پیامدهای بالارفتن سن ازدواج

0 138

پیامدهای بالارفتن سن ازدواج

در جوامع امروزی سن ازدواج در حال افزایش است. این مساله با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم امری انکار ناپذیر است و در واقع هشداری برای جمعیت کشور محسوب می شود. خطرات افزایش سن ازدواج ممکن است باعث بروز عواقب جبران ناپذیری برای فرد و جامعه باشد. علت این موضوع هر چه باشد، باید راه حل ها و راهکارهای را برای جلوگیری از آن به کار بگیریم.

پیامدهای بالارفتن سن ازدواج
پیامدهای بالارفتن سن ازدواج

متاسفانه خطرات افزایش سن در ازدواج تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت. یکی از آنها افزایش مشکلات روانی بین زوجین است.
 

آشنایی با خطرات افزایش سن ازدواج

خطرات ناباروری و کاهش جمعیت
یکی از مهم ترین خطرات افزایش سن ازدواج، ناباروری و ترس از بچه دار شدن است. معمولا دختران و پسرانی که دیر تصمیم به ازدواج و بچه دار شدن می گیرند علاوه بر اینکه از لحاظ روحی و روانی گنجایش پدر و مادر شدن را ندارند، از بچه دار شدن منصرف می شوند. به دلیل بالا بودن سن این افراد و ترس و اضطراب از آینده فرندان شان در خوشبینانه ترین حالت ممکن این خانواده ها به داشتن یک فرزند بسنده می کنند.
 
مشکلات باروری و بیماری های ژنتیکی
یکی از خطرات افزایش سن ازدواج، مشکلات باروری است. گاهی زن و شوهر دوست دارند که فورا بعد از ازدواج بچه دار شوند. اما به دلیل بالا بودن سن شان ممکن است باروی سالمی نداشته باشند یا فرزندشان درگیر مبتلا به بیماری های ژنتیکی مانند مونگولیسم شوند. بعضی از این کودکان کند ذهن می شوند و گاهی بیش فعال. البته این مشکلات ممکن است در تمام زوجین با هر شرایط سنی رخ دهد اما درصد آن در این زوجین بیشتر است.
 
دور شدن از معیارهای ازدواج و سخت گیری در انتخاب
یکی دیگر از خطرات بالا رفتن سن ازدواج این است که مرد و زن از معیارها و الگوهای دوران جوانی خود دور می شوند. معمولا هر فردی در زندگی اهداف و معیارهای اخلاقی دارد که این معیارها همیشه با آنها همراه است. اما بعضی از ملاک ها و رفتارها در دوران جوانی نمود بیشتری پیدا می کند. اگر این فرد به سن میان سالی برسد دیگر از لحاظ روحی و روانی مثل قبل نیست و از آن ملاک ها دور است.
 
مثال:
مثلا زوجی را در نظر بگیرید که قصد ازدواج دارند. ملاک های این زوج تنها تشکیل یک زندگی ساده و فارغ از هر گونه سخت گیری است. اگر همین زوج بخواهند ۶ یا  ۷ سال بعد ازدواج کنند قطعا معیارها و ملاک های آنان برای ازدواج متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که افرادی که به سنین بالا می رسند قطعا ازدواج بسیار برایشان سخت تر خواهد شد و گاهی غیر ممکن می شود. به همین دلیل روانشناسان و مشاوران خانواده توصیه می کنند که اگر تصمیم به ازدواج دارید در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بهترین فرصت برای تشکیل یک زندگی خواهد بود.
 
مشکلات روحی و روانی در ازدواج
متاسفانه خطرات افزایش سن در ازدواج تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت. یکی از آنها افزایش مشکلات روانی بین زوجین است. فرهنگ اسلامی جامعه ما اجازه بسیاری از کارهای خلاف قوانین و شرع را به جوانان نمی دهد. در عوض راه هایی برای خالی کردن نیازهای جنسی قرار داده که مهم ترین آن ازدواج است.بالطبع ازدواج در سنین بالا در روح و روان آنها تاثیرات بسیار بدی خواهد گذاشت. زیرا در این مدت نیاز جنسی خود را سرکوب کرده و این موضوع اختلالات روانی بسیاری را برای این فرد به همراه دارد. این اختلافات در غالب پرخاشگری، تندخویی، افسردگی، اضطراب و حتی خودکشی بروز می کند.
 
عدم تربیت فرزندان صالح
یکی از مهم ترین خطرات افزایش سن ازدواج که معمولا نادیده گرفته می شود عدم تربیت نسل های آینده می باشد. به دیلیل اینکه این زوج در سنین بالا بچه دار می شوند فاصله سنی میان والدین و فرزندان زیاد می شود. فرض کنید مرد در سن ۴۰ سالگی و زن در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی ازدواج کنند. تصور کنید در اوایل ازدواج نیز صاحب فرزند شوند. پس از ۱۰ سال چه فاصله ای میان آنها و فرزندشان به وجود می آید. قطعا تربیت این فرزند از دوران کودکی و نوجوانی بسیار سخت خواهد بود. دراین صورت آنها نمی توانند یکدیگر را درک کنند. والدین دیگر توان و حوصله ای برای وقت گذاشت برای آنها ندارند و احتمالا به دلیل درگیری با مشکلات زندگی دیگر قدرتی برای وقت گذاشتن با فرزندشان را نخواهند داشت. فرزند آنها دراجتماع فردی سرخورده و بسیار تندخو و خشن خواهند شد.
 
شیوع روابط نامشروع
از دیگر خطرات افزایش سن ازدواج که علاوه بر تاثیر منفی فردی آن در اجتماع هم آثار مخربی به همراه دارد شیوع روابط نامشروع است. می دانید که روابط جنسی خارج از چهارجوب شرع است و عواقب جبران ناپذیری در سلامت اجتماع دارد. علاوعه بر احساس گناهی که فرد را مدام آزار می دهد ممکن است باعث گسترش بیماری های مقاربتی شود. زیرا این فرد قبل از مقاربت های جنسی با هیچ مشاوری صحبت نکرده و راه های انتقال این بیماری ها را نمی دند. از آن سو متاسفانه هم جنس گرایی ها و خود ارضایی آثار بسیار مخربی درروان و روحیه فرد خواهد داشت.
 
کم شدن مسئولیت پذیری زن و مرد
یکی از معضلات افزایش سن در ازدواج کم شدن حس مسئولیت پذیری است. پسر و دختر به دلیل دیر ازدواج کردن نمی دانند که زندگی چیست و تجربه ای برای زندگی نداشته اند. از این سو نیز قدرت دوران جوانی را ندارند. قدرت و توانایی این افرد درمواجهه با فشارها و مشکلات زندگی بسیار کم شده و زندگی برای آنها سخت خواهدد شد. در واقع این افزایش سن، شور و اشتیاق جوانی را برای رسیدن به هدف را از آنها گرفته و بالطبع نمی توانند خانواده ای محکم و با انگیزه تشکیل دهند. این بی انگیزگی و بی مسولیتی بر روی فرزندانشان نیز تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و آنها را نیز افسرده خواهد کرد.
 
فروپاشی بنیان خانواده
از جمله خطرات افزایش سن ازدواج این است که ممکن است باعث فروپاشی بنیان خانواده شود. فردی که در دوران میانسالی ازدواج می کند به دلیل تنوع طلبی خود نمی تواند پایبند زندگی باشد. این فرد قبل از ازدواج به دلیل اینکه تعهدی در زندگی نداشته در زندگی خود نمی تواند به خانواده تعهدی داشته باشد. برای این فرد بسیار سخت است که بخواهد خود را به خانواده پایبند کند و دوست دارد رویه سابق را پیش بگیرد. امید است با برطرف شدن مشکلات ازدواج در جامعه موانع ازدواج برداشته شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود