اوقات فراغت برای بازنشستگان

0 178

اوقات فراغت برای بازنشستگان

بازنشستگی حادثه مهمی در چرخش زندگی فرد است. افراد باید قادر به پذیرفتن این اندیشه بشوند که می‌توانند بطور موفق و با سربلندی به عنوان یک فرد کامل بدون آنکه شغل داشته باشند به زندگی ادامه دهند. در این نوشتار به برخی از راهکارهایی برای اوقات فراغت این دوران اشاره می شود.

اوقات فراغت برای بازنشستگان
اوقات فراغت برای بازنشستگان

دوران بازنشستگی یعنی فراغت خاطر از انجام کارهای ناخواسته ای که در طول زندگی باید انجام می دادیم.
 
چکیده: بازنشستگی حادثه مهمی در چرخش زندگی فرد است. افراد باید قادر به پذیرفتن این اندیشه بشوند که می‌توانند بطور موفق و با سربلندی به عنوان یک فرد کامل بدون آنکه شغل داشته باشند به زندگی ادامه دهند. در این نوشتار به برخی از راهکارهایی برای اوقات فراغت این دوران اشاره می شود.

تعداد کلمات ۱۴۲۱ / تخمین زمان مطالعه ۷ دقیقه


اوقات فراغت برای بازنشستگان

اوقات فراغت

 این بخش متأسفانه در کشور ما، برای آن برنامه ریزی لازم صورت نگرفته است و می توان گفت که اکثر بازنشستگان که تخصص کافی ندارند، تمام وقت اوقات فراغت داشته و آنانی که تخصص لازم را دارا می باشند، بخاطر مسائل مالی، مدام این اوقات را از خود سلب نموده و تمام خود را مشغول کسب درآمد می نمایند.
با تحقیقی در خصوص بازنشستگان خارج از کشور، براحتی می توان دریافت که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در خارج از کشور و بدلیل اینکه، شخص بازنشسته، بعد از فراغت از کار، دیگر نیاز مالی ندارد، پس به بهترین شکل ممکن از این اوقات استفاده لازم را می نماید و اکثرا مبادرت به سفر می نمایند. بر طبق همین روال است که شما شاهد هستید که بیشترین توریست هایی که از کشورهای دیگر وارد ایران می گردند، از سنین بالا می باشند.
پس بهتر است که از این اوقات، استفاده بهینه نمائیم تا بتوانیم شور و نشاط خاصی به این دوران اعطا نمائیم.
در اولین قدم شما می توانید برنامه ریزی انجام یک سفر را داشته باشید، شاید هم اکنون با خود می گویید که نگارنده، اصلا به وضعیت کشور و وضعیت مالی بازنشستگان، توجهی ندارد، در صورتی که با توجه به بررسی هایی که انجام دادم، تقریبا خوب می دانم که وضعیت کشور و وضعیت مالی بازنشستگانی که بعد از بازنشستگی، حقوقشان به نصف تا یک سوم کاهش می یابد، به چه صورت است. لکن بعضی از مسافرت ها، را می توان با حداقل هزینه نیز انجام داد و چند روزی از دغدغه های اساسی و بی مورد دوری جست.
هم اکنون نام سه مکان که می توان با حداقل هزینه می توان به آنجا مسافرت کرد را بنویسید:
  1. …………………………
  2. …………………………
  3. …………………………
البته بد نیست که ابتدا به محل هائی که سال ها آرزوی دیدار آنها را داشتید، نظری افکنده و تا حد امکان، برای رفتن به آنجا برای خود برنامه ریزی نمائید. نام حداقل سه مکان که آرزوی رفتن به آنجا را داشتید، بنویسید و یادداشت کنید که برای رفتن به هر محل نیازمند چه مبلغ و امکاناتی هستید؟
پس معطل نکنید، همین امروز برای رفتن به اولین محلی که یا بدون هزینه یا حداقل هزینه یا اینکه اگر توانش را دارید، با هزینه خود برای گذراندن تعطیلات و گرفتن آرامش برنامه ریزی و به آنجا مسافرت نمائید.
 

غنی سازی اوقات فراغت بازنشستگان

غنی سازی در لغت به معنای «پرمایه بودن و پر کردن مفید» است و بدین خاطر است که حتما نباید از اعمال فوق، برای بهینه و مفید بودن در دوران بازنشستگی استفاده نمود. اگر در خصوص موارد ذکر شده در فوق، که همان درآمدسازی و سلامتی جسمی و روحی می باشد، مشکلی در زندگی دوم و در وقت اضافه وجود ندارد، که باید خدا را شکر کرد. در غیر اینصورت نیز از زمان های اضافه، با روش های ذیل می توان استفاده بهتری نمود.
حالا که برای موارد بالا مسأله ای در زندگی وجود ندارد، می توان وقت اضافه زندگی را (دوران بازنشستگی)، بسیار پربارتر و بهینه تر نمود و می توان این دوران را که با کوله باری از تجربه، نشان گرانبهائی بر آن نقش بسته را، با انجام موارد ذیل با معناتر و مفید تر نمود:
 

معنا بخشیدن به زندگی

با تنی چند از کارآفرینان و ثروتمندان که صحبت می شد، آنها پس از کسب ثروت هنوز به دنبال معنا بخشیدن به زندگی خود بودند و آن چیزی نبود جز، کارهای معنوی و کارهائی که از الحاط فکری آنها را ارضا می نمود. چون دیگر اشتیاق خود را برای ثروت اندوزی و پول، از دست داده بودند و با اکثر آنها که صحبت می شد، هر کدام یک محلی برای گذراندن اوقات خود و محلی برای خرج کردن مبالغی از پول خود که حداقل ۱۰٪ میزان درآمد آنها را شامل می گردید را داشتند. حال بازنشستگان نیز می توانند با انجام فعالیت های خارج از چارچوب اداری، و فقط معنوی و شخصی به این دوران، معنای جدید و شادی بخش ببخشند.
 

مشارکت در امور اجتماعی

یکی از کارهایی که هر فرد می تواند در جهت غنی کردن این دوران انجام دهد، مشارکت در امور اجتماعی است. پیشنهاد می گردد با شرکت در فعالیتهای اجتماعی و ارتباط با دیگر همکاران و همفکران خود، مقداری از وقت خود را در این وادی بگذرانند.
این سبب می شود که مشکلات فراموش شده و راه کارهای جدید به ذهن خطور نماید. و نیز می توان در سازمان های مردم نهاد عضو شد و خدماتی ارائه داد. مانند مشارکت در امور مساجد، تعاونی ها و انجمن های علمی و
 

انتخاب یک کار هنری

یکی از همکاران من دقیق پس از دریافت حکم بازنشستگی شروع به نقاشی نمود. در حال حاضر ایشان یک نقاش ماهر هستند که چندین تابلو نفیس قابل فروش دارند، در این دوران و با توجه به داشتن اوقات فراغت زیاد، می توان نسبت به انتخاب و انجام یک کار هنری مورد علاقه اقدام نمود. هم از آثار معنوی (شادی و لذت) و نیز آثار مادی (پول های دریافتی بابت خدمات و محصول آن) بهره برد.
 

شرکت در سخنرانی و همایش

در این دوران با توجه به اینکه زمان مناسبی وجود دارد، می توان با شرکت در سخنرانی ها و همایش ها که اکثرا رایگان نیز می باشند)، روز بروز بر تجربیات و اطلاعات خود افزود و از هر یک از آنها ایده های جدید با توجه به داشتن تجربیات فراوان خود کسب نموده و آنها را در اختیار بقیه نفرات نیز قرار دهید.
 

بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها

این دوران زمان خوبی برای بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها است (البته اگر همراه خانواده باشد که بهتر است در بعضی از روزها نیز این امکان بصورت رایگان خدمات به بازدید کنندگان ارائه می نمایند). اگر بتوانید در این خصوص برنامه ریزی لازم را بنمائید، می توانید از این مواهب نیز بهره مند گردید.
 

برقراری ارتباط با دوستان قدیمی و پرهیز از تنهایی

حدود چند هفته پیش از نوشتن این کتاب بود که تعدادی از دوستان با پیدا کردن شماره موبایل اینجانب، مرا شگفت زده کردند و مرا در یک گروه که همه دوستان قدیمی در آن عضو بودند، عضو نمودند. و زمانی شگفت زده تر شدم که تصاویر جدید دوستان را در پروفایل هایشان مشاهده می نمودم و تغییرات زمانی را بر روی چهره های آنها مشاهده می کردم. حال به شما نیز پیشنهاد می نمایم، در صورت امکان نسبت به برقراری ارتباط با دوستان قدیمی(دوران خدمت، دوران اشتغال، دوران ورزش و …) اقدام نمائید چرا که بودن با آنها شما را از تنهائی نجات خواهد داد.
 

بردن نوه ها به پارک

یکی دیگر از آرزوهایی که از دوران کودکی در من وجود داشت، بودن با بچه ها بود، زیرا که بچه ها، در زمان حال زندگی میکنند و در لحظه شاد هستند و چیزی از کینه و بغض و … نمی دانند و زمانی که با آنها باشیم اگر مثل آنها فکر کنیم و مثل آنها عمل نمائیم، غم های دنیا، بی ارزش گردیده و سبک بار می شویم. حال فرد بازنشسته نیز از این دوران نیز می تواند استفاده کرده و مانند گذشته به فرزندان خود، با بردن نوه ها به پارک (البته نه همیشه) کمک نماید. چند ساعتی را با نوهها، که چیزی از کینه و بغض و نیرنگ نمی دانند، گذرانده و مدتی را شاد در کنار این معصومان به خوشی بگذرانید.
 

تقویت روابط خانوادگی و زناشوئی

همانگونه که در مباحث قبلی عنوان شد، انسان موجودی اجتماعی است. در صورتی که تنها بماند، افسردگی اولین ورودی بعد از تنهائی است، سعی کنید یک زندگی خانوادگی و زناشوئی سالم داشته باشید. فراموش نکنید زوج های خوشبخت کسانی هستند که همواره با یکدیگر روابط حسنه دارند و از مناسبات سرشار از عشق و دوستی برخوردارند و روابط جنسی سالم دارند. لذا سعی نمائید که روابط خانوادگی (مخصوصا روابط زناشوئی) خود را تقویت کرده و راههای افزایش تقویت روابط را بیاموزید.
هم اکنون حداقل ۳ تا از فعالیت هائی که برای غنی سازی این دوران انجام می دهید یا متعهد به انجام آن هستید را بنویسید:
  1. …………………………
  2. …………………………
  3. …………………………
 
منبع : کتاب «لذت زندگی در وقت اضافه»
نویسنده: ولی بختیاری

بیشتر بخوانید :
چگونه از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکنیم؟
بازنشستگی و سلامت روان
«تأمین اوقات فراغت»، مانع «تکوین اوقات فراغت» است!
اوقات فراغت آدم های موفق
اشتغال برای بازنشستگان

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود