نه گفتن حق مسلم شماست

0 93

نه گفتن حق مسلم شماست

مهارت نه گفتن، یکی از مهمترین مهارت­ هایی است که در برابر درخواست های غیر منطقی یا بیجای دیگران باید فرا گرفت؛ اما در درجه اول بهتر است بدانید که چه موانعی وجود دارد که شما نمی توانید از این کلمه جادویی به نحو احسن استفاده کنید.

نه گفتن حق مسلم شماست
نه گفتن حق مسلم شماست

 برای اینکه  مهارت «نه گفتن» را بیاموزیم، بایستی در ابتدا متوجه شویم که چه چیزهایی ما را در برابر آن مقاوم می کند.
 
چکیده : مهارت نه گفتن، یکی از مهمترین مهارت­ هایی است که در برابر درخواست های غیر منطقی یا بیجای دیگران باید فرا گرفت؛ اما در درجه اول بهتر است بدانید که چه موانعی وجود دارد که شما نمی توانید از این کلمه جادویی به نحو احسن استفاده کنید.

تعداد کلمات ۶۶۸ / تخمین زمان مطالعه ۳ دقیقه

نه گفتن حق مسلم شماست

مقدمه

خیلی از افراد توانایی استفاده از این کلمه جادویی را به دلیل علاقه به کمک کردن به دیگران و گریز از ناراحت کردن آنها ندارند! این‌طور می‌شود که به همه جواب مثبت می‌دهند و چون زیر کوهی از مسوولیت‌ها، وظایف و فعالیت‌ها قرار می­ گیرند به دیگر وظایف مهم خود نمی‌رسند! این ها همه تفکرات اشتباهی هستند که در ذهن تان وجود دارند. یادگیری بیان «نه» برای آنکه بتوانید کارهایی را که مناسب با ارزش و شخصیت شماست، انجام دهید، لازم است! در واقع نه گفتن راجع به احترام به موقعیت ها، زمان و فرصت ­های شما است.در زیر دلایلی را که معمولا باعث سخت شدن نه گفتن برای ما می شود خواهید دید.


موانعی که در هنگام نه گفتن در مقابل خود می بینید

* می خواهید کمک کنید
شما قلب مهربانی دارید و دلسوز هستید؛ نمی خواهید که طرف را اصطلاحا «دک کنید» ؛ بلکه می خواهید تا آنجایی که امکان دارد کمک کنید، حتی اگر آن کار باعث هدر رفتن وقت تان شود.

* از گستاخ شدن هراسانید
خیلی ها اینطور فکر می کنند که نه گفتن به نوعی گستاخی است. این نوع تفکر مخصوصا در فرهنگ آسیا مرسوم است، جایی که حفظ منزلت و شان اهمیت دارد.

* می خواهید که سازگار باشید
نمی خواهید که خودتان را از گروه بیگانه کنید؛ بنابراین درخواست های دیگران را تایید می کنید.

* ترس از نزاع
شما احتمالا از این می ترسید که در صورت رد درخواست فردی، باعث عصبانی شدن وی شوید. این می تواند منتج به یک برخورد زشت شود. اگر هم چنین اتفاقی رخ ندهد امکان دارد که اختلاف عقیده ای رخ داده و در نتیجه در آینده باعث نتایج منفی شود.

* ترسِ از دست دادن موقعیت ها
 شاید با گفتن نه مضطرب شوید، چرا که احساس می­کنید باعث بسته شدن درها بر روی تان می شود.

* خراب نکردن پل ها
برخی از مردم نه گفتن را نوعی روگردانی می دانند. اینطور فکر می کنید که، نه گفتن می تواند باعث خراب شدن پل ها و قطع رابطه ها شود.

* ترس از جدایی
احتمالاً از قطع شدن یا ضعیف شدن ارتباطات دوستانه خود با سایرین وحشت دارید و به همین خاطر از راه پذیرفتن بدون چون و چراى یک درخواست خود را از این وحشت رها مى کنید.

* علاقه افراطی به افراد
به نظر می­رسد که آنقدر به شخص یا اشخاصى علاقه دارید که از نه گفتن به آنها احساس گناه مى کنید، در نتیجه ساده ترین راه را این مى بینید که به احساسات خود لطمه بزنید و دست از خواسته ها و برنامه هاى شخصیتان بکشید.

* احساس مسئولیت بیش از حد
شاید شما خود را در مقابل سایرین، بیشتر از حد متعارف و معمول مسؤول مى بینید و حاضرید برای آنها هر کاری بکنید، حتی اگر بدانید این کار در نهایت به ضرر شما تمام می­شود.


جمع بندی

این نکات را همیشه به خاطر داشته باشید؛ نه گفتن به معنای گستاخ شدن شما نیست، همانطوری که ناسازگاری شما را نخواهد رساند. نه گفتن به معنای ایجاد نزاع نیست، نه گفتن باعث از دست دادن موقعیت هایتان در آینده و دوستانتان نخواهد شد. همچنین نه گفتن قطعا باعث خراب کردن پل ها نخواهد شد. بنابراین در مواردی که تشخیص می­دهید، با قاطعیت تمام نه بگویید.
 
تهیه و تنظیم : خانم حدیثه اسفندیار
 

بیشتر بخوانید :
۳ مهارت‌ برای «نه» گفتن
گفتن « نه» مهارت می‌خواهد
«نه گفتن» را بیاموزید!
گاهی اوقات نه گفتن بهتر است

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود