سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان

0 140

سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان

نقطه‌ی شروع غلبه بر برنامه‌ریزی قبلی و رفع موانع ذهنی مدیریت، تصمیم‌گیری واضح و بدون ابهام در رسیدن به برتری کامل در نوع استفاده از وقت و دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت است. همین حالا باید تصمیم بگیرید می‌خواهید فردی حرفه‌ای در حوزه‌ی مدیریت زمان باشید.

سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان
سه مانع ذهنی در برابر مدیریت زمان

شما همانی نیستید که فکر می‌کنید، بلکه آنچه فکر می‌کنید، هستید.
 
چکیده : نقطه‌ی شروع غلبه بر برنامه‌ریزی قبلی و رفع موانع ذهنی مدیریت، تصمیم‌گیری واضح و بدون ابهام در رسیدن به برتری کامل در نوع استفاده از وقت و دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت است. همین حالا باید تصمیم بگیرید می‌خواهید فردی حرفه‌ای در حوزه‌ی مدیریت زمان باشید.

تعداد کلمات ۹۶۶ / تخمین زمان مطالعه ۵ دقیقه 

سه مانع ذهنی در برابر قدرت زمان

مقدمه

اگر همه قبول دارند که یک مدیریت زمان مطلوب، مهارت بسیار قابل توجّه و مهمّی‌ست، پس چرا فقط عدّه‌ی کمی می‌‌توانند «سازمان‌یافته، مؤثّر و کارآمد» باشند؟ در طول سال‌ها، دریافته‌ام که بسیاری از مردم در خصوص مدیریت زمان تعاریف و عقایدی دارند که در اصل کاملاً نادرست است. امّا حقیقت این است که اگر شما چیزی را باور دارید، در واقع آن چیز برای شما یک حقیقت است. اعتقادات و باورهای شما باعث می‌شود که شما خودتان، دنیای اطرافتان و روابط‌تان با مدیریت زمان را به گونه‌یی خاص ببینید. اگر در هر زمینه‌ای باورها و اندیشه‌های منفی داشته باشید، این نوع تفکّر و اندیشه‌های منفی‌گرایانه به طور قطع نوع تفکّر و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سرانجام جزیی از واقعیّت‌های زندگی‌تان می‌شوند. شما همانی نیستید که فکر می‌کنید، بلکه آنچه فکر می‌کنید، هستید.
 

مانع ۱: نگرانی درباره کاهش حالت طبیعی و خودانگیختگی

اوّلین اسطوره یا باور منفی از مدیریت زمان این است که اگر بسیار زمان‌سنج باشید، فردی سرد، حسابگر و بی‌احساس خواهید شد. برخی از مردم گمان می‌کنند اگر بیش از حد مؤثّر و کارآمد باشند، آزادی و خودانگیختگی خود را از دست خواهند داد. دیگر نمی‌توانند با «جریان همراه بوده» و خود را با صداقت و به طور آشکار بیان کنند. فکر می‌کنند، مدیریت صحیح زمان، انسان را انعطاف‌ناپذیر و سخت بار می‌آورد. چنین انگاره‌یی به هیچ عنوان صحیح نیست. بسیاری از مردم پشت این باور نادرست پنهان می‌شوند و از آن به عنوان بهانه‌یی برای عدم برنامه‌ریزی و نظم امورشان استفاده می‌کنند. واقعیّت این است که، افراد نامنظّم، خودانگیخته نیستند، آنها در اغلب موارد عصبانی و سردرگم و معمولاً دچار استرسند. واضح و روشن است که هر چه قدر منظّم و سازمان‌یافته باشید، وقت بیشتر برای آرامش واقعی و خودانگیختگی بهتر خواهید داشت و کنترل بیشتری بر نقطه‌ی داخلی دارید. نکته‌ی اصلی، پایه‌ریزی و سازماندهی همه کارهایی‌ست که می‌توانید انجام دهید: دوراندیشی، برنامه‌ریزی برای احتمالات، آمادگی کامل و همه‌جانبه و تمرکز نتایج خاص. تنها زمانی می‌توانید آرام و خودانگیخته باشید که شرایط را به بهترین شکل تغییر کند. با سازماندهی هر چه بهتر و بیشتر عوامل تحت کنترل خود، برای تغییرات سریع، در واقع آزادتر و انعطاف‌پذیرتر عمل می‌کنید.
 

مانع ۲: برنامه‌ریزی منفی ذهنی

دومین مانع در توسعه‌ی مدیریت زمان مطلوب، برنامه‌ریزی منفی ذهنی‌ست، که اغلب ما در دوران رشد و بلوغ، از والدین، محیط اطراف و از افراد با نفوذ و تأثیرگذار کسب می‌کنیم. اگر پدر و مادر و یا دیگران به شما بگویند آدم نامرتّبی هستید و یا همیشه دیر می‌کنید و هیچ چیزی را به موقع به پایان نمی‌رسانید، به طور ناخودآگاه در دوران بزرگسالی به همان شیوه رفتار می‌کنید. مهمترین و متعارف‌ترین تعریفی که برای این نوع رفتار می‌توان عنوان کرد این است: «من همین طور هستم» و یا «من همیشه این جوری بوده‌ام.» حقیقت این است که هیچ کسی نامرتّب و نامنظّم و آشفته به دنیا نیامده. مهارت‌های مدیریت زمان و کارآمدی شخصی، اصولی هستند که ما می‌آموزیم و با تمرین و تکرار، آن را گسترش می‌دهیم. اگر عادت‌های بد مدیریت زمان را توسعه دهیم، آموخته‌های خود را از یاد می‌بریم و می‌توان عادت‌های خوب را در طول زمان جایگزین آنها کرد.
 

مانع ۳: باورهای خودمحدودکننده

سومین مانع در مقابل مهارت‌های مطلوب مدیریت زمان، خودانگاره‌های منفی یا «باورهای خودمحدودکننده» هستند. بسیاری افراد معتقدند، توانایی مدیریت زمان را ندارند. اغلب فکر می‌کنند این باور، بخش ذاتی و فطری زندگی یا میراث آنهاست. امّا هیچ ژن یا کروموزم خاصّی برای مدیریت زمان ضعیف وجود ندارد و به هیچ عنوان ارثی نیست. هیچ کس با نقص ژنتیکی در برنامه‌ریزی شخصی به دنیا نمی‌آید. رفتارهای شخصی شما در حدّ بسیار زیادی تحت کنترل شماست. در این جا مثالی عنوان می‌کنیم تا رابطه‌ی بین آنچه شما انجام می‌دهید با سطح انگیزه و علاقه‌تان مشخّص‌تر شود. تصوّر کنید کسی یک میلیون دلار پیشنهاد دهد تا به واسطه‌ی آن، سی روز آینده خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنید. در نظر بگیرید یک کارشناس هم با یک دوربین و یک تخته زیردستی، یک ماه شما را دنبال کند. بعد از سی روز، وقتتان را به صورت کارآمد و به بهترین شکل گذرانده باشید و هر روز به مهم‌ترین امور رسیده باشید، یک میلیون دلار جایزه می‌گیرید. طیّ یک ماه آینده چه‌گونه کارآمد خواهید شد؟ حقیقت این است که، با انگیزه‌ی کافی (یکی میلیون دلار!) شما یکی از بهترین یا کارآمدترین، مؤثّرترین، سازمان‌یافته‌ترین، متمرکزترین انسان‌های جهان خواهید شد. نکته‌ی جالب این است که، پس از یک ماه تمرین، عادت‌های بسیار خوب و پسندیده‌یی را در خود ایجاد کنید و این عادت‌ها تا آخر عمر در شما باقی خواهند ماند.


در انتخاب خود آزادید

رفتارهای شما در خصوص مدیریت زمان، بیشتر از هر چیزی مربوط به مسئله‌ی انتخاب است. می‌توانید بسیار مؤثّر و کارآمد باشید و یا انتخاب می‌کنید که نامنظّم و غیرکارآمد باشید. شما تصمیم می‌گیرد بر امور و مسائل خود تمرکز کنید و بر وظایفی باارزش ارج بنهید و یا وقت خود را روی امور و فعّالیت‌هایی صرف کنید که ارزش کمی به زندگی‌تان می‌دهند و همیشه در انتخاب خود آزادید. نقطه‌ی شروع غلبه بر برنامه‌ریزی قبلی و رفع موانع ذهنی مدیریت، تصمیم‌گیری واضح و بدون ابهام در رسیدن به برتری کامل در نوع استفاده از وقت و دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت است. همین حالا باید تصمیم بگیرید می‌خواهید فردی حرفه‌ای در حوزه‌ی مدیریت زمان باشید. هدف شما باید مدیریت زمان «آن هم مدیریت دقیق زمان به شکلی که مردم به شما نگاه کنند و شما را الگوی اصلی برای عادات کاری خود قرار دهند» باشید.
 
منبع: برگرفته از کتاب”راندمان بالا در زمان کم”
نویسنده : برایان تریسی

بیشتر بخوانید :
مدیریت زمان در خانواده
۲۱ نکته مهم برای مدیریت زمان و افزایش بهره وری
مدیریت زمان به چند روش ساده و عملی
زندگی بهتر در سایه مدیریت زمان

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود