خواص شبدر در طب سنتی

0 474

خواص شبدر در طب سنتی

جوانه شبدر گیاهی است که در درمان کم‌خونی و پلاکت پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات مفید زیادی برای بدن دارد. از جوانه ی شبدر برای درمان فشارخون بالا استفاده می شود.

خواص شبدر در طب سنتی
خواص شبدر در طب سنتی

شبدر در درمان کم خونی و پلاکت پایین معجزه می کند .
 
چکیده : جوانه شبدر گیاهی است که در درمان کم‌خونی و پلاکت پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و اثرات مفید زیادی برای بدن دارد. از جوانه ی شبدر برای درمان فشارخون بالا استفاده می شود.

تعداد کلمات ۱۲۰۸ / تخمین زمان مطالعه ۶ دقیقه


 خواص شبدر در طب سنتی

خواص گیاه شبدر

  • بهترین گیاه در درمان کم خونی و پلاکت پایین
  • تصفیه کننده خون و تنظیم فعالیت های کبدی
  • درمان گرگرفتگی و بدخلقی ناشی از علائم یائسگی
  • حاوی مقادیر بسیار کمی کالری و ویتامین‌های A ، C ، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین
  • آرام بخش اعصاب
  • مفید در درمان افسردگی
  • آنتی اکسیدان قوی (ضد سرطان)
  • مفید در مانع شدن از بروز چین و چروک زودرس در پوست
  • پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری های قلبی
 
یکی از مهمترین خاصیت های درمانی جوانه شبدر، خاصیت تنظیم کننده ی فعالیت کبد است که باعث تصفیه و پاکسازی کبد می شود. همچنین تاثیر بسزایی در شفافیت پوست دارد. با ما همراه باشید.
پزشکان در فصل بهار که فصل جوانه زدن انواع گیاهان است به افراد توصیه می کنند تا در صورت عدم داشتن بیماری ها از جوانه ها حتما استفاده کنند.
یکی از بهترین جوانه ها که پزشکان به مصرف آن افراد را بسیار توصیه می کنند جوانه شبدر است.
شبدر و جوانه ی آن سرشار از ویتامین هایی مانند A، C و همینطور آهن و کلسیم است.
بررسی ها نشان می دهند مصرف جوانه شبدر برای آرامش اعصاب بسیار مفید است و مصرف آن بویژه به زنان میانسال که در آستانهیائسگی قرار دارند توصیه می شود.
از دیگر خواص شبدر خاصیت تصفیه کنندگی و تنظیم فعالیت های کبدی است که در نهایت باعث طراوت و شادابی پوست صورت می شود.
پزشکان توصیه می کنند تا حتما افراد اگر می خواهند از جوانه ی شبدر استفاده کنند از نوع مرغوب و تازه و سالم آن استفاده نمایند و برای کسب حداکثر فایده از آن تازه تازه آن را مصرف نمایند و نگذارند پلاسیده و بی خاصیت شود.
چون این گیاه پرکاربردتر از گیاهان دارویی دیگر در بین گیاهان طب سنتی است بنابراین جایگاه به مراتب والاتر از گذشته دارد و بعضی از افراد با شنیدن اسمش دچار ناراحتی می شوند ولی در عوض نمی‌دانند که چه خاصیت شگفت‌ انگیزی دارد.
خواص درمانی این گیاه در نوع خود بی‌نظیر بوده و با داشتن ویتامین‌هایی چون A و C، ریبوفلاوین و نیاسین آرامش‌بخش اعصاب و در درمان افسردگی مفیده بوده و می‌توان در مکمل‌های غذایی هم از این گیاه استفاده کرد.
این گیاه و جوانه آن خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد و همچنان پیشتاز میدان رقابت‌ در مقابل مکمل‌های غذایی مصنوعی و غیر مصنوعی است و برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خواص درمانی این گیاه بیشتر در درمان کم‌خونی و پلاکت‌ پایین، تصفیه کننده خون و تنظیم فعالیت‌های کبدی‌،‌ بدخلقی ناشی از علائم یائسگی مورد استفاده است و چون در آن آنتی‌اکسیدان به مقدار کافی وجود دارد خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و در پیشگیری از بروز چین و چروک زودرس در پوست و پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی به کار می رود.


شبدر قرمز

شبدر قرمز Red Clover یک گیاه دائمی است که به طور معمول در اروپا، آسیا و آفریقا می روید و بومی آمریکای شمالی است. به عنوان غذایی برای چرای دام ها و به عنوان یک کود کشاورزی غنی از نیتروژن است.
شبدر قرمز از گذشته های دور در چین، اروپا و روسیه برای درمان سنتی بسیاری از بیماری ها به کار می رفت. درمان بیماری هایی مثل آسم، بیماری های مزمن کبد و دستگاه گوارش، ناراحتی های چشمی و سوختگی از آن جمله بودند.
اعتقاد بر این است که شبدر قرمز به تصفیه ی خون از طریق بهبود چرخه های تولید ادرار، مخاط و صفرا کمک می کند.
پماد (مرهم) شبدر قرمز به طور سنتی برای درمان بیماری های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس به کار می رود. نمونه هایی نیز از استفاده از شبدر قرمز برای درمان سرفه های کوتاه مدت کودکان موجود است.
شبدر قرمز یک منبع سرشار از ایزوفلاوون، فورمونکتین، بیوکانین A، دیادزین، جنیستین است که هورمون های طبیعی به شمار می روند.
آزمایشات کلینیکی نشان می دهد که عصاره شبدر قرمز می تواند برای درمان گر گرفتگی مرتبط با یائسگی مفید باشد. به علاوه می تواند برای زنانی که از درد سینه رنج می برند استفاده شود.
مشخص شده که شبدر قرمز اثر مثبتی بر فشار خون بالا دارد.
مدارک خوبی وجود دارد که شبدر قرمز می تواند به بهبود پوکی استخوان کمک کند.
طبق آزمایشات کلینیکی شبدر قرمز ضرری برای بافت های رحم و سینه ندارد. به علاوه شبدر قرمز یک ترکیب هورمونی طبیعی است. شامل ویتامین های ضروری، مواد معدنی مثل کلسیم، کروم، نیاسین، فسفر، پتاسیم، تیامین، منیزیم و ویتامین C می باشد.
 

تفاوت شبدر و یونجه

تمام شبدرها در آب و هوای خنک بهترین عملکرد را دارند. در بین شبدرها شبدرسفید از همه مقاوم تر است. میزان قند در شبدرها بیش از یونجه‌است و سطح برگ بیشتری نسبت به یونجه دارند اما مقاومت شبدرها به شوری کمتر از یونجه‌است و نیاز آبی شبدرها نیز کمتر از یونجه‌است.
به صورت کلی تفاوت شبدرها با یونجه این است که:
  • برگ یونجه بیضی شکل ولی برگ شبدر گلابی شکل است.
  • رنگ برگ‌ها در شبدر سبز و شفاف و در یونجه سبز تیره‌است.
 

عوارض

مواد (به اصطلاح ضد تغذیه) موجود در شبدر می‌توانند برای انسان خواص دارویی داشته باشند و مفید باشند مثلاً فورمونتین موجود در شبدر قرمز از ارزش دارویی خاصی برخوردار است. آزمایش انجام گرفته در سال ۲۰۱۰ نشان داده‌است که فورموننتین می‌تواند از رشد سلول‌های سرطان سینه در زنان جلوگیری کند، اما مصرف آن سبب مشکلات جنسی در مردان می‌شود.
اثرات جانبی شبدر قرمز بسیار کم و ضعیف است؛ زودرنجی، تغییرات در قاعدگی زنان و افزایش وزن از آن جمله است.
مصرف عصاره ی شبدر قرمز با داروهای رقیق کننده ی خون مثل وارفارین و درمان های هورمونی تداخل می کند، اما این مسئله هنوز به وسیله نتایج تجربی ثابت نشده است.
گرچه مدرکی برای نگرانی وجود ندارد، اما سفارش شده که عصاره شبدر قرمز در زنانی که سابقه ی سرطان سینه دارند، به کار نرود.
زنان باردار و شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند.
به طور کلی توصیه می شود در استفاده از مصرف شبدر، آن را به صورت متعادل مصرف نمایید.
 
منبع : برگرفته ازدکتر سلام/نبض ما/دلگرم/حکیم تهرانی

بیشتر بخوانید :
معرفی شبدر و خواص درمانی آن
معرفی تخم شبدر و خواص درمانی آن
شبدر قرمز در مقابل افسردگی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود