مهارت درخواست جرأتمندانه از شوهر

0 4,026

چگونه خواسته های خود را از شوهرم بخواهم؟ نحوه ی صحیح درخواست از مردان چیست؟حوه ی درخواست از همسر یکی از اصولی است که زن ها باید آن را بیاموزند. یک درخواست درست می تواند در نتیجه ای که می گیرید بسیار تاثیر گذار باشد.

وقتی در مقابل پاسخ منفی همسرتان که به درخواستتان داده، واکنش منفی نشان نمی­دهید و او را از خودتان طرد نمی­کنید، شوهرتان این موضوع را از یاد نخواهد برد و بار دیگر، با اشتیاق بیشتری به شما خدمت خواهد کرد

سکوت کردن، پس از تقاضای چیزی از شوهر، هنر درخواست قاطعانه است.

بی‏تابی هنگام درخواست

وقتی به زنان توصیه می ­کنیم که از همسرتان درخواست کمک کنید، گاهی بی­تاب و نگران می­ شوند؛ چون شوهرشان در پاسخ به آنها به عبارت­ های زیر متوسل می­ شود:
  • این قدر غُر نزن؛
  • مرتب از من نخواه برایت کاری بکنم؛
  • دیگر به من نگو چه کار کنم؛
  • خودم می­دانم چه کار کنم؛
  • نیازی نیست تو به من بگی.

برخورداری از حمایت با سکوت

یکی از ارکان مهم درخواست جرئت­مندانه زن از همسرش آن است که پس از درخواست کمک از وی، سکوت کند و حرفی نزند. زن باید به شوهر خود فرصت دهد تا با سرسختی خود کنار بیاید. باید مراقب باشد که غرولندهای او را جدی نگیرد. تا هنگامی که ساکت است، احتمال بسیاری وجود دارد که از حمایت و کمک همسر برخوردار شود. اما اگر سکوت خود را بشکند نتیجه­ای نخواهد گرفت.

غرُغرُ مرد نشان دهنده توجه اوست

در واقع، سکوت کردن پس از تقاضا کردن، هنر درخواست قاطعانه است. پس از مطرح کردن درخواست خود، منتظر ناله، غرولند، مِن­مِن و اعتراض شوهرتان باشید. هر اندازه مرد در هنگام درخواست همسرش گرفتارتر باشد، غُرغُر او نیز بیشتر می­شود. غرغر مرد هیچ رابطه­ ای با تمایل او جهت کمک به همسرش ندارد، بلکه این غرغر نشان دهنده توجهی است که مرد در هنگام درخواست همسرش، به کارهایش داشته است.

برداشت اشتباه نکنید

معمولاً زن برداشت اشتباهی از غرغر مرد می­ کند. وی به اشتباه تصور می­ کند که شوهرش تمایلی جهت برآوردن نیازها و درخواست­ه ای او ندارد. اما این­گونه نیست. غرغر مرد نشانه این است که مرد می­کوشد به درخواست همسرش توجه کند. اگر مرد به درخواست همسرش بی ­توجه بود، خیلی ساده و راحت می­گفت نه، این کار را نمی­کنم. پس در واقع، غرغر مرد نشانه خوبی است مبنی بر اینکه او درصدد است تا به درخواست شما در برابر نیازهای خویش، پاسخ دهد.
مرد همانند غِژغِژ باز شدن دری با لولاهای زنگ خورده غُرغُر می­کند و صداهای نامأنوس از خود درمی ­آورد. اگر غرغر و صداهای او را نشنیده بگیرید، مرد به سرعت به حالت طبیعی بر می­گردد. اما بیشتر زنان چون این واکنش را درک نکرده­اند، از درخواست کردن خودداری کرده و یا رفتار مرد را به دل میگیرند و واکنش او را نمی­پذیرند.

مهارت درخواست جراتمندانه از همسر

سکوت را نشکنید

وقتی مرد غرغر می­ کند، زن حس می­کند که باید از خواسته خود دفاع کند و به همین دلیل، به اشتباه سکوت خود را می­شکند. زن شروع به جر و بحث با شوهرش می­کند و می­کوشد تا او را متقاعد کند که باید آن کار را انجام دهد. اگر هم مرد آن کار را انجام دهد، بار دیگر که زن از او درخواست کمک کند، مرد مقاومت و سرسختی بیشتری از خود نشان می­دهد.
بنابراین، اگر زن نداند که با چه زبانی می­تواند بر شوهرش تأثیر گذارد، با غرولند بیشتری از سوی همسرش روبه رو خواهد شد و در آینده نیز می­ترسد که از همسرش چیزی درخواست کند.

جر و بحث نکنید

ابتدا درخواست و سپس سکوت، راهی است که به شوهر شما فرصت می­دهد تا خواسته شما را برآورده کند. بگذارید او غرولند کند و حرف بزند. شما فقط گوش دهید. سرانجام خواهید دید که کاری را که از او خواسته­ اید، برایتان انجام می­دهد. پس به اشتباه گمان نکنید که غرغرهای او مانع برآورده شدن درخواست شما می­شود. البته تا زمانی که شما با او جر و بحث نکنید و یا سرسختی از خود نشان ندهید،غرغرهای او بی­ اثر است. حتی اگر مرد غرغرکنان از پیش شما برود، دست از این کار برمی­دارد، به شرط آنکه احساس کنید مرد در انجام دادن یا انجام ندادن آن کار مختار است.

تجربه خریدن شیر

نخستین باری که متوجه این جریان شدم، زمانی بود که می­خواستم به رختخواب بروم و همسرم از من درخواست کرد تا برای تهیه شیر به فروشگاه بروم. یادم می­آید در آن لحظه، صدای غرغر من به هوا بلند شد. او به ­جای اینکه با من جر و بحث کند، فقط گوش داد و گمان کرد که سرانجام آن کار را می­کنم. سرانجام همان­طور که بیرون می­رفتم، غرغرکنان سوار ماشین شدم و به سوی فروشگاه حرکت کردم.
در طول مسیر اتفاقی برایم افتاد؛ اتفاقی که برای هر مردی روی می­دهد. التبه زنان از این اتفاق چیزی نمی­دانند. همان­طور که به هدف جدیدم، بطری شیر نزدیک می­شدم، غرغر و ناراحتی من تمام شد. در آن لحظه، عشق خاصی را به همسرم احساس کردم و تمایل یافتم که به او کمک کنم. احساس کردم مرد خوبی هستم!! خودم را باور کردم و از داشتن این احساس، خوشم ­آمد.
وقتی با بطری شیر به خانه برگشتم، همسرم از دیدن من خوشحال شد. دست مرا گرفت و گفت خیلی متشکرم. خوشحالم که مجبور نشدم خودم لباس بپوشم. در آن لحظه، اگر او به من بی­اعتنایی می­کرد، بی­شک از او دل­گیر می­شدم. مدتی بعد، بار دیگر از من خواست تا شیر بخرم، این بار با اینکه من بیشتر غرغر کردم، اما او باز هم به من ابراز عشق و محبت فراوانی کرد.
به خُلق و لطف، توان صید کرد اهل نظر        به بند و دام، نگیرند مرغ دانا را [۱]

تاثیر شگرف قدردانی زن از همسرش

من به واکنش و رفتار خودم اندیشیدم و در دل گفتم چه همسر خوبی دارم!. با وجود آن همه غرولند و کج­ خلقی، او باز هم از من قدردانی می­کند. به همین دلیل، بار دیگری که از من خواست شیر بخرم، غرغر کمتری کردم. وقتی برگشتم، دوباره از من تشکر و قدردانی کرد. دفعه بعد هم در مقابل درخواست او بی­ اختیار گفتم باشه حتما.
یک هفته بعد، متوجه شدم که بطری شیر رو به اتمام است. به همسرم پیشنهاد کردم که شیر بخرم. او گفت خودش می­خواهد به فروشگاه برود. با کمال تعجب احساس ناامیدی کردم. دلم می­خواست من شیر بخرم. عشق او موجب شده بود تا در مقابل درخواست او پاسخ مثبت دهم. حتی تا به امروز هم هر وقت می­گوید که از فروشگاه شیر بخرم، با خوشحالی به او پاسخ مثبت می­دهم.

خوشحال از تغییر و تحول

از این تغییر و تحول درونی که در وجودم حس می­کردم، بسیار خوشحال بودم. سکوت کردن همسرم در برابر غرغرهای من و نیز قدردانی و تشکر او در مقابل پاسخ مثبتی که به درخواستش داده بودم، موجب شد تا دیگر در برابر خواسته­ های او سرسختی نشان ندهم. از آن پس، وقتی قاطعانه درخواستی از من می­کند، برای من بسیار راحت­تر است که به خواسته­ های او پاسخ مثبت دهم.

به شوهرتان انگیزه بدهید

هرگاه از شوهر خود درخواست کمک کردید یا از وی خواستید تا کاری را برایتان انجام دهد و او پاسخ منفی داد و شما به گونه­ ای واکنش نشان دادید که شوهرتان گمان نبرد که شما به­ خاطر پاسخ منفی به درخواستتان او را ملامت یا سرزنش می­کنید، او پنج تا ده امتیاز مثبت به شما خواهد داد و بار دیگری که از او درخواست کنید به درخواستتان با میل و رغبت بیشتری پاسخ می­دهد. به عبارت دیگر، وقتی به شکلی محبت آمیز از او درخواست حمایت می­کنید، در واقع تا اندازه­ای به او کمک کرده­اید تا با انگیزه بیشتری به شما توجه و کمک کند.

او را مجبور نکنید

وقتی در مقابل پاسخ منفی همسرتان که به درخواستتان داده است، واکنش منفی نشان نمی­دهید و او را از خودتان طرد نمی­کنید، شوهرتان این موضوع را از یاد نخواهد برد و بار دیگر، با اشتیاق بیشتری به شما خدمت خواهد کرد؛ زیرا اگر مردها احساس کنند که اختیار ردّ درخواستی را دارند، بیشتر تمایل پیدا می­کنند که به درخواست­های همسرشان پاسخ مثبت دهند؛ چون حس می­کنند که همسرشان آنها را مجبور به قبول آن درخواست نکرده است. از سوی دیگر، اگر شما نیازهای خود را نادیده بگیرید و از شوهرتان درخواست برآورده ساختن آن نیازها را نکنید، او نمی­تواند بفهمد که شما چه اندازه به کمک او نیاز دارید. پس از او درخواست کنید تا او برآورده سازد.
میان عاشق و معشوق، فرق بسیار است      چو یار ناز نماید، شما نیاز کنید

روابط خوب و سالم

همچنان­که آرام آرام از همسرتان درخواست کمک می­کنید، بدون آنکه او را سرزنش ­کنید، او گاه و بی­گاه به درخواست شما پاسخ مثبت می­دهد. در این حالت، شرایط جهت کمک بیشتر به شما آماده و مساعد است. این روش یکی از راه­هایی است که بر مبنای آن، روابط خوب و سالم شکل می­گیرد.
رابطه خوب و سالم هنگامی میسر می­شود که زن و شوهر، بتوانند خواسته­ ها و نیازهای خود را با یکدیگر مطرح کنند و نیز در صورت تمایل، بتوانند به درخواست­ه ای یکدیگر پاسخ منفی بدهند.

او را مورد حمله قرار ندهید

زن باید در مورد همسرش حساس باشد و بداند که وقتی درباره مشکل­ های متعددی با شوهرش صحبت می­کند، شوهرش با شنیدن آنها احساس تقصیر می­کند و ممکن است برای هر دوی آ­نها پی­آمدهای ناگواری در پی داشته باشد؛ برای نمونه، وقتی زن می­گوید تنها کاری که همیشه انجام می­دهیم، کار است و کار؛ هیچ تنوع و سرگرمی نداریم… ، بی­شک مرد در چنین حالتی به راحتی احساس تقصیر می­کند.
از سوی دیگر، نیازی نیست که زن احساس­هایش را سرکوب کند یا حتی تغییر دهد. با این حال، باید به شکلی آن را بیان کند که شوهرش احساس نکند مورد حمله، اتهام یا سرزنش قرار گرفته است. تغییر هرچند کوچک و جزیی در گفتار و رفتار، می­تواند موجب بروز تحولی مثبت و بزرگ در زندگی زناشویی شود.

جمله سحرآمیز

زن باید با استفاده از یک جمله سحرآمیز، از همسرش حمایت کند تا وی احساس تقصیر نکند یا اینکه این حس را به کمترین حد برساند. زن می­تواند هنگامی که احساس نارضایتی خود را مطرح می­کند، جهت حمایت از شوهرش، به یک­باره مکث کند و با گفتن این عبارت که: «از اینکه به حرف­های من گوش می­کنی، متشکرم و اگر تصور می­کنی که من منظورم این است که تو مقصری، این طور نبوده و تقصیر تو نیست». از او دل­جویی کند. بنابراین جمله: «تقصیر تو نیست» یک جمله سحرآمیز برای حمایت زن از همسرش است.
زن هنگامی می­تواند به شوهرش اطمینان خاطر دهد که تقصیر او نیست که واقعاً قصد سرزنش و مخالفت و یا انتقادجویی از او را نداشته باشد.

معجزه گوش دادن

روزی خواهرم با من تماس گرفت و درباره مشکلی که داشت، با من صحبت کرد. همچنان­که گوش می­دادم، این نکته را هم به یاد داشتم که از او حمایت کنم و به همین منظور، هیچ راه حلی برای رفع مشکلش ارائه ندادم. چون او فقط به کسی نیاز داشت تا به حرف­ هایش گوش کند. مدت ده دقیقه فقط به حرف ­هایش گوش دادم و گهگاهی می­گفتم: واقعاً، جدی، آهان… . سرانجام خواهرم گفت ممنون از اینکه به حرف­ هایم گوش دادی. حالا احساس بهتری دارم.
گوش دادن به حرف‏ های خواهرم بسیار آسان بود؛ چون خوش‏بختانه او مرا مقصر نمی‏دانست و مقصر فرد دیگری بود. اما وقتی همسرم ناراحت بود، گوش دادن به حرف‏ هایش برایم سخت بود؛ چون احساس می‏کردم او مرا مقصر می‏داند. با این‏حال، وقتی همسرم از من قدردانی میکرد و با این کار، مرا به گوش دادن به حرف‏ هایش تشویق می‏کرد، برایم آسان‏تر بود که به حرف‏ هایش گوش دهم.

جدی نگیرید

مهمترین کاری که من باید انجام می‏دادم، آن بود که این رفتار او را به دل نگیرم و او را درک کنم. حتی اگر مرا مقصر می دانست، چندان روی این موضوع پافشاری نمی‏کردم و آن را جدی نمی‏گرفتم. من همواره این کار را با یادآوری این موضوع در ذهن خودم انجام می‏دهم که زن و مرد، به زبانی متفاوت با یکدیگر صحبت می کنند. به‏طور کلی، وقتی در روابط زن و شوهر، سوء تفاهم بروز می‏کند، این نکته را باید به یاد آورند که آنها به دو زبان متفاوت صحبت می‏کنند.

منابع :
کتاب رمز و راز دلبران، علی محمد صالحی
کتاب مردان مریخی زنان ونوسی، جان گری، ترجمه سیدرضا نیازی

 

پی نوشت :
(۱). «مى‌توان با خوش‌خویى و نرمى مرغ دل نظربازان را به دام انداخت؛ چرا که هرگز مرغ دانا، با دام و دانه گرفتار نمى‌شود». شرح جلالى بر حافظ، ج ‌۱، ص ۱۳۴٫
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود