اهمیت ازدواج کردن و ثمرات آن

0 3,830

ازدواج کردن، سبب می‌شود تا در این دنیا صاحب آرامش باشیم و زمینه را برای داشتن عاقبت خوب هم فراهم می کند. به شرطی که ازدواج آنها عاقلانه باشد.

مهم ترین نیازی که بوسیله ازدواج تامین می‌شود، نیاز به آرامش و آسودگی است.

مقدمه 

بی تردید، هیچ شالوده ای مقدس تر از ازدواج نیست، زیرا در سایه این بنای مقدس، زن و شوهر به آرامش واقعی می‌رسند و نیازهای طبیعی خود را برطرف می‌سازند و علاوه بر اینکه آینده خودشان را در این دنیا می‌سازند و صاحب آرامش می‌شوند، برای کسب سعادت و عاقبت بخیری در جهان آخرت نیز گام بهتری بر می‌دارند. بدین ترتیب امنیت و آرامش جهان آخرت را نیز در این جهان و با امر مقدس ازدواج، پایه گذاری می‌کنند.
ازدواج را به درختی که میوه های  پر ثمری دارد تشبیه میکنم که بعد از ازدواج می‌توان از ثمراتش مانند؛ آرامش فردی، اجتماعی، دنیایی و آخرتی بهره برد.

تاکید معصومین برای ازدواج

در روایات معصومین، بسیار تاکید شده است که ازدواج کنید و ترک ازدواج را برای کسانی که به سن ازدواج رسیدن و شرایطش را هم دارند، گناه قلمداد کرده است.
۱٫ روزی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به مردی به نام عکاف فرمودند؛ “آیا تو همسر داری؟ عرض کرد؛ خیر ای رسول خدا. پرسید؛ آیا کنیز داری؟ عرض کرد؛ نه، یا رسول خدا. پرسید؛ آیا توان مالی داری؟ عرض کرد؛ آری. پیامبر فرمود؛ (تزوج وإلا فأنت من المذنبین.) ازدواج کن، وگرنه از گناهکاران هستی. (۱)۲٫ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند؛ زنی به امام باقر (علیه السلام) عرض کرد؛ خدایت نیکو گرداند! من زنی تارک دنیا هستم. حضرت فرمود؛ منظورت از ترک دنیا چیست؟ عرض کرد؛ نمی‌خواهم هرگز ازدواج کنم. حضرت پرسید؛ چرا؟ عرض کرد؛ در ترک ازدواج، به دنبال کسب فضیلت هستم.
حضرت فرمودند؛ دست بردار، اگر در این مار فضیلتی بود، فاطمه(علیها السلام) از تو سزاوارتر به آن بود. هیچ کس نیست که در فضیلت از او سبقت بگیرد. (۲)
این دو روایت( مشت نمونه خروار) بود از انبوه روایاتی که تاکید بر ازدواج دارند.
توجه؛ خانواده ها دقت داشته باشند که دختر یا پسرشان به سنی رسیده است که می‌تواند ازدواج کند، سنگ جلوی پای او نیندازند و زمینه را برای ازدواج آنها فراهم سازند و اگر این کار را نکردند باید منتظر هلاکت فرزندشان باشند.
یکی از عارفان بزرگ می فرماید: اگر انسان نصف عمرش را صرف نماید تا استاد شایسته ای پیدا کند ارزش دارد، زیرا در نیمه دیگر عمرش سعادتمند خواهد شد. لذا اگر انسان نصف عمرش را صرف کند تا همسری شایسته و متناسب با خود پیدا نماید، ارزش دارد زیرا در بقیه عمرش سعادتمند خواهد شد.(۳)
حالا که قرار است ازدواج کنید، باید به دنبال کسی باشید که بتواند زمینه را برای رشد و تعالی شما فراهم سازد نه اینکه باعث شود تا شما در لجن زار مادیات غرق شوید.
ازدواج سبب می‌شود تا انسان ساخته شود و الهی شود و به وسیله ازدواج است که انسان بوجود می آید.
علامه محمد تقی جعفری گفته اند؛ برتراند راسل، فیلسوف مشهور اروپایی به من نوشت؛ چرا اسلام اینقدر به ازدواج بها داده و برایش قانون وضع کرده؟ در پاسخ او نوشتم؛ مسئله انسان است؛ با ازدواج می‌خواهد انسان بوجود آید. (۴)

در اینجا به چند کارکرد مهم ازدواج اشاره می‌کنیم:

۱٫ کسب آرامش

نیازی که همه در وجود خودشان به دنبال آن می‌گردند و بهترین جای که می‌توان پیدا کرد، در ازدواج است. مهم ترین نیازی که بوسیله ازدواج تامین می‌شود، نیاز به آرامش و آسودگی است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ.
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است. (۵)
این آرامش، تنها آن آرامش معمولی که روانشناسان و روان پزشکان مطرح می‌کنند نیست، بلکه علاوه بر آن شامل وقار، اثبات فکری و روحی، احساس ارزشمند بودن، احساس شخصیت و آبرو و حیثیت بیشتر پیدا کردن و غیره… نیز می‌شود. (۶)

۲٫ مسئولیت پذیری

 مسئولیت پذیری در مقابل دیگران که باعث رشد اجتماعی شده و شخصیت فرد را به پختگی می رساند، از مزایای ازدواج کردن است. این تاثیر را در هیچ عمل و رفتار فردی و اجتماعی دیگر نمی توان یافت. کسی که تا دیروز تمام دغدغه هایش این بود که چی بپوشد و چی بخورد، حالا مسئولیت بزرگی بر عهدش سپرده شده و ازدواج انسان را از مدار خود بینی به مدار دیگر بینی ارتقاء می دهد.

۳٫ جلوگیری از فساد

اگر بپذیریم که بسیاری از مفاسد و جنایات توسط افراد عذب و یا کسانی که پیوند خانوادگی صحیحی ندارند صورت می گیرد به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده پی می بریم.ازدواج رفتارها و اعمال انسانی و حتّی گفتار و کلام آدمی را تحت قید و بند و کنترل اندیشه در خواهد آورد و به آدمی دید تازه و نظری به ویژه خواهد داد.(۷)
نکته: پختگی ای که در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده ایجاد می‌شود، در هیچ جای دیگر نمی‌توان به آن رسید و آن را فقط در ازدواج و تشکیل خانواده باید بدست آورد.
سجاد رستمی چورتی
پی نوشت 
[۱] بحار الانوار، جلد ۱۰۳، صفحه ۲۲۱،ح ۲۷٫
[۲] بحار الانوار، جلد ۱۰۳، صفحه ۲۱۹،ح.۱۳
[۳] علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسیان، ۱۳۸۹صفحه ۴٫
[۴] همان، صفحه ۱
[۵] قرآن کریم ، سوره روم، آیه ۲۱
[۶] علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، صفحه ۱۶
[۷] علی قائمی امیری، تشکیل خانواده در اسلام، تهران: امیری، ۱۳۶۵، صفحه ۳۳٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود