خواهد، به تدریج که او بزرگ تر می شود و آرام تر، حتی ممکن است دیگر سراغ آن وسایل یا اسباب بازی را هم نگیرد. مثلا کودکی که همیشه به عروسکش چسبیده از آن جدا نمی شود، وقتی به سن چهار سالگی برسد، وابستگی او به عروسکش کمتر می شود و ممکن است عروسک را از رختخوابش بیرون بیندازد، ولی بعد بلافاصله برود و دوباره آن را بردارد و به تدریج او را از خودش جدا کند و بالاخره شب ها بدون عروسکش بخوابد. اگر کودک تان به عروسکش وابسته است، شما نمی توانید به راحتی او را از عروسکش جدا کنید.
شما از خودتان می پرسید که آیا باید فرزندتان را از عروسکش جدا کنید یا خیر؟ این کار شما اصلا درست نیست. به مرور زمان علاقه ای او به عروسکش کمتر می شود و او به راحتی از آن جدا می شود، ولی این کار او ممکن است تا سن پنج سالگی کودک ادامه داشته باشد، بیشتر بچه های چهار تا پنج ساله حتی وقتی می خواهند بخوابند، دوست دارند عروسک شان را بغل بگیرند و از آن جدا نمی شوند. جالبت است که بدانید وقتی والدین متوجه علاقه ی کودک شان به اسباب بازی و عروسک خاصی می شوند، آنها نیز مراقب آن عروسک هستند.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی
 

بیشتر بخوانید :
اختلال اوتیسم
اوتیسم ، اختلال دردناک دوران کودکی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود